Hej
Jag har hus från 1922. Vinden är oisolerad, enda isolering är i vindsgolvet, under vanliga plank ligger sågspån, som inte sjunkit samman nämnvärt, ganska tjockt lager. Nån rejäl fuktspärr mot övervåningen (nedanför) tror jag inte finns, men ganska styva takboards där av nåt slag, typ gips eller nåt.

Nu vill jag minska kallraset från vinden rakt genom taket ned till övervåningen.
Men jag vill inte isolera hela vinden. Jag behöver ej varm vind, plus att det är för stor apparat nu. Jag skulle också vilja slippa rota i sågspånet...och undrar eg. varför det inte isolerar bättre....? Kanske senare att vi isolerar alltihopa, men vad kan jag göra som temporär lösning?

Kan jag bara rulla ut nåt på golvplanken på vinden så det isolerar bättre nedåt? Nåt som inte är för tätt så att jag undviker mögel i sågspån, mm i vindsgolvet. Bara något bättre isolering skulle göra stor skillnad...tror jag.

Vad kan jag rulla ut? Persiska mattor? Cellplast (för tätt...?)
Dels vill jag kunna röra mig uppe på vinden, och ställa saker där, mm Så om jag lägger cellplast ovanpå golvplanken så kan jag antingen sån som man kan gå på eller lägga tunn billig plywood el liknande ovanpå det hela.

Är detta bara dumt?

Är problemet gammalt sågspån? Isolerar sågspån så dåligt så det bästa är att riva upp golv och ta bort sågspån, lägga fuktspärr och sen isolera med glasull och sen nytt plankgolv?

Tacksam för tips.

E
 
Snälla hjälp mig med lite kloka råd!

Här några följdfrågor kanske kan få igång tänket:

Är inte oro för fuktig luft som stiger upp från bostadens övervåning upp till kall vind genom tak/golv mellan övervåning o vind överdriven?

Men ok, kan man inte minska fuktgenomsläppet bara genom att måla innertaket i varma (o fuktigare) övervåningen 2-3 gånger?

Färg, även vattenbaserad vägg o takfärg, är ju ganska tät, och ju fler skikt desto tätare. Det vet alla som haft vanlig väggfärg på insidan källarmurar. Även sån som påstås "släppa igenom fukt" men inte gör det så bra.

Alltså (nedifrån och upp) färgskikt, gips eller liknande board, plankor, innan kallt sågspån och golvplank borde väl vara tillräckligt för att minska mögelrisk i sågspånsisoleringen i vindsgolvet och/eller på undersidan av ev. cellplastskivor.

Finns möjligen, om jag vill bibevara fuktvandingsmöjligheten uppåt, nån bra skiva att lägga direkt på vindsgolvet som isolrerar men inte sluter helt tätt utan medger att fukten går upp på vinden och vädras ut?
 
Oron för fuktrpoblem är inte överdriven, det är enkel fysik att fuktutfällning kommer att ske om varm fuktig luft möter kall torr luft. I stället för att minimera risken för fukt kan du välja ett material som tål detta. Finns ett flertal att välja mellan. Testa detta i stället!
 
Kallvindar är rena lotteriet. De kan fungera men de kan också bli rena fukt- och mögelfällor.

Om vinden är OK idag så skulle jag personligen inte göra ett dyft. Jag bor hellre i ett energiineffektivt hus än i ett mögelhus!

Skulle jag investera så blir det i att bygga om kallvinden till varm- eller klimatvid. Googla på "Maco Dach" eller "Thermisol".
 
om huset har inget konstgjort undertryck så finns det alltid övertryck i översta delen av ett hus. Målningen täpper inte alla springor som finns i taket så luften hittar nog en väg att sippra ut där det är otätt.
Jag förstör att du vill spara på värmen och öka komförten men det kan sluta med vindsanering/takbyte som är också ett dyrt jobb.
Kallraset kan motvärkas med höjning av temperatur inomhus. Jag skulle överväga att investera i billigare värme och låta vinden vara som den är om den är frisk idag. Man kan inte göra för stora ändringar i gamla hus ostraffat, tyvärr. På kort sikt lånar det sej att tillägsisolera ett gammalt hus men i framtiden kan det kosta mer än det smakar.
Har du möjlighet till att elda billig ved i fex en kamin? Hus från 20-talet bör ju ha ett skorsten som man kan utnyttja och värma hela huset ordentligt utan att räkna varenda pinne man stoppar i brasan :). Nu vet jag inte vad du värmer ditt hus med men det måste vara en dyr uppvärmning eftersom du vill tillägsisolera i stället för att öka värmetillförsel.
gaia
 
Kommunens ernegirådgivare kom hem till oss för ett antal år sedan. Gratis var det, så varför inte. "Byt fönster" sa han. OK. "Och tilläggsisolera på vinden, minst 30 cm".
Han menade att det skulle vara de mest kostnadseffektiva åtgärderna.
Jaha ja.
Sen struntade vi i det. Vi renoverade tvåglasfönstren och tätade omsorgsfullt med o-list. Fyllde på med några säckar kutterspån längs snedtaket på vinden. Installerade bergvärme och höjde innetemperaturen några grader.
Så nu har vi kvar ett fint inneklimat, snygga fönster, användbar vind, inga fuktproblem och en totalförbrukning under 20 MWh på 330 m2. Samt lite ved.
 
Energirådgivarna är hjärntvättade, alla har gått samma utbildning.

De är INTE utbildade att förstå och informera om kallvindens känsliga fuktbalans, samt riskerna för fuktinstängning och mögel efter en tilläggsisolering.

Energirådgivning och besiktning är ytterligare ett i raden av idiotiska statliga påhitt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.