Om man ska bygga ett nytt fritidshus på 100-120kvm.
Vad är trenden beträffande grunden och väggar?
Torpargrund, platta på mark? Virke? Ytong/tegel???
Takpannor/plåt?
Fasad trä/puts?'

Gäller ett bygge mitt i skogen.

p.s. Går det att ha el-golv värme i torpargrund?
 
Trenderna vet jag inget om, men en bra utgångspunkt är att inte avvika för mycket från det som är traditionellt för orten. Så inne i Smålandsskogen passar en röd stuga med vita knutar betydligt bättre än en putsad funkis-låda.
Och ja, du kan ha el-golvvärme när du har torpargrund.
 
andersmc skrev:
du kan ha el-golvvärme när du har torpargrund.
Men hur lägger man dem då det är trä? El-slingorna måste vara gjutna? Såvida man inte talar om komfort värme. Eller har jag fel?
 
du bygger helt enkelt ett träbjälklag med bjälkar och isolering. ovanpå det sätter du plywood som du lägger kabeln på och flytspacklar över.
 
Och vad rekommenderas det för fasad i skogen?
Är det inte så att trä kräver mycket underhåll?
 
Det är väl snarare så att du kan ha vilken fasad du vill i skogen, som knappast borde vara detaljplanerad. Men ligger det i Skåne så är det ju alltid trevligt med en skånelänga om du vill att den ska smälta in, men det är väl tycke och smak?

Trend i fritidshus? Tja, när jag skrev om fritidshus 2001 sa man att fritidshus, det bygger man så billigt som möjligt, med torpargrund, elradiatorer och kanske en kamin. Detta för att du vistas där mest under varma årstider och inte har så mycket värme på under resten av året. Sedan ska det ju gå snabbt att värma upp. Golvvärme är trögt och det tar tid innan det blir varmt. Kanske inte så skönt om du ska dit bara över helgen.

Men numera tycker jag mig höra att man bygger fritidshus mer och mer som hus för permanentboende, för att många vill flytta ut till fritidshuset och bo där permanent, förr eller senare.
 
Hm, Kalimenski. Du säger i en annan tråd att du ska bygga passivhus. Skojar du med oss?
 
Marlene Eskilsson skrev:
Hm, Kalimenski. Du säger i en annan tråd att du ska bygga passivhus. Skojar du med oss?

Nej. Inte det minsta!!!

Ett permanent boende i närheten av Sjöbo / kollar om det blir passiv hus eller bara lågenergihus och en stuga i skogen i Klippan.

Idag har vi ett lite äldre hus utanför Sjöbo och en lägenhet i Malmö. Skaffade faktiskt ett nytt tomt
på 1200 kvm för att bygga en villa och har 7 ha i Klippan med en damm på 2,5ha.

Malmö vill vi skippa helt!

Vi har beslutat att bygga stugan först. Sen villan. Imorgon ska vi träffas med myndigheter i Klippan för att just diskutera vad som är lämpligast att bygga där. Även vatten och avlopp verkar vara problematiska.

Men det blir andra frågor. :)
 
kamilenski skrev:
Och vad rekommenderas det för fasad i skogen?
Är det inte så att trä kräver mycket underhåll?
Just trä är ju jättebra i skogen.
Man vill ju inte ha ngn betongschabrak till en skogsstuga utan ngt som smälter in lite mer - eller !?

Grundläggning som rekommenderas är väl antingen platta, krypgrund eller plintgrund - beroende på tomt, budget och om man bygger själv eller inte.
-Vad är det för hus ni har tänkt bygga (en del tillverkare föredrar vissa grunder) ?
-Hur ser tomten ut ? (lutar det mkt är en platta problematisk om man inte bygger sutteräng, är det långt från "civilisationen" så kanske en betongbil blir dyr för plattgjutning osv)
- Hur är markens beskaffenhet ? (lera passar tex dåligt för plintgrund)
- Skall ni leja allt eller bygga själva ? (platta är oftast bra att iaf delvis leja, plintgrund går utmärkt att bygga själv.)

Fasaden brukar väl antingen vara träpanel stående/liggande eller timmer (finns både äkta eller isolertimmer).
Visst "kan" man bygga en betongbunker i skogen, men helst vill man väl ha ett mysigt landställe som smälter in?

Tak: Betongpannor, plåt eller shingel
En smaksak mkt.
Jag tycker shingel är snyggt, dessutom smidigt att lägga.
Betong är ju det klassika, och plåt lite mer "budget". Men sen finns det ju också listat papptak, falsat plåttak osv - lite mer udda taktyper som i vissa bygder smälter in än mer - även om det kan bli lite dyrare...

Elgolvvärme funkar bra oavsett grundtyp. Dock är det frågan om man vill ha det om stugan inte alltid står uppvärmd ?
En luftvärmepump med kamin torde funka bra annars - och golvvärme i badrummet kanske bara ?

Trender har förstås inte med ngt att göra, men jag antar att du menar vad som är bäst rent konstruktionsmässigt, snarare än vad som är inne just nu !?
Och det beror som sagt på många variabler - går inte att ge ett enda svar på det.
/K
 
Trend var nog lite fel ord.

Lämplig konstruktion / teknologist sätt. Tror inte man bygger idag på samma sätt som för 2-3 år sen. Nya material. Nya tester. Nya uppvärmningsmöjligheter.
Det är så mycket att jag börjat anteckna. ;-) Men det måste man.
Eftersom "tomten är så stor" för vi först besluta (med en kunnig) var blir det lämpligast att placera fritidshuset. Vill helst ha uppsikt över dammen.

Bygga själva ska vi inte. För tungt och för dyrt.
Funderar på utlänsk arbetskraft. Det är gott om firmor från andra EU länder.
Men man måste veta EXAKT vad man vill ha. Annars bygger de ett hus med avlopp i grunden.....

Skämt å sido. Jag vill veta vad jag ger mig på och hur.
Det blir mitt 5:e bygge / stor renovering. Ett vart 3:e-6:e år. Mycket förändras under tiden.
 
Om du nu ska bygga ett nytt fritidshus är min spontana tanke varför inte göra så att huset kan vara permanent, kostnaden är inte mycket större för detta. Annars kan jag hålla med om att ett klassiskt hus med vita knutar håller genom alla trender. Att bygga i skogen blir ofta fuktigt flera gånger om året så fundera på det.
 
kamilenski skrev:
Trend var nog lite fel ord.

Lämplig konstruktion / teknologist sätt. Tror inte man bygger idag på samma sätt som för 2-3 år sen. Nya material. Nya tester. Nya uppvärmningsmöjligheter.
Det är så mycket att jag börjat anteckna. ;-) Men det måste man.
Eftersom "tomten är så stor" för vi först besluta (med en kunnig) var blir det lämpligast att placera fritidshuset. Vill helst ha uppsikt över dammen.

Bygga själva ska vi inte. För tungt och för dyrt.
Funderar på utlänsk arbetskraft. Det är gott om firmor från andra EU länder.
Men man måste veta EXAKT vad man vill ha. Annars bygger de ett hus med avlopp i grunden.....

Skämt å sido. Jag vill veta vad jag ger mig på och hur.
Det blir mitt 5:e bygge / stor renovering. Ett vart 3:e-6:e år. Mycket förändras under tiden.
Man kanske snarare bygger på samma sätt som för 20-30 år sen ? :)

Jag tycker inte det händer mkt bra saker alls vad gäller grundkonstruktionen på byggnader !!?
Eller där fåår jag nog backa - visst händer det saker - men inte så ofta som 2-3 år - och faktum är att mkt av konstruktionssätten från början av 1900-talet fortfarande gäller, iaf vad gäller trästugor!

Det som utvecklas verkar snarast vara ventilation och uppvärmningssystem (iaf på 5-10 års basis), elektronik (smart styrning av allt ifrån nöjesutrustning till värme osv) samt en hel del vad gäller fuktsäkring i våtrum (där det dock verkar som man slår knut på sig ibland och får backa/revidera med jämna mellanrum).

Fasader så var väl det senaste att försöka putsa på frigolit - blev ju inte så bra :)

En grundsak att tänka på dock är just om ni har tänkt kallställa huset, låta det stå med bara underhållsvärme eller jämt köra 17+ grader - det påverkar isolering/uppvärmningssystem en hel del...

En annan fråga är om ni vill bygga ekologiskt tex ? Dvs med trä - cellulosaisolering, utan plast osv och låta huset "andas" och fukthalten variera med årstider etc - elelr om ni vill ha mer det moderna tänket med täta hus osv - vilket kan kräva ständig uppvärmning - vilket i sin tur belastar både plånbok och miljö...

/K
 
Hej,

Vi har precis gått och köpt en tomt i Blekinge för att bygga ett fritidshus. Vår ambition är att bygga så att vi framtiden kan bo där permanent och även placera huset på tomten så att det går att bygga ut framöver.
Huset blir ca 70 kvm med (dubbla) pulpettak med taklutning på 14 grader så att vi kan lägga betongpannor

Vi kommer att satsa på gjuten platta och installera en luft-luft värmepump och komplettera med en radiator på toaletten. Värmepumparna är effektiva idag så det borde funka bra. Det finns även extrautrustning så att man kan sms'a in att man ska höja värmen dagen innan man kommer vilket är smidigt.

Som vanligt blir det alltid dyrare än vi hade planerat, men det viktigaste är att det blir bra. Jag håller fortfarande på att skissa på huset och vi hoppas att börja bygga till våren

//Anders
 
/// elelr om ni vill ha mer det moderna tänket med täta hus osv - vilket kan kräva ständig uppvärmning - vilket i sin tur belastar både plånbok och miljö...
///

Det är en annan aspekt. Jag kan för lite om skillnader med kall ställande / varmt.
Visst vill man inte elda åt kråkorna. Men vad betyder det praktiskt sätt?
Blir inte möbler , elektroniken förstörda om man kall ställer kåken vintertid?

Och hur tjock isolering bör man köra med i ett sånt hus?

Och tag inte illa upp. Men att bygga ekologiskt bryr jag mig inte om.
Det gör jag först när staten börjar :(

Det ska vara ekonomiskt och enkelt.
 
klaskarlsson skrev:
Tak: Betongpannor, plåt eller shingel
En smaksak mkt.
Jag tycker shingel är snyggt, dessutom smidigt att lägga.
Betong är ju det klassika, och plåt lite mer "budget". Men sen finns det ju också listat papptak, falsat plåttak osv - lite mer udda taktyper som i vissa bygder smälter in än mer - även om det kan bli lite dyrare.../K
Det klassiska taket är väl ändå tegelpannor. Bättre och snyggare än betongpannor men dyrare.

Erik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.