Har läst lite om detta ämne på ett forum för hifi och hembio. Många där har byggt egna ljudabsorbenter med en enkel ram av 45x45mm regel och sedan en standard skiva isolering och slutligen spänt ett snyggt tyg utanpå... Vet inte hur pass bra det funkar eller om det finns någon risk för ohälsosamma prtiklar eller ämnen från isoleringen som kan påverka hälsan?!:confused:
 
Ezcobar, om man spänner på plast på bägge sidor om isoleringen (innan man monterar tyget) så borde det inte vara några problem med damm från isoleringen.

Har själv haft funderingar kring "tygtavlor med isolering", men 45mm känns lite tjock för en tavla...
 
Blir lite sugen att haka på escobars resonemang.
Att bygga träram med isolering i kallas för Helmoltzresonator och är ett mycket effektivt sätt att dämpa låga frekvenser om det byggs på rätt sått. Dessa används i studios för musik/tv inspelning för att under kontrollerade former ta bort stående vågor som annars uppstår mellan parallella väggar eller tak och golv. Det bygger på att ljudet kommer in i lådan och stannar kvar och det kallas ofta för ljudfälla. Man kan enkelt säga att om man bygger en ram av 45x120mm virke som har måtten 1x1 meter av träreglar och sedan sätter ribbor på framsidan (20x45) och lämnar en spalt mellan varje ribba på ca 2 mm och sedan fyller lådan med tex stenull så hamnar man ganska nära en ljudfälla som reducerar basfrekvenser på ett bra sätt. Vill man inte riskera att få ut stenullen i luften så kan man klä ramen bakom ribborna med någon form av tyg för att minska risken att det kommer ut i luften. Eller klä framsidan med tyg för att få en snyggare front.
Det finns beräkningsprogram för detta. Om man söker på Helmoltzresonator kan man säkert hitta vilka mått på låda och ribbor som är bäst för de olika frekvenser/buller man önskar få bort. Jag har själv provat detta med jättebra resultat utan att göra någon vetenskaplig beräkning. Jag satte horisontella reglar 45x120 längs tak och golv och en mitt emellan som monterades på högkant ut från väggen. Sedan isolerade jag med 120 mm isolering och monterade ribbor med 2 mm mellanrum längs hela vägg ytan. Skall man bygga hemma bio eller en enklare hemmastudio så är detta ett bra sätt att billigt bygga en anpassad miljö för detta med bra slutresultat. Det viktiga är att det är mellanrum mellan ribborna så att ljudet kan komma in.
Man kan säga att isoleringen och det lilla utrymme som blir i lådans volym samt mellanrummet mellan ribborna är hela iden bakom Helmoltz resonatorn. Genom att ändra på dessa parametrar så påverkar man olika frekvenser och på så sätt skapas en bättre miljö där rummets negativa inverkan påverkas till det positiva.
 
S
jerk skrev:
Jag kom på att jag inte behövde gå ner i källare utan endast leta i denna dator efter offerten från dem jag köpte från. Och det var Parafon Fjord Exclusive, kant C, vit, Skivformat 600 x 600 x 18 mm som vi handlade. Med festbleck och styrfjäder till monteringen. Vi ville ha 1200 x 600 men det fanns inte i sortimentet då. Dock mindes jag helt fel angående priset. Vi betalade ca 280 kr/m2 och inte 140kr som jag skrivit tidigare och då ingick frakten. Vi handlade dessa från www.bullerbekamparen.se
OK, tack för infon. Har nu förhört mig lite med åf och leverantören och förstått att skillnaden mellan "Kant C" och "Kant B" är att den senare limmas på plats ("C" skruvas ju fast med beslag, som du beskrivit). Lutar åt lim-lösningen för oss. Känns som att detta blir en "evig" lösning - sannolikt uppskattad även av andra, d v s om vi ngn gång (!) skulle sälja kåken. Å befintligt innertak får ju jobbas med även vid beslaglösningen (skruvhål = spackling och målning).

Har också förstått att Parafon ganska nyligen tagit fram en tjockare skiva också (40 mm), vilken fått den högsta ljudklassen (A). För oss som inte avser fylla hela innertaket så känns det som att det blir ett bättre alternativ än 18 mm-skivan (ljudklass C).

Prismässigt gav första offerten ungefär samma pris som det du uppgav (för 18 mm), även om frakten då tillkommer (samt upphängningsmtrl/produkt, men så tolkar jag även din prisinfo).
 
Vi funderar på att bygga innertaket genom att ersätta takgips med 50 mm glasullsskiva.

Utanpå funderar vi på att limma (?) glasfiberväv för att komma till en mer neutral yta och färg. Tanken är sedan att ge rummen personliga tygtak med lite olika fastsättningar.

Det man får är ju i princip en akustikskiva. Kostnaden blir blygsam jämfört med färdiga akustikskivor.

Skulle vara intressant att veta om någon provat detta? Jag misstänker att fastsättningen av isoleringen går problemfritt, men hur hanterar man enklast glasfiberväven, tro?

Är isoleringen en fullgod ersättning för takgips ur brandskyddssynpunkt? Den är ju obrännbar, men kanske inte tillräckligt tät i skarvarna? Men det är ju inte takgips av typen takplank heller iofs ...
 
Om du sätter vanlig gips som är hälften så dyr som takgips och sedan det du skriver med isolering under det så får du både bra ljudisolering och brandskydd. Det blir förvisso dubbelt tak men väldigt bra. Stenull är nog att föredra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.