Vi behöver lite hjälp med val av väggfärg till ett av våra rum som vi ska börja renovera nu. Kort bakgrundsfaka: Timmerhus från runt 1800, befintlig lerklining och tapeter ska sitta kvar och täckas med tunn renoveringsgips som i sin tur kläs med lumppapp. Skurgolv och mörkbrunt brädtak. Väggarna ska målas i någon ljus nyans.

När vi gjort iordning de andra rummen har vi använt äggoljetempera i olika nyanser som vi rollat på papp och tycker det blivit jättefint. I ett av dem har vi dock målat enfärgat i en nästan-vit nyans, och där är väggarna ganska känsliga, det blir lätt märken om något skrapar emot.

Funderar därför över eventuella alternativ till äggoljetemperan - det måste inte nödvändigtvis vara en traditionell färgtyp men den ska vara helmatt och se bra ut i sammanhanget (jag tror ni som är inne på denna del av forumet fattar ). Kan gärna tänka mig något som ser ut lite som puts.

Tar gärna emot åsikter och förslag.
 
Om du vill att det ska se ut lite som puts, är det inte en tanke att du målar direkt på lerkliningen istället då? Det blir ju en väldigt fin yta.
 
vi valde att blanda i salt (av grövre sort) i vanlig vattenbaserd väggfärg, till tonårsrummet, målade ljus syren............som hon sa:skitsnyggt! :rolleyes:
 
stocksbo skrev:
vi valde att blanda i salt (av grövre sort) i vanlig vattenbaserd väggfärg, till tonårsrummet, målade ljus syren............som hon sa:skitsnyggt! :rolleyes:
vilken effekt blir det med salt i färgen? Har aldrig hört eller provat .... berätta mera ...
gaia
 
Är det inte helt enkelt struktur vi pratar om? Att det ska se putsat ut? Grovt salt kanske kan riskera att smälta om man inte är tillräckligt snabb. Andra varianter är att blanda sand i färgen. Vi köpte en burk i färgaffären som vi blandat i helmatt väggfärg och målat väggen bakom spiskåpan samt en bit vägg bredvid murstocken så att det inte ska skilja sig strukturmässigt.
Men menar ni att äggoljetemperan släpper? Jag har målat ett par möbler med äggoljetempera och det tar en halv evighet för färgen attt härda (vi pratar veckor), men när den väl härdat verkar den sitta som berget. Under härdningen däremot lossnade det lite färg så fort man rörde vid den.
 
Våran murstock i gamla huset var målad med flera lager plastfärg som satt som berget. Istället för att kämpa med att få ner den strök vi på gipsputs. Då fick vi tillbaka strukturen och känslan av en putsad skorsten och slapp jobbet. Det blev faktiskt riktigt bra och såg ut och kändes som riktigt puts. Sen målade vi med vanlig färg över bara. Kanske ett alternativ för er att ta gipsputs först och sen måla istället för att ha struktur i färgen. Man använder gipsputs som vanligt puts och det är jättelätt att jobba med. Man kan då borsta eller riva av och få vilka mönster man vill.
 
Redigerat:
Nejdå, äggoljetemperan sitter som bara den när den väl härdat - det jag menar är att på en pappersyta, när man rollat på färgen så att den blir helmatt i strukturen, så kan det bli förändringar i ytstrukturen om t.ex någonting står och skaver emot. Eller om man repar med något vasst. Men själva färgen sitter ju.

Ett tips när man målar på trä och liknande är att borsta färgen med en mjuk borste efter någon vecka, till "äggskalsglans" som det så fint heter. Den blir en aning blankare och jättetålig. Men jag vet inte om det funkar på väggar av papp.

Lerkliningen är tyvärr såpass skadad bitvis att det inte funkar att ha den framme. Dessutom är den övertapetserad i många lager som vi inte vill riva bort, därav lösningen med renoveringsgips och papp ovanpå.

Tar gärna emot ännu fler tips!
 
Ett alternativ är ju de emulsionfärger som finns, exempelvis säljer Ottossons färgmakeri Wibo emulsionfärg som ska ge en sidenmatt yta. Jag har inte sett slutresultatet själv, men just på grund av mattheten vet jag att man ibland rekommenderar den som ett enklare alternativ till limfärg (limfärg är ju kinkig med underlag).

Ni får pröva själva om ytan är mer stryktålig. Ni får laborera med underlag, gips, bredspackling, easycover? Det kanske är lumpens mjukhet som är problemet snarare än färgen.

Färg med struktur finns ju i flera varianter, men de jag känner till är främst kopplade till oorganiska färger (så som sandkalk från Målarkalk). Visst kan man putsa väggarna, men inte så praktiskt om man vill spika upp en tavla.

Hur som helst skippa moderna "mirakelkurer" om ni nu har bestämt er att hålla kvar vid traditionella material. Lycka till!
 
Uppdatering:

Efter lite velande fram och tillbaka lutar vi nu åt att i alla fall köra med äggoljetempera på lumppapp.

För att inte ev skav och andra märken ska synas så mycket funderar vi på att göra en lite ojämn/levande målning med en något mörkare lasyr på något ljusare botten, antingen med lammullsroller eller med pensel.

Kan återkomma med mer rapport när det är klart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.