Har du någon erfarenhet av EPS?
 
Jag noterar att hus med "klimatzon" ofta har innerväggar, zonväggar och ytterväggar i olika material. Det verkar rationellt. Lika ofta hittar man klimathus med större fönsterytor än vanligt. Detta verkar mindre vettigt, och kan i princip bara försvaras av att man i vilket fall som helst egentligen tänkte bygga ett växthus ("så varför inte bo i det när man ändå MÅSTE ha det" ... ).

Vad jag kan se i exemplet Enertia är att man använt massivtimmer i både yttervägg och zonskiljande vägg. Och, javisst! Du får bättre energivärden med en sådan byggnad än med en enda vägg av fulltimmer. Men med lite god vilja kan man nå samma resultat (ekonomiskt och estetiskt) med betydligt enklare medel och till avsevärt billigare penning.

Däremot verkar Enertia bygga hus på kontrollerad varmgrund, vilket är MYCKET prisvärt och vettigt.
 
Har du sett prov på hur fönster med låga u-värden fungerar i praktiken? Jag skulle inte vilja bo i en passivhusbunker. Visst överdriver jag lite, men jag får ofta en bunkerkänsla. Med låga u-värden kan man vara lite mer generös med ytan (beroende på ens energimål så klart) utan bygga växthus. :)
 
Oavsett fönstrens isoleringsvärde medför en yttre klimatzon att du förmörkar huset med ett extra lager yttervägg. Eller hur? Rent logiskt måste det finnas enklare sätta att undvika bunkerkänsla än att bygga hus i dubbla lager.

Vill du träffa folk med erfarenhet av cellplastblandad betong bör du öppna tråd under rubriken "stenhus". Samma gäller Dorotherm och Dorocell. Finns säkert ganska många trådar på detta forum under vinjetterna "Grundläggning", "Byggmaterial" och "Isolering". Har själv bara marginell erfarenhet av cellplastmaterial i yttertak.
 
Sorry. Du missförstod mig, antagligen för att jag skrev om olika saker i samma sväng. Bunkerkänslan jag avser har med "vanliga" passivhus att göra. En yttre klimatzon finner jag personligen inte intressant som ett alternativ för min del. Däremot intressant som företeelse.

Har du erfarenhet av snåla fönster i någon byggnad - vilken som helst?

Jag har startat trådar i stenhussektionen, bl.a. Tack för hjälpen!
 
De flesta av dagens treglas isolerfönster håller acceptabel standard.

Det kan vara lite lurigt att jämföra produkter, eftersom tillverkarna mäter u-värdet på lite olika sätt. U-värdet hos själva glaskassetten säger inget om isoleringsförmågan hos fönsterpartiet i dess helhet (med fönsterbågar och allt).

Också "Fönster & dörrar" är rubrik för mänskligt vetande folk intensivt resonerar i andra delar av detta förträffliga forum. ;)
 
Även under Fönster och Dörrar har jag skrivit. ;)

Jag undrar över kondens och isbildning på konstruktioner under u-värde 1,0. Jag känner till att det är hela konstruktionens u-värde man ska gå efter och kanske till viss del fönstrens eftersom det påverkar mängden kondens och transmittansen, om jag förstår det rätt. Jag har läst en del, men inte fått respons av ngn som lever med fönstren.
 
Vi lever med nyare glaspartier (varav några ganska stora) med uppgivet goda isoleringsvärden. Har ingen som helst kondens. Heller ingen isbildning, åtminstone inte på fönstrens insida...

Men man märker att golvvärmen är aktiv oftast i rummen där fönstren är som störst. Givetvis!
 
Låter bra med frånvaron av kondens och isbildning. Vad har ni för u-värden på konstruktionerna?
 
u-värde 1,3
 
OK. Problemen uppstår under 1,0 enligt vad jag hört.
 
Kondens kan också uppstå vid skador på glaskassetten.
 
OK. Det är bra att veta. För övrigt anses kondens visa att man har bra (snåla) glas. På http://www.energifonster.nu/ finns en lista.
 
Kondens har jag bara råkat ut för i våra äldre byggnader med bevarade snickerier. Där sitter fönstren i djupa nischer, som inte ventileras lika effektivt. Jag kan försäkra att dessa (öppningsbara) fönster inte på långa vägar har samma isoleringsvärde som nyproducerade (icke öppningsbara) fönsterpartier.
 
Så är det säkert. Jag antar att det är underförstått att man talar om nya energiglas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.