Jag håller på att göra ett isolerat uterum med gjuten platta och vattenburen golvvärme. Lyckades borra två hål i golvvärmeslangen (!!?) när jag skulle montera profilerna för glasdörrarna.

Har sett att det finns ett system att åtgärda hål i golvvärme genom att bila upp och frilägga för att sedan skarva på ny slang.

Finns det inget system att laga ett hål genom att plugga igen borrhålet?
 
Mardröm. Jag tror att du måste bila fram slangen. Jag har inte hört talas om att det går att plugga borrhålet, men jag är inte så insatt. Lycka till.
 
Ja, det känns som en mardröm o luften har gått ur mig helt o hållet. Men problem är ju till för att lösas, heter det ju. Jag får göra det som krävs...
 
Borrade du igår eller i fredags den trettonde...
 
Tack grävaren. Nej, det är jag väl inte den förste att ha lyckats med, men det känns surt. Och allt har ju stannat upp nu tills jag har fått fixat detta. Jag får hyra en bil-maskin och fixa det till veckan. Surt, surt.
Men tack för länken.
 
  • Gilla
yardbeat
  • Laddar…
Hej
Aj då inget kul med flera hål i värmerören,
Ps det räcker med ett hål o det som ska leda vattnet inne i röret..
Tips på billigt bilningsverktyg.. JULA har en sådan här!

http://www.jula.se/borrhammare-620-w-1-8-j-122924

Har själv provat denna typ med överraskande resultat !
Se Priset så räcker det att den håller jobbet ut!
Men den håller längre...
 
olle45 skrev:
Hej
Aj då inget kul med flera hål i värmerören,
Ps det räcker med ett hål o det som ska leda vattnet inne i röret..
Tips på billigt bilningsverktyg.. JULA har en sådan här!

[länk]

Har själv provat denna typ med överraskande resultat !
Se Priset så räcker det att den håller jobbet ut!
Men den håller längre...
Tack för tipset!
 
ja, surt, men tyvärr är det som övriga säger att du måste skarva, det går inte att på något vis täppa till hålet och få det tätt. Du får tänka att du får lära dig något nytt!
 
  • Gilla
jugge37
  • Laddar…
Ahlbom skrev:
ja, surt, men tyvärr är det som övriga säger att du måste skarva, det går inte att på något vis täppa till hålet och få det tätt. Du får tänka att du får lära dig något nytt!
Ja, jag håller på att vänja mig vid tanken. Frugan gör allt för att få mig att se positivt på det hela. Jag kunde ju ha ramlat ner från taket eller nåt ännu värre. Detta går ju att rätta till och precis som du säger - jag får lära mig nåt nytt.
 
En del VVSare trycker in en klenare dimension då det gått hål i ex vattenrör.
Har du 20mm slang kanske du kan i denna köra i 16mm? (Det finns även 12mm.)
Det kanske funkar för kortare längder men du kanske har lagt 60-70m.
Vet inte om det har testats för golvvärme?
 
pbengtsson skrev:
En del VVSare trycker in en klenare dimension då det gått hål i ex vattenrör.
Har du 20mm slang kanske du kan i denna köra i 16mm? (Det finns även 12mm.)
Det kanske funkar för kortare längder men du kanske har lagt 60-70m.
Vet inte om det har testats för golvvärme?
Ja, jag ska tala med vvs-killarna i morgon bitti. Jag har funderat på det också, men det är som du säger - det ligger en 60-70 meter slang i betongen. Jag bygger ett uterum på 20kvm och där det gick hål var i röret som jag la ut runt om nära kanten innan jag började dra slingorna. Tänkte inte på att jag kom för nära. Klantigt som sjutton förståss.

Men att det inte har uppfunnits något sätt att laga ett hål i ett rör som är ingjutet i betong. Det borde ju gå att trycka in någon form a plugg i röret som tätar. Vi flyger till månen och bygger atom-acceleratorer och opererar bort tumörer i huvet på folk, men att täta ett 5,5 mm borrhål i en plastslang ingjutet i betong det fixar vi inte. Det tycker jag är märkligt....

Ja, ja - där kom det ut lite
 
Vänj dig vid tanken och börja förbereda dig mentalt för att bila upp.
Som sagt, egentligen är det ju ett litet problem, frugan har ju rätt, du kunde ju ha ramlat ner från taket eller nåt.

Surt är det ju förstås, men det är bara att bita i det sura äpplet. Ta ett brake på några dagar så att du får tid att smälta det hela.
 
Jag skulle eventuellt ha pluggat golvvärmesystemet för alltid och köra med vattenburna element, om kostnaden för reparation skulle vara allt för hög.
 
Att laga hål i vattenrör där trycket är stort kan vara knepigt, men i golvvärmeslingor då det är runt 1kg borde det finnas smidiga lösningar. Ett problem är att det är sällan det händer och därför har ingen på allvar funderat ut en smidig lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.