Jag bara måste skriva av mig....jag blir så trött på alla dessa trötta och likgiltiga hantverkare.

Har tidigare dåliga erfarenheter av div hantverkare...har aldrig varit riktigt nöjd.
Kan vara att man som kund har sjukligt höga krav, är dryg och eller har kontroll behov....eller så är hantverkarna bara ett trist släkte att ha och göra med.

Senaste projektet var att komplettera elcentral och koppla in element.
Tog in pris och accepterade ett pris på styvt 2500:-
Eftersom att jag själv gjorde allt förarbete som att sätta upp element, dra alla kablar, sätta upp dosan, skruvade upp kapsling och lite kabelkanaler så var det ett riktigt grädde jobb för elektrikern.
jag köpte in och bekostade själv Hager kapsling och schneider dvärgbrytare.
Jag fattade att han skulle få betalt för mer tid än vad han skulle lägga ner, men jag ville inte ha trista överraskningar gälland montaget, så jag gjorde det själv.

Priset var avtalat och efter rot-avdrag landade det på 1400:-...vilket jag kunde acceptera för att få papper på installationen och jag ansträngde mig för att inte vara dryg, pruta etc.

Han var här i ca 1 timme och anslöt kablar i central, dosa och på element.

MEN!!!
Må hända att detta är småsaker...men det gör mig så djävla trött!
1. Om man nu ändå får betalt för 4 timmars jobb så kan man väl för f*n städa upp efter sig och göra det lite snyggt!
2. Jag valde en lokal firma, adress i grannkvarteret...men de hade mage att ta 125:- i bilersättning
3. Saknas täcklist i normslitsen i centralen..(medföljer centralen....men har väl slarvats bort)
4. 175:- material kostnad för 1,5 meter RK6 och ett par cm flex slang. ( inte specat..men det är vad som tillkommit)

Varför är det så att så många inom hantverkar kåren har så djävla dålig känsla för sina kunder? har det enbart att göra med högkonjukturen? eller är det nått annat?
 
Jag förstår att du är irriterad, men en bra början för att försöka få bättre hjälp nästa gång är nog att inte se hantverkarna som ett släkte. Det är de naturligtvis inte, och det finns alla olika typer av hantverkare, bra och dåliga, ungefär som de flesta andra av oss. Och om vi undviker att klassa alla hantverkare som samma släkte så slipper också hantverkarna här att försvara den hantverkare som har skött sig dåligt hos sig.
 
absolut...dumt av mig att skriva så. Ber alla seriösa om ursäkt för påhoppet!

känns bara så hopplöst att inte kunna känna sig trygg med att arbete utförs på ett, enligt mig, acceptabelt/bra sätt.
- Har jag tagit in på löpande så har jag blivit blåst...
- Har jag tagit fastpris så upplever jag att de försök göra ett minimum för att kamma hem vinsten.
- Har jag, i detta fall, medvetet accepterat ett väldigt fördelaktigt avtal...missbrukas förtroendet.

Har anlitat polacker, svenska snickare, svenska plåtslagare, svenska VVS, och svensk elektriker.

Grymma problem med kommunikation och byggkvalitet/standard gällande polackerna jag anlitade.
Svenska firmorna hästlängder bättre på dessa punkter....men samtliga med samma nonchalanta, avmätta och likgiltiga attityd...trist!

begriper fasiken inte hur man skall bära sig åt.
jaja, det har skrivits många spalt kilometer om detta ämne här....och jag behövde bara ventilera min vrede.
 
Håller med om att din elektriker har utnyttjat ditt förtroende på ett fult sätt.

Vill bara som motvikt till allt som skrivs här berätta att vi själva hittat en fantastiskt bra elektriker som både gör sitt jobb på ett bra sätt, har en trevlig attityd, gärna svarar på frågor, kommer med råd och tips, är flexibel i sitt sätt att debitera (lite nu, lite sedan), kommer till bygget när han sagt att han ska det osv. Jag blir verkligen glad över att vi fick just honom, för det betyder mycket att hitta en kunnig och intresserad elektriker om man som jag INTE KAN göra allt det där som du gjorde hemma hos dig.
 
Förstår din ilska helt och fult, förstog han inte hur jäkla bra betalt han fick!?!
 
Jag tror på svindetajerade offerter och kaffe med gott fikabröd.

Du skulle ha skrivit på offerten
- städning efter utfört arbete
-lister ska monteras

etc.
 
Eftersom att jag är elektriker själv så vet jag hur det är att komma hem till folk..
Får man ett trevligt bemötande när man kommer så blir man ju automatiskt trevlig tillbaka...
Nu hade du fått ett pris och givetvis skulle han ha städat efter sig annars brukar folk vilja städa själva.
Priset för bil får man ju alltid betala firman har säkert ett fast pris på jobb inom tätort.
Känns lite konstigt att man misstror alla precis som att elektrikern inte skulle klara av att sätta upp ett element korrekt??
 
Tekopptekopp
Hermansson82 skrev:
Eftersom att jag är elektriker själv så vet jag hur det är att komma hem till folk..
Får man ett trevligt bemötande när man kommer så blir man ju automatiskt trevlig tillbaka...
Nu hade du fått ett pris och givetvis skulle han ha städat efter sig annars brukar folk vilja städa själva.
Priset för bil får man ju alltid betala firman har säkert ett fast pris på jobb inom tätort.
Känns lite konstigt att man misstror alla precis som att elektrikern inte skulle klara av att sätta upp ett element korrekt??
Helt rätt "herminator":)
 
mirakelasta skrev:
Jag tror på svindetajerade offerter och kaffe med gott fikabröd.

Du skulle ha skrivit på offerten
- städning efter utfört arbete
-lister ska monteras

etc.
ja...jo....men den typen av jobb så kanske man inte klyddar så mycket..
det var ju inte direkt betungande städning....det var mest principen
 
Hermansson82 skrev:
Eftersom att jag är elektriker själv så vet jag hur det är att komma hem till folk..
Får man ett trevligt bemötande när man kommer så blir man ju automatiskt trevlig tillbaka...
Nu hade du fått ett pris och givetvis skulle han ha städat efter sig annars brukar folk vilja städa själva.
Priset för bil får man ju alltid betala firman har säkert ett fast pris på jobb inom tätort.
Känns lite konstigt att man misstror alla precis som att elektrikern inte skulle klara av att sätta upp ett element korrekt??
jag var inte hemma...så han kan omöjligt tycka att jag var otrevlig...:)
skämt å sida...jobbet skall väl skötas rätt, oavsett vad ni tycker om era kunder...eller? ni får väl betalt?
jag kanske skulle tagit ledigt och välkomnat honom med öppen famn

Misstro är väl lite starkt utryckt....men visst, så är det ju. Min dystra erfarenhet är dock att det är oftast blir som jag vill ha det när jag gör det själv........och så vet jag ju var reglar etc sitter bakom gipset....
som jag skrev så hade jag accepterat anbudet....och därefter gjort jobbet lättare för honom genom allt förarbete.

har förövrigt fått svar från honom.
bilersättning tar dom alltid (det var väl bara jag som tyckte det kändes absurt när det är 75 m till firmans adress...)
och han tyckte väl också att han borde städat upp...och täcklocket kommer han över med.
även om detta egentligen handlar om skit saker så tycker jag att det är trist att situationen ens skall behöva uppkomma.
skulle aldrig drömma om att själv hantera mina uppdrag och kunder på liknande sätt....oavsett om det är ett litet halv dags jobb eller 1600 timmars projekt.
men vi är ju alla olika.
 
Jo, jag vidhåller att offerter ska vara detaljerade och genomgångna. Ingen är tankeläsare. Precis som "Elektrikern" skrev så vill endel städa själv andra vill att det ingår.

Min man arbetar mycket med anbud där de anlitar olika hantverkare och står det inte i offerten att eldosor ska skruvas fast så är det 50 procents chans att det inte finns några när han kommer ut på byggena. Många tror att han vill ha dem öppna eftersom han håller på med styr- och regler. Han blir lika arg varje gång och anser att vissa saker borde vara självklara.

Själv tror jag på övertydlighet, att man innan och under arbetet går igenom hur man tänkt sig, gärna med kaffe och dopp.
 
Tom dom enklaste uppgifterna måste offereras har jag märkt, bygger hus och bad elektrikern förbereda för el till gäststugan.
Han hade mage att debitera 3000 kr (ex moms) för 48 meter EKLK.

Köpte 50 meter veckan efter på Hornbach för 1010 kr (inkl moms).

Känns trist när man blir uppenbart blåst.

Känns oxå trist att precis ALLA ens fördomar om hantverkare besannas när man bygger hus...
 
simpson

Ett fel som många kunder gör är att använda sig av fasta priser på småjobb.Om ni ändå var hemma och såg honom jobba så kunde ni tagit det löpande räkning.
Då hade ni sluppit att reta er på honom.
Han kan ju omöjligtvis sätta sig ner och vila i två timmar utan att ni hade märkt det.
Jag tror ni retar er mest på att ni själv inte gjorde en särskilt fördelaktig deal med honom från början eftersom ni inte trodde att han kunde montera dina element och kabelkanaler på ett snyggt sätt.
Denna ilska projiceras sedan på honom för att han inte gav er ett billigare pris och sopade upp några sladdstumpar som tar ca 30 sekunder med en dammsugare.
Varför litade du inte på att han kunde sätta upp dina kabelkanaler?
Låt säga att han skulle stöta på 5 av er sort dagligen och ge alla den faktiska timkostnaden för att vara snäll.
Då skulle han ju bara jobba halv dag varenda dag vilket skulle omöjliggöra en korrekt planering av jobben.Han skulle bara få ut hälften så stor lön vilket i sin tur troligtvis hade lett till konkurs så småningom.
Ett fast pris är som en försäkring.Vi lägger på 30 procent som felmarginal om nåt går snett och drar ut på tiden.Det är även en försäkring för er att veta att det inte blir mer än vad som sagts.

Tänk på det till nästa gång.
 
ikeahantverkaren skrev:
simpson

Ett fel som många kunder gör är att använda sig av fasta priser på småjobb.Om ni ändå var hemma och såg honom jobba så kunde ni tagit det löpande räkning.
Då hade ni sluppit att reta er på honom.
Han kan ju omöjligtvis sätta sig ner och vila i två timmar utan att ni hade märkt det.
Jag tror ni retar er mest på att ni själv inte gjorde en särskilt fördelaktig deal med honom från början eftersom ni inte trodde att han kunde montera dina element och kabelkanaler på ett snyggt sätt.
Denna ilska projiceras sedan på honom för att han inte gav er ett billigare pris och sopade upp några sladdstumpar som tar ca 30 sekunder med en dammsugare.
Varför litade du inte på att han kunde sätta upp dina kabelkanaler?
Låt säga att han skulle stöta på 5 av er sort dagligen och ge alla den faktiska timkostnaden för att vara snäll.
Då skulle han ju bara jobba halv dag varenda dag vilket skulle omöjliggöra en korrekt planering av jobben.Han skulle bara få ut hälften så stor lön vilket i sin tur troligtvis hade lett till konkurs så småningom.
Ett fast pris är som en försäkring.Vi lägger på 30 procent som felmarginal om nåt går snett och drar ut på tiden.Det är även en försäkring för er att veta att det inte blir mer än vad som sagts.

Tänk på det till nästa gång.
Alltså...du har missuppfattat miig..
Fastpriset har jag inget att inväda emot. Att jag sedan underlättat/forkostat hans tid på plats är upp till mig själv.
Det är inställning, kundvård och avsaknad av känslan för mervärde som förvånar mig. Jag blir lite förundrad (och besviken)över hur många beter sig..eller kan bete sig
Skitsamma varför jag valde att montera upp element etc. även om det i grunden handlar mer om tidigare dåliga erfarenheter än misstro. (monterar jag själv så får jag det som jag vill från början ....och kan inte beskylla någon annan för det i heller.)

Det var bara små skit saker som jag anmärkte på, men det är just dessa småsaker som skapar ett mervärde.
Att just detta lilla uppdrag blev till fastpris handlar om att ursprungs offerten innehöll alternativ om utbyte av komplett central....annars hade det visst varit bättre med löpande.

men visst...det var ju fredag. Perfekt att ha betalt dagen ut men ändå kunna vara hemma till 13:30..

ps. det handlade inte om att dammsuga...det hade jag inte förväntat mig.
men man kan nog fan besvära sig med att ta med sig kabelstumpar, plastpåsar, plastbitar, skruvplintar etc.
 
Jag har iofs aldrig sett en elektriker städa efter sig.
Detta är inget specifikt för hantverkare utan slarv förekommer i alla yrkeskårer.
Men det blir lite mer intimt när någon klampar in i ens hem och ställer till oreda.Då väcks känslor till liv.
Därför är hantverkaren ett lätt hatobjekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.