Kommer bygga hus med golvvärme som värms upp med jordvärme.
Kommer ha en carport bilarna står i och sedan ett friliggande garage med ett förråd. Gör grunden själv.

Detta garage är inte något jag kommer ligga och mecka med en bil varenda kväll utan jag kommer inte behöva ha det varmt 90% av tiden. Samma med förrådet. Lite kläder och en extra frys kanske. En enkel diskho. Allt kommer vara isolerat.

Nu till frågan.
Hur ska jag värma upp detta?
Om jag rullar in bilen och ska fixa något i garaget behöver jag värme ganska fort.
I förrådet behövs ju en svag grundvärme samt en handdukstork / skotork.

Är ett bra alternativ att dra en kulvert till garaget. Ha vattenburet element i förrådet samt ett med lite svag värme i garaget så det inte blir frysgrader. Sen en större elfläkt att bränna på med när man behöver snabb värme.
 
C
Golvvärme för varmt och gott när man ska mecka och vattenburen aerotemper till snabb uppvärmning? Om du nu ska ha en kulvert vill säga.
 
Jag skulle välja golvvärme (GV) överallt, även för gundvärme i garage och förråd. Att införa radiatorer i ett GV-system ställer krav på högre framtemp, vilket bl.a. sänker COP på VP. Om du måste ha två systemtemperaturer så behövs dessutom en shunt som kostar 5 - 10 tusen. Du kan naturligtvis räkna på om det räcker med GV temp på radiatorer, men beslutet att skippa GV i garaget går inte att ångra.

Om du säljer tror jag du får tlllbaks pengarna för GV i garaget med råge.
 
cheetah1 skrev:
Golvvärme för varmt och gott när man ska mecka och vattenburen aerotemper till snabb uppvärmning? Om du nu ska ha en kulvert vill säga.
Har du något tips på lämplig aerotemper? 50kvm.

Golvvärmen är ju kanon men den är ju så trög. Är det vettigt att ha lite lätt värme på i hela plattan så det är kanske 10 grader i förrådet och garaget på vintern? Vill ju inte elda för kråkorna. Använder inte garaget och förrådet ofta. Bara en grundvärme samt lite extra vid diskhon i förrådet.
 
En elektrisk aerotemper ger snabbt bra värme när du behöver det. Anläggningskostnaderna för kulvert och golvvärme är orealistiska enligt min bedömning.Garage värderas knappast något extra vid en försäljning.
 
david_l skrev:
En elektrisk aerotemper ger snabbt bra värme när du behöver det. Anläggningskostnaderna för kulvert och golvvärme är orealistiska enligt min bedömning.Garage värderas knappast något extra vid en försäljning.
Gör allt jobb själv och kommer aldrig sälja huset. Men visst man vet aldrig men det är inget jag bygger för att sälja närmaste 50åren.

Kanske en kulvert och sen 3st element. Ingen större kostnad.
 
Ifall du ändå gjuter platta och isolerar den. så är mitt råd att iallfall gjuta in golvvärme slingor. Det kostar bara slang och lite plastdetaljer för ca 1500:-

http://www.rinkabyror.se/artlist.aspx?catid=890

Skall du koppla in slangarna behöver du fördelare också. har du golvvärme i huset kan du åka på samma cirkulationspump som husets.

Golvvärme i betong är långsamt , men inte så långsamt. yttempen på mitt tar ca 30min för varje C.

kör 83m2 på 0,225 kw överförd energi vid 20 C diff mellan utomhus /inomhus. tex som nu med ca 0 ute är differansen i vattentemp mellan invatten och utvatten ca 1 C



/benny
 
alloljekamin
;-)
 
Benny_Steen skrev:
Ifall du ändå gjuter platta och isolerar den. så är mitt råd att iallfall gjuta in golvvärme slingor. Det kostar bara slang och lite plastdetaljer för ca 1500:-

[länk]

Skall du koppla in slangarna behöver du fördelare också. har du golvvärme i huset kan du åka på samma cirkulationspump som husets.

Golvvärme i betong är långsamt , men inte så långsamt. yttempen på mitt tar ca 30min för varje C.

kör 83m2 på 0,225 kw överförd energi vid 20 C diff mellan utomhus /inomhus. tex som nu med ca 0 ute är differansen i vattentemp mellan invatten och utvatten ca 1 C



/benny
Förstår inte riktigt hur du räknat.
225W/(83m2 x 20 C)= 0,14 W/(m2 C) Låter otroligt lite om du inte har ett superisolerat hus.
Mitt hus som i och för sig inte är särskilt välisolerat kräver mer än 15 ggr så mycket.

Överförd effekt beräknas som en konstant x flödet x temp diff. Vet man inte flödet kan man heller inte uttala sig om överförd effekt.
 
Benny_Steen skrev:
Ifall du ändå gjuter platta och isolerar den. så är mitt råd att iallfall gjuta in golvvärme slingor. Det kostar bara slang och lite plastdetaljer för ca 1500:-

[länk]

Skall du koppla in slangarna behöver du fördelare också. har du golvvärme i huset kan du åka på samma cirkulationspump som husets.

Golvvärme i betong är långsamt , men inte så långsamt. yttempen på mitt tar ca 30min för varje C.

kör 83m2 på 0,225 kw överförd energi vid 20 C diff mellan utomhus /inomhus. tex som nu med ca 0 ute är differansen i vattentemp mellan invatten och utvatten ca 1 C



/benny
Kanske lika bra. Gör ju jobbet själv så lite slang är nog lika bra att lägga i.
Ska kolla med min röris vad han tycker.
 
SvenD skrev:
Förstår inte riktigt hur du räknat.
225W/(83m2 x 20 C)= 0,14 W/(m2 C) Låter otroligt lite om du inte har ett superisolerat hus.
Mitt hus som i och för sig inte är särskilt välisolerat kräver mer än 15 ggr så mycket.

Överförd effekt beräknas som en konstant x flödet x temp diff. Vet man inte flödet kan man heller inte uttala sig om överförd effekt.
nja, eftersom jag uttalade mig om resulatet av min beräkning. men eftersom du så artigt frågar...

Formeln för att beräkna det är:
P = q x Cp x ( Tfram- Tretur)

P = effekt
q = flöde
Cp = joule / m x c) = 4190 (en konstant)

flödet är beräknat utifrån pumpens kapacitetsdiagram vid aktuellt tryck i värmesystemet. Jag har en separat cirkulationspump den ger vid 10 Kpa tryck 0.052 liter/s

Stoppa in siffrona, räkna på en 1grads skillnad. ger 218 W /c skillnad.
Garaget är isolerat enligt 200 mm cellplast i grunden. 20cm väggarna och ca 370mm i taket.


/benny
 
  • SDC11046 (Medium).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
En egen Luft/Luft värmepump för garaget.

Kostar minst i investering, minst i drift och köper du en större modell så värmer det upp garaget relativt snabbt.
 
Minst i drift vet jag, inte. En LVP använder ju 33% el för att skapa 3/3 värme.

Eller såhär: 1 Kwh el behövs för att producera 3kwh värme.
Och det är vid optimala förhållanden(som i pratiken sällan inträffar) man behöver ju mest värme på vintern när arbetsförhållandena för VP är som sämst (kallt ute)

Jag har själv en frånluftvärmepump som värmer tapp och radiatorvatten. men mitt hus primära uppvärmningen är fjärrvärme, den kostar 0.58 kr /kw i jmf med elen som kostar 1.2 kr /kwh

.

min VP funkar bra, jag kan stänga av fjärrvärmen helt på sommaren och ändå få varmvatten till duschar osv. men jag använder ju då ändå 1/3 el för att värma vatten...eftersom fjärrvärmen kostar hälften av elen, betyder det att det nästan är hugget som stucket att värma vatten med VP eller fjärrvärme.

har man däremot elpatron i pannan så är saken en annan. då skulle det ju ändå krävas el.
 
Benny_Steen
Beräkningen är nog så riktig, men man kan ju ändå tillåta sig attt tvivla. Att mäta tryckstegringen över pumpen kräver bra grejor. Likaså för att kunna fastställa tempfallet till en grad C.

Det går att göra en överslagsberäkning av effektbehovet.
Garaget är på 83 m2. Den minimala väggarean för en någorlunda normal byggnad torde ges av ett kvadratiskt hus med 9,1 m breda väggar. Antag 2,2 m i takhöjd, ger 4 x 9,1 x 2,2 = 80 m2 väggarea. Tillkommer golv och tak 2 x 83 m2 = 166 m2. Totalt ca 250 m2.

För enkelhets skull bortse ifrån förluster i köldbryggor, portar, fönster, ventilkation etc. och räkna på hela utrymmet homogent isolerat med 20 cm mineralull.

U-värdet för denna är 0,035/0,2 = 0,175 W/m2 K, vi rundar av nedåt till 0,15 W/m2 K

Den effekt som behövs för att upprätthålla 20 C tempdiff mellan ute och inne i hus enligt ovan blir då:

250 x 0,15 x 20 = 750 W.

Är det något jag missat?

Fast kanske strunt i det. I sak är vi överens, golvvärme i garaget är kanon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.