Hej, vi har en kåk med krypgrund och vi planerar att bygga ut den med pannrum/grovkök. Nu är det så att vår nuvarande grund är ca 1,2m hög. Så frågan är hur kan man konstruera en grund som är så pass hög (dränering mm är inget problem), samtidigt som den bör klara en hel del laster då panna mm kommer bli tunga. Med en krypgrund kan man själv bestämma höjden men problemet uppstår med tyngden från panna mm. Platta på mark kan man dimensionera för tyngden, men hur ska man kunna få den på rätt höjd? Jag har klurat på detta rätt länge nu och sökt på forumet men inte hittat någon som föreslagit någon lösning ännu. Hoppas att det finns lite nya tips och ideér!
 
Fundament där du ska placera de tunga grejerna?
 
Skall egentligen inte vara några problem att ställa en panna på vanliga golvreglar om man dimensionerar rätt.
Hur mycket väger den?
 
C
Jag tänker mig en sån fylld krypgrund (med frigolit) fast inte fylld ända upp utan med en betongplatta högst upp?
 
Pannan i sig kanske inte väger mer än 600-800kg men sen är det ackumulatortankar som väger 2000kg på yta av 80x200cm på ett ungefär.
Men håller verkligen ett träbjälklag för det? Säg att det är 4 x 3 m...

Cheetha1: du tänker att man fyller krypgrunden med typ makadam, sen isolering och betongplatta?
 
Så i nuvarande grunden har du 120 cm högt för arbete undertil?

En lösning skulle kunna vara att gräva ur under där du kommer ha hög belastning, lägga singel och sedan gjuta en sula av betong med armerning. På denna sedan murar du upp med lecablock till rätt höjd med armering enligt beskrivning för bärande konstruktioner. Gör då något liknande kommer du kunna hantera lasterna utan problem. Dock är det ju en risk att stöda upp ett bjälklag underifrån med tanke på fukt osv i och med att du stänger in ev trä ovanför.

Har du ett träbjälklag i övrigt eller hur ser det ut ner till krypgrunden? Vad har du för cc på golvbjälkar om trä och vilken dimension är de på? Vad vill du ha för material sedan på golvet i ditt pannrum/grovkök? Om du ska köra klinkers måste du absolut tänka på böjstyvheten på golvet generellt för att klara lasten utan att dina plattor släpper och fogarna spricker. Plastmatta är givetvis förlåtande.

// Mats
 
Hej, den höga grunden är för att huset står lite i en sluttning, andra sidan är 25cm ovan mark.
Jag har också varit inne på modellen med fundament med lecablock som sedan golvreglarna vilar på där panna/tank kommer stå. Men som myrstack skriver så får man ev problem med fukt där.

Resten av grunden är krypgrund med träbjälklag. Den befinltiga bjälklaget är 220x45 med cc60.
Golvet i pannrummet/grovkäk hade vi tänkt ha klinker, är det ett träbjälklag så blir det golvspån och gips, sen klinkers (fuktspärr osv..) och i såna fall gjuta upp ett litet fundamen i betong som själva pannan och tankarna står på. Gjuter man en platta blir det lite enklare, men då är frågan hur man få upp plattan i rätt höjd.

Fungerar det att mura upp med lecablock, sen fylla upp med makadam som cheetah1 skriver, lägga isolering och sen gjuta platta?
 
Jag använde båda teknikerna när jag byggde för 4 år sedan. Grunden till det vidbyggda garaget murade vi upp med Leca och sen makadam isolering och gjutning. Resten av huset fick krypgrund fast där vi ev planerade att ha en stor spis med murstock så murades ett fundament med leca som gjordes på samma sätt som garageplattan.

Nackdelen med att mura upp och sen fylla och gjuta hela grunden är väl främst att det blir dyrare. Nu kanske inte din utbyggnad är så stor, men när vi skulle göra en grund på 200 kvm så blev det avsevärt dyrare att först mura upp och sen fylla och gjuta. Det blir ju liksom som att bygga både en krypgrund och platta. Därför gjorde vi bara det i garaget.

Jag reglade cc 30 med tvåtumnie på de ställen som jag skulle ha klinker. På med spån och dubbelt limmat golvgips och golvet blev rejält stabilt.
 
Redigerat:
Vårt hus står på en lutande tomt och istället för att fylla upp delar av tomten så valde vi lösningen med en uppmurad grund av leca som fylldes och sedan gjöts en platta precis på samma sätt som en vanlig grund. På högsta punkten tror jag vi hade 7 varv leca + en gjuten sockel som lecan murades upp på, dvs 1,4m + grundsockel.
 
Gurravasa: Tack för dina erfarenheter, hur stort var fundamentet till spisen? Gjöt ni platta ovanpå det eller var det bara stöd åt reglarna med fundamentet?
 
Fundamentet är inte så stort. 2*2m kanske. Vi gjorde det som en "miniplatta" dvs murade en liten form med leca fyllde upp med makadam och isolering och gjöt på. Nu var det egentligen inte nödvändigt eftersom vi beslutade oss för en vanlig kamin iaf...
 
En krypgrund har ju fördelen att man kommer åt rör m.m underifrån.
Dina laster låter inte som något problem för lite kertu-balkar.
Även vanliga träbalkar fixar lasten. (kertu böjer inte ned lika mycket)
Du kan ju jämföra med beräkningar för takstolar då man tar med risker för rejält med blötsnö.
 
Gurravasa: ert fundament slutade under bjälklaget och sedan vilade golvbjälkarna på detta eller gick fundamentet upp i "golvhöjd"?

pbengtsson: Viss är det som du säger smidigt att kunna komma åt rör mm underifrån. Var hittar jag dina beräkningar av laster för takstolar? :)
 
Med risk för att ha missat nåt: varför inte låta kärl och panna stå på backen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.