Mikel_L - Sju meters bredd är en typisk bredd på mangårdsbyggnader i de gamla danska provinserna. Man anlade planlösning i svit. INTE enligt den uppsvenska sexdelade bondgårdsplanen.

Svaneholms arkitekt kan sin sak...
 
Billy_baver kan verkligen sin sak...!
Riksintresset utgörs av slottsmiljö och platsen för införandet av enskiftet i Sverige i slutet av 1700-talet. Mvh,
 
Enskiftesreformen? Alltså är det om Rutger Macleans Svaneholm vi snackar! Jo, jag misstänkte det direkt...

I bokhyllan hittar jag "Skånska slott och deras herrar" av Alf Åberg från 1960. Han berättar hur Maclean sprängde sönder de gamla bondbyarna, och istället tilldelade sina bönder var sin sammanhängande jordlott. Förändringen krävde massor av nya hus, och i brist på byggvirke till korsvirke utvecklade Maclean den nya byggmetoden att "macka" ihop halm och lera som soltorkades till tegel. Av dessa stenar murades husväggarna utan någon som helst virkesarmering. De nya bondgårdarna vitkalkades utvändigt. För att de blev snyggast så.
 
Applåder och visslingar!

Men hur ser planlösningen ut? Är verkligen nyfiken.
 
Hemmakatten
Fantastiskt roligt med annorlunda projekt. Det kommer att bli ett vackert hus och det ligger mkt vackert.

Hmm, Rutger Maclean och enskiftet får mig att minnas den uppsats i rättshistoria jag skrev om just detta när jag läste juridik. Intressant period i Sverige. Kommer ihåg att jag då planerade att besöka Svaneholm, men det blev inte av. Och nu, många år senare, har jag fortfarande inte besökt slottet fastän jag åkte förbi i somras. Men nästa gång skall det banne mig bli av.
 
Jag skulle skrivit tidigare men har varit på resande fot i "The land of fire" - billy_baver och Hemmakatten vet säkert vilket...
Det finns onekligen diger kometens bland skribenterna på detta forum!
Det är mycket riktigt Macleans hembygder vi talar om. Fastigheten ingår i det som kallas Macleanskiftena och var bland de första enskiften som skapades i Sverige. Mycket har förstås hänt sedan dess men det ändå kul att känna "sin" historia...
Till bygget. Inte mycket har hänt i veckan dom gått, återigen förseningar av olika anledningar. Dock har man börjat spåra ledningar i väggarna vilket också skall göras.
Det finns ett visst intresse för planlösningen på huset så i avvaktan på intressanta bilder från resning av tak och annat som syns lägger jag upp en ritning på entreplanet för beskådning.
Sägas bör att vissa lösningar är reviderade så bifogad fil är mer en indikation än slutgiltlig lösning. De andra våningsplanen följer...
Mvh,
 
Planlösningen påminner mycket om en liten herrgård som var till salu här uppe. Den blev vi mycket förtjusta i. Med andra ord så tilltalar även denna planlösning mig, även om det är för stort för mig. Skafferiet imponera också. Härligt. Har jag uppfattat det rätt att trappan till övervåning går från hallen och till källare från groventrén?
Altanen utanför matsalen, ligger den i söderläge?
 
Trappan till källaren ligger under trappan till vindsplanet i hallen. Sedan finns det ytterligare en mindre trappa från groventren / köksavdelningen som leder till vinkällaren. Detta för att blöta kvällar underlätta logistik mellan kök och "vinotek"...
Altanen utanför matsalen ligger i Ost/sydost så denna kommer att användas vid varma sommarkvällar, annars mestadels på morgon och förmiddag. Mvh,
 
P
Magnefikt hus men jag tycker nog att tvättstugan är lite väl liten för det stora huset... Men det kanske kommer finnas någon större variant i någon ekonomibyggnad?
 
Svaneholm skrev:
Jag skulle skrivit tidigare men har varit på resande fot i "The land of fire" - billy_baver och Hemmakatten vet säkert vilket...
Tierra del Fuego? Låter underbart!
 
Kan bara stämma in med alla andra och tillägga, vilket superroligt bygge! Nya drömmar tänds här hemma .. :)
 
Inspirerande bygge! Skall bli en fröjd att följa.

Vad avgjorde att du valde platsgjutet bjälklag? Tänkte själv bygga med Leca-bjälklag men än är det inte för sent att ändra på det.

Är det Leca-kulor under som isolering? Om så, vad avgjorde valet mellan Leca-kulor och någon form av cellplast?
 
Härligt när man kan sattsa fullt ut d^_^b. Skall bli jättekul att följa.
Ta det bara lugnt bara så du inte går in i den berömda väggen. Håller med om att det är svårt med jobb och bygga/renovera samtidigt. Vi gjorde detta och då är jag hemma och kan styra endel sambon jobbade fullt och var "byggherre". Han var rätt slut stundtals och hjärnan gick på högtryck. MEN det gäller att pausa och koppla av emellanåt så du håller hela vägen.



LYCKA TILL!
 
Vad har ni planerat för uppvärmning till detta fantastiska bygge, blir rätt många kvm att värma upp :)
 
Oj vilket projektd^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.