Finns det någon hustillverkare med en tvättstuga som INTE har utgång? Jag skulle vilja ha en separat grovingång och tvättstugan sidan om om ni fattar hur jag menar. Då kan man stänga om tvättstugan och ända ta in folk grovingången utan att de kommer in bland alla tvätt...Och på sommaren när man ska bära ut tvätten för tork så är det ändock nära ut..
Tips?
Och hur stor bör en tvättstuga vara för en familj på 3-4 pers?
Vill gärna se ritningar på en funktionabel tvättstuga med städskrubb, klädkammare, bra med avställningsytor och strykbräda som kan stå framme jämt utan att man måste vara Houdini för att ta sig in och ut ur tvättstugan... ;-)
 
Vi har en separat tvättstuga skild från groventren/pannrum just med tanke på att slippa tappa nytvättade kläder på skitigt groventrégolv. Vi stryker inte i tvättstugan utan tar ofta fram strykbrädan framför TV:n så vi har plats för tortställning på ena sidan av tvättstugan och tvättmaskin, torkskåp och tvättkorg (+ extra utrymme) på andra sidan. Känns som en perfekt lösning. Enda gången vi är inne i tvättstugan är när vi sätter på tvättmaskinen eller hänger tvätten. Tvättstugan blev lite större än på ritningen med ligger på ca 5,5 kvm. Många tycker säkert att det är litet men vi tycker att vi har bättre saker att göra än att mysa i en stor tvättstuga! ;)

http://www.villabroden.se/index.php?id=24
 
Vi hade tidigare en tvättstuga/grovkök på 4kvm och det var alldeles för litet. Nu när vi byggt nytt har vi byggt åt det hållet Ni ville ha.
vårt egenritade hus:
http://www.roxistenhus.se/abbekas/img/villa_skepparen/villa_skepparen_plan_1.jpg
För att avgränsa till grovköket kan man sätta in skjutdörrar men det ville inte vi ha.

Annars har Götenehus ett svarlikt hus med denna planlösning, men lite mindre rum
http://www.gotenehus.se/hus/hanoplan.html

Tvättningen sker i tvättstugan och förvaringen sker i klädkammarer mitt emot.
Nu har vi inte hunnit bott så länge i vårt hus, men än har jag inte hunnit hitta några fel i den lösningen.

 
Helt rätt lösning Anders!! :)
 
Jag precis som dig ville INTE ha barn springandes in bland ren tvätt och hade då krav på seperat tvättstuga. Vi har ritat eget hus genom Sävsjö. På den sidan av huset är det stort groventré med "hunddusch", tvättstuga med högtalare, tvuttag för platt tv och uphöjda maskiner, och även en stor kläddkammare. Ritningar på båda planlösningen och tvättstugans inredning finns i mitt fotoalbum om du skulle vilja se!

 
Så ska en riktig tvättstuga se ut, Missb!  :-* Jag gillar resten av huset också  :)

Även vi har byggt separat groventrè (också med hunddusch!), tvättstugan ligger i anslutning. Tyvärr har jag ingen ritning att visa.

ClaJe, mitt råd är att du själv ritar hur du vill ha det, så gjorde vi. De flesta husleverantörer bygger ju som du vill ha det.

Lycka till!
:)
 
Finns det någon hustillverkare med en tvättstuga som INTE har utgång? Jag skulle vilja ha en separat grovingång och tvättstugan sidan om om ni fattar hur jag menar.
www.karnhus.com har så i många av sina enplanshus. Titta t ex på Färjelanda, Torslunda, Norrtälje, Älvängen, Trollhättan, Särsta... Det finns fler men ni får titta själva!

De har kanonfina hus för övrigt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.