Hej,

Jag behöver tomrör/skyddsrör till golvvärmeslang (Pex). Ska dra matarledning i bjälklaget till badrummet på ovanvåningen. Jag har kollat på Hornbach men de har inte skyddsrör. Däremot har de Flexislang som används för eldragning. Den kostar mycket mindre än skyddsrör för Pex och ser ungefär likadan ut.

50 meter Flexislang M25 kostar 96:- på Hornbach (enligt deras reklamblad. Fast jag misstänker att det är fel och bara är 25 meter)
50 meter LK tomrör 25mm kostar 423:- på Rinkaby rör.

Vet nån om det går bra att använda flexislang som skyddsrör till pex-rör? Det verkar ju vara väldigt likt skyddsrör till pex.
 
Kanske inte helt säkert vattentätt, behöver ju inte vara trycktätt men med en liten läcka kan det hinna rinna ut genom ett litet hål i skyddsröret.

Protte
 
Det är väl mest för kondensskydd som man använder skyddsrör, eller? Kanske också för om det skulle läcka i nån koppling. Hornbach har även en flexislang som tål mer tryck - Pansar-flex - men den kostar 326:- för 50 meter.
 
Det är stor skillnad på rören, skulle du av nån anledning i framtiden behöva byta pexröret tror jag knappast att en flexslang för el klarar det utan att gå sönder och då är det kört.
 
Till värmeslingor är det ganska ovanligt att man använder skyddsrör,
Det finns inga krav på det, du får även skarva dem dolt t.ex,
Kondens lär det ju inte heller bli på en varm slang
Vill du ändå ha skyddslang av för mig okänd anledning, så ta vad du hittar..
Annars tror jag att det går att köpa skyddsröret separat hos Ahlsells,Dahls, Rinkaby ? osv..
 
Nä, nån kondens lär det ju knappast bli på en golvvärmeslang. Det var dumt av mig. Jag blandar ihop tappvatten och golvvärmeslang. Anledningen till skyddsslangen är främst att jag kommer gjuta olika golv i olika etapper, och då är det bra att förbereda med tomrör genom betongen till de golv jag ska gjuta senare. Vissa golv ligger en bit bort och min VVS-konsult sa att jag skulle använda skyddsrör på såna matarledningar. Skyddsröret isolerar visst något. Hur som helst så får det nog bli ett vanligt skyddsrör. Tyckte mest att det hade varit smidigt om den där flexislangen på Hornbach funkat lika bra. Tack för era synpunkter!
 
Gjuter du in slangen är risken minimal att ha sönder skyddsslangen om du ska dra om innerröret. Flexslang (el) finns i olika kvaliteér de som tål att gjutas in och de som inte tål att gjutas in.

Protte
 
Mäster skrev:
Till värmeslingor är det ganska ovanligt att man använder skyddsrör,
Det finns inga krav på det, du får även skarva dem dolt t.ex,
Kondens lär det ju inte heller bli på en varm slang
Vill du ändå ha skyddslang av för mig okänd anledning, så ta vad du hittar..
Annars tror jag att det går att köpa skyddsröret separat hos Ahlsells,Dahls, Rinkaby ? osv..
Får man verkligen skarva värmeledningar dolt?
 
Utan dolda skarvar så skulle moderna hus ha luckor överallt.
Begränsad mängd vatten och måttligt tryck.

Protte
 
Var nästan säker på att det var förbjudet både på tappvatten och värme men jag är nog fel ute.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.