Min lokala bondsåg har tagits över av en kille med "allt i allo"-firma. Det fungerar inte längre, var där och tittade och kvaliten är nu kass med dyblött virke till högre priser. I Linköpingstrakten dräller det inte av bonnsågar, tror inte det finns någon kvar.

Hur gör ni om ni vill ha någorlunda ok svenskt virke för att snickra möbler med? Fäller, solosågar och torkar själv? Jag har inte den tiden helt enkelt. Beställer? Fredrikssons? Dyrt? Känner ni till någon litet sågverk som man kan beställa virke ifrån, där man får ok kvalitet till ok pris? Hur gör ni?
 
Eftersom ingen vill avslöja sin virkesleverantör får väl jag börja. :)

Jag ringde helt enkelt runt till lokala snickerier och frågade, och träffade till slut på ett företag som var vänligt inställd mot en stackars hobbynickare. Fick inte köpa några jättemängder men det ska nog räcka till ett par bord, stolar och förhoppningsvis till bokskåp också...

Kanske ett tips för någon.
 
haha. läste först fel, lidköping, och trodde jag hade ett bra svar på g. Lite skillnad på lin- och lid dock.... Stötte på en excentrisk man på kinnekulle i våras som hade egen såg och en hel lada full med allt du kan tänka dig. smått fantastiskt... dags att lägga sig kanske... /h
 
Bor också i Linköping och letar precis som du något ställe att köpa virke i från. Vilket snickeri var det du fick köpa av?

Själv skulle jag fanera ett par högtalare för ett par år sedan och behövde då köpa lite faner. Jag ringde då runt till lite olika ställen, Storsjötrapp vill inte gärna sälja något faner utan påpekade hur svårt för att inte säga omöjligt det var att göra själv så dom gick bort. Hos ES snickeri fick jag utan större problem köpa lite faner, men bäst bemötande fick jag helt otippat från en firma som i industriell skala tillverkade fanerskivor åt köksindustrin. Tyvärr finns dom inte kvar längre...

Men man kan tycka att det måste finnas en bondsåg någonstans, tittar man norr/söder om stan så är det ju bara skog överallt...
 
Dr_Jerkyll skrev:
Eftersom ingen vill avslöja sin virkesleverantör får väl jag börja. :)
Kanske ett tips för någon.
Vari ligger avslöjandedelen?
 
Det där är ett problem givetvis. Det går alltid att köpa från Bröderna Holm i Sala t.ex., eller Nilsson i Bro, men när man ska betala själv kan det ju sitta långt inne att slanta upp helt enkelt.

Man behöver tillgång till en bondsåg, egen eller annans. Sen kan man ofta få eller billigt köpa (ibland på rot) träd i björk, alm etc. Men dem behöver man ju torka några år, så därför får man ta träden när de kommer och hoppas att man har virke när det är dags.
 
Kave: Jag avslöjar min metod. :) Jag önskar bara veta hur andra gör, så man kanske kan få nya uppslag. Ottot, jag tror det bästa är att ringa runt så vi fördelar förfrågningarna.

Ja bondsåg samt stor framförhållning är nog bäst, att köpa möbeltorrt är dyrt och jag tror att man förr eller senare kommer gå sin goda virkeskontakt på nerverna. Jag får väl hitta någon ny. För att minska något på behovet av framförhållning så kanske man skulle skaffa eller ordna någon liten tork. Någon som har erfarenhet av småtorkar?
 
hurk skrev:
haha. läste först fel, lidköping, och trodde jag hade ett bra svar på g. Lite skillnad på lin- och lid dock.... Stötte på en excentrisk man på kinnekulle i våras som hade egen såg och en hel lada full med allt du kan tänka dig. smått fantastiskt... dags att lägga sig kanske... /h
LIdköpingspåg här. Så han håller fortfarande på Klas med sågen. Jag har inte varit där än men har hört talas om honom jag får nog koppla släpet och åka dit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.