Jag har en fördelare som fördelar varmvattnet till båda mina badrum, badrummet på våning 1 är inkopplat, och nu börjar badrumm nummer två bli klart, problemet är att rören från badrum 1 kommer underifrån och de från badrum 2 kommer ovanifrån (kolla bild...)
hur löser man det?? pex är ju inte så lättböjliga...
tack så länge...
tack så länge...
Lite synd att det blev så. En lösning är ju att förlänga fördelaren till vänster på bilden och vända den uppåt.
sätt en inv gängad vinkel där locket på änden sitter , "bussa" ned till 15 och voila saken är biffimported_peter skrev:Jag har en fördelare som fördelar varmvattnet till båda mina badrum, badrummet på våning 1 är inkopplat, och nu börjar badrumm nummer två bli klart, problemet är att rören från badrum 1 kommer underifrån och de från badrum 2 kommer ovanifrån (kolla bild...)
tack så länge...
Det hade ju fungerat om det bara var en slang, men jag har två stycken och det är dåligt med plats till vänster också, så det blir svårt att få plats med en fördelare till som man vänder uppåt, kan man sätta två vinkelkopplingar på varandra så att man får en "u-koppling" ???drakhenke skrev:
tack så länge...
Att göra en u-koppling med en fördelare ovanför vänd uppåt bli väl en utmärkt lösning. Finns ju många sätt att koppla detta.
Annars är det ju inga som helst problem att dra ner pexslangen i en u-sväng. Det är ju 15mm slang vi pratar om antar jag. Använd kallbockfixturer.
Annars är det ju inga som helst problem att dra ner pexslangen i en u-sväng. Det är ju 15mm slang vi pratar om antar jag. Använd kallbockfixturer.
så det kan fungera att böja runt slangen... vad är en kallboxfixtur??
Liknande trådar
-
Koppla loss radiator från rören
Värme allmänt -
Dimension på PEX-rör från "huvudfördelare" till fördelare badrum?
Vatten & Avlopp -
Utlopp skvaller-rör från Golvvärme fördelare
Värme allmänt -
Från 15 kopparrör till (LK Uni) fördelare
Vatten & Avlopp -
Val av rör/slang från inkommande till fördelare?
Vatten & Avlopp