Micke59> jag har visserligen målat keddyn svart med färg för spisar som skull tåla 600 grader och min första tanke när det rykte in var att det var just det som luktade. Och jag har ju även tätat flera rördelar med pannkitt. Och det var alltså första gången jag eldade, har inte vågat igen...
Men inte ska väl det kunna rökfylla ett helt rum från tak till golv (och sprida lukten i resten av huset). Men man kanske ska hoppas att det är det...?!?
 
Spännande att du målat insatsen... När jag målat min bastukamin så fyllde jag hela källaren med rök och det var bara från färgen.

Tycker att du borde skaffa en rökpatron och provtrycka innan du gör något annat, en rökpatron kosta bara några tior så vad har du att förlora?

Lycka till!
 
Jo, när jag kom hem med insatsen och frugan såg den "grå/silver"-färgade kassetten så insåg jag snabbt att det var nog lika bra att få den svart... :)

Hur länge / många gånger fick du elda innan du var helt obesvärad av att det luktade/rykte?
 
Tror att det var osfritt andra, möjligtvis tredje eldningen
 
ok, då får jag väl prova att elda lite till då innan jag ger upp hoppet. Och självklart få hit sotaren för en besiktning...
 
Jo, du verkar ha rätt. Efter att ha eldat på ordentligt en gång till (med mycket rök) så har det nu avtagit nästan helt.
Tyvärr så märker jag nu att det ändå luktar (men ingen synlig rök längre) - och har lokaliserat det hela till sotluckan, den är ju inte heller tät, men ska väl vid bra drag inte orsaka problem?!

Så då är jag väl tillbaka på ruta ett med att förlänga rökkanalen för att förbättra draget...
 
Kul att det blivit bättre i alla fall. Men du har väl målat sotluckan åxå, och den blir ju inte lika varm som spisen så om den är målad lär väl den lukta lite längre?
När jag hade oljepanna som värmning fick jag tipset att hålla en låga vid luckorna för att se om lågan fladdrade / sögs in i luckskarven, kan detta vara något för att kolla tätheten i din sotlucka ? Då bör du ju se om lågan sugs in = inga problem, eller om den blåser i i rummet = problem tyvärr..
 
Näe, sotluckan är ej målad. Den var svart när jag köpte den, däremot är den ju ny...men inte borde väl en sån i nyskick innebära problem?!

Tack för tipset om lågan vid luckan, det hade jag ju hört förut, men inte alls tänkt på att det skulle kunna användas nu, dock kunde jag varken se att den sugs in eller motsatt, tändarens låga brinner som vanligt i närheten av luckan...

Har eldat i kväll igen och inbillade mig att det blivit bättre, men nu efter tredje brasan börjar jag känna lukten komma upp genom trappen igen... :(

Jaja, nu är det dags att boka tid för brandskyddskontroll. Kanske kan jag bli klokare efter den...
 
Det är också så att man måste titta på hur mycket tillluft man har till kaminen/öppna spisen.
En del nya kaminer kopplas direkt till uteluft så att man inte har problem med "drag" vid fönster m.m
Man ska ha lika mycket luft in i huset som kaminen tar - annars blir det undertryck i huset och det röker in.
Så har man bytt fönster och renoverat huset och tagit bort "drag" - då kan det röka in fast det har funkat förut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.