Jag är i planeringsstadiet av att bygga till mitt lilla fritidshus i trä på 45m2.

Jag har tänkt bygga till 80m2 bya som en fristående byggnad med sadeltak. Jag bor redan i fritidshuset och har tänkt att först bygga till och när tillbygget är klart riva det befintliga och bygga till ytterligare.

Jag har tänkt att göra det mesta jobbet ensam. Är betongare och har murat en hel del genom åren, så ser inga större problem med det hela. Bygget kommer ta en stund och därför har jag tänkt mura i leca. Grundläggningen blir platta på mark med 300 cellplastiso.

Jag har inga ambitioner att bygga ett passivhus. Däremot vill jag bygga väldigt energisnålt (drift).

Min tanke är att mura upp ytterväggarna med 190 tjocka leca-block. Därefter isolera lecaytterväggarna utvändigt med cellplast (30+100 med överlappande fogar. Höjd på ytterväggen är 3500.
Ytterväggen skall pga detaljplan ha träfasad. Av den anledningen måste jag glesa och montera panel.
Hur görs infästningarna av glespanelen? Jag är inne på att dra dom med genomgående bult som är "försänkt" och sen putslagad på insidan. Finns det kanske fästelement speciellt för ändamålet?

Voten/kantförstärkningen kommer vara 300 bred och 200 djup.
Verkar det hela vettigt dimensionerat?

Jag är inte intresserad av att bygga i lättbetong.
 
Redigerat:
Hej!

Att mura upp en lecavägg och isolera utvändigt är enligt min mening bra. Du får en tung och värmelagrande vägg och dessutom okänslig för fukt. Att klä fasaden med panel håller väggen torr och man slipper oroa sig för eventuella sättningssprickor. Att det sen dessutom är snyggare är väl en mer subjektiv bedömning....

Som fasadisolering föreslår jag att du tittar närmare på "västkustskivor". Stenull som är just för det ändamålet.... det finns ett färdigt system för fasadbelädnad med trä.....

Som grund skulle du istället för kantelement kunna gjuta en grundsula på frostfritt och göra en grundmur med leca som du sedan också isolerar utvändigt med ex isodrän eller cellpast. då får du en en grund utan köldbryggor mellan vägg och golv. Invändigt isolerar du med cellplast precis som en konvensionell platta och gjuter därefter som vanligt Jag har iofs inte räknat på ev prisskillnad men om du kan gjuta & mura själv tror jag knappast att en riktig grundmur blir värst mycket dyrare -att det blir bättre är jag övertygad om... Jag skulle kunna tänka mig att en sådan konstruktion minskar behovet av isolering nedåt eftersom delta T mellan golvtemp och temp under isoleringen inte blir så stor.

Om detta känns för jobbigt så är kanske alba balkar ett bra alternativ, dessa hade jag också isolerat utvändigt, nackdelen är väl att grundläggningsdjupet blir mindre och kylan kan tränga in under plattan....mer isolering....??

Lycka till med projektet!!
 
Om man skulle tänka lite längre, att bygga väggarna med två rader leka med isolering emellan och puts inne och ute. Är det genomförbart med? Köpa lecablock på byggmax och köra på med armering etc?

Sen låter ju ditt projekt riktigt roligt, hoppas det går bra!

Dave
 
en tanke kan vara att du sticker ner en frigg skiva rakt ner från kantisoleringen så kylan från marken måste gå ner 60cm extra för att sedan komma upp så får du ganska billigt lite extra isolering och tröghet när kylan kommer men sen tycker jag att köra med 10+3 i isolering känns lite lite och det blir en tunn skiva ju och själv skulle jag nog ta 10+7 eller 10+10 i isolering och jag tycker det borde gå att limma upp skivorna med fogskum och sen limma fast läkten med lite skum med för fogskum blir väldigt starkt och sitter ju satan så hårt på de flesta material och då får du inga köldbrygger heller då allt blir homogent och räkna jag lite fort på 10+7cm så får jag det till U=0,15 sen om du tänkt isolera på insidan med så blir det ju ännu bättre men nu räkna jag inte på det så väldans noga då man kommer få lite extra isolering/luft om man sätter ihop med fogskum

sen får du ju ett helt tätt hus då så all fukt som du har kommer inifrån och stannar i lecan så det kondenseras isåfall i väggen och avdunstar inåt igen så man behöver inte oroa sig att man tappar isolering pga fukt som gör att nått leder bort värmen mer

så som jag ser det så har du bra ventelation och värmeåtervinning där med kontrolerad luft så bör du nästan få ett passivt hus
sen har man ju ingen värme i ett sådan och jag skulle ju själv villa ha golvvärme för komfort fast den inte behövs användas så är det ju ändå bra när man vill ha lite varmare på vintern

och jag tycker att det är nog den lösning som tilltalar mig mest att ha leca väggar och isolera utvändigt så man får en så hög tröghet som det blir i ett sådant hus och själv skulle jag regla upp och sätta gips på insidan och dra alla kabelledningar bakom gipset iställe för att få in det i blocken och ha en putsad insida då gips är ju lättare att få det se bra ut enligt min mening
 
Om man isolerar med putsad cellplast utvändigt funkar den då som fuktspärr eller ska en sådan göras invändigt?
 
Gallimatias skrev:
Jag är inte intresserad av att bygga i lättbetong.
Får man vara nyfiken på varför du inte gillar lättbetong? Kort förklaring räcker gott.
 
engryd skrev:
Om man isolerar med putsad cellplast utvändigt funkar den då som fuktspärr eller ska en sådan göras invändigt?
Du skall alltid ha din fuktspärr innanför den innersta punkt där ånga kan kondensera för att vara säker på att slippa problem. Jag kan dock inte bedöma om så är fallet i ditt exempel. Personligen föredrar jag naturmaterial.
 
Nä det kanske var en dum fråga och här kommer en till: Kan C-plast fästa direkt utanpå den gamla putsen?

Behöver verkligen svar på detta, kan inte hitta nån info?!
 
Jag är kanske inte rätt person att svara men jag har sett många som fäster isolerskivor av cellplast drekt på betong eller putsade väggar.

Du använder långa skruvar eller spikar med stora brickor (av plast?) mellan skruvskallen och cellplasten så sitter de stadigt. Se om du kan hitta spik eller skruv med plugg monterad så borrar du snabbt ett hål genom cellplasten in i väggen och slår dit skruv/spiken med plugg med ett par slag m hammaren. Vi snackar långa spikar. Cellplastens tjocklek plus 50 mm.
 
Striders skrev:
Jag är kanske inte rätt person att svara men jag har sett många som fäster isolerskivor av cellplast drekt på betong eller putsade väggar.

Du använder långa skruvar eller spikar med stora brickor (av plast?) mellan skruvskallen och cellplasten så sitter de stadigt. Se om du kan hitta spik eller skruv med plugg monterad så borrar du snabbt ett hål genom cellplasten in i väggen och slår dit skruv/spiken med plugg med ett par slag m hammaren. Vi snackar långa spikar. Cellplastens tjocklek plus 50 mm.
Tack, kan man avsluta strax ovan mark eller klarar plasten att fortsätta ner i marken?
Jag har även hört att c-plasten är diffusionstät vilket ju borde innebära att fukten stängs inne!
Gud det känns som att ju mer man läser ju snurrigare blir det! :rolleyes:
 
Tack för alla fina svar!
Jag kommer använda vanliga l-kantblock och inte gjuta sulor ner till frostfritt för att grundvattnet är högt. Dräneringen måste i sådana fall förläggas i underkant på sulan och då landar man farligt nära/i grundvattnet och måste ha pumpbrunn för att få styr på det.
Jag bor bara ett stenkast från strandängarna söder om öresundsbron.

Anledningarna till att jag håller leca framför lb är flera:
¤ högre densitet=lagrar mer värme=högre komfort inomhus
¤ lättare att dela med enkla redskap. -man behöver ingen bandsåg alt handsåg. Leca delar man lätt med yxa och handslägga.
¤ leca och leca-balkar finns att köpa över disk 7 dagar i veckan till vettigt pris.
¤ leca tål större laster än lb.
¤ leca tål mer fukt än lb
¤ leca är en bättre putsbärare


Att ha mur och skalmur med frigolit emellan hade för mig varit praktiskt av en anledning och det är brandskyddet utifrån.
Nackdelar men det är ju att det ska muras dubbelt så mycket och kramlas på det. Dessutom bygger det på väggtjockleken. Detaljplanen begränsar bya så ju tunnare väggar, desto bättre.
Jag är fullt medveten om att ett brandförlopp kan gå riktigt snabbt om man har cellplast och träpanel ytterst.
Att ha lecaskalmur eller putsad cellplastfasad hade kännts tryggare. Detaljplanen säger tyvärr att enbart träpanel får uppföras. Visst kan man kanske överklaga ett nekande bygglov till länsstyrelsen men det tar tid och ger inte automatiskt rätten till putsad fasad.

Jag funderar på hur man skulle kunna minska brandrisken i konstruktionen. Även om inte väggarna brinner ner stryker ju taket med snabbt om cellplasten tar fyr.
En variant kanske skulle kunna vara att bara ha kanske 100 cellplast och klä cellplasten med västkustskiva eller annat brandtåligare material.
En annan möjlighet kanske skulle kunna vara att slamma, när cellplasten och reglar för panel är upplimmade.

Att limma upp cellplast med fogskum hade varit riktigt smidigt. Om man dessutom kan fogskumma upp glespanel hade det varit helt fantastiskt. Har någon erfarenhet av något liknande?
Jag är fullt medveten om att fogskum är utmärkt att limma med. Det jag inte vet är hur fogskummets lim-förmåga är över tid. Limmas 100-200 cellplast på lecan direkt och om dessutom träfasaden också hålls uppe med lim blir det en del last som hållas på plats.

Om man bara ser till cellplasten kan man ju tex spika och fogskumslimma en 50mm cellplastskiva direkt mot lecan därefter skarvförskjuta nästa lager med 100 cellplast som fogskumslimmas.

Jag vill helst inte experimentera för mycket så att jag kanske är tvungen att göra om allt utanför lecan efter något/några år. Så mycket fritid har jag inte.
 
Intressanta tankar du har. Som jag tidigare frågat så funkar det alltså att mura en mur och sen en skalmur med 10cm frigolit emellan? Då putsad fasad är det jag vill ha så är isåfall leca att föredraga framför lb. Vad pratar vi för bredd på lecani båda murarna? 190mm? hade planerat att ha 190mm leka som innerväggar och sen limma upp gipsplattor invändigt.

Sen ingen som råkar sitta på en länk till info hur man murar leka, lite "så här gör du" för nybörjaren?

Dave
 
Redigerat:
Det går utmärkt att mura dubbla lecamurar och ha cellplast emellan. Jag tycker dock det verkar bökigt särskilt när du skall putsa. Du måste kramla, blir dubbelt med murning osv. Det blir mycket enklare om man putsar på cellplasten. Då får en putsbärare användas -någon form av nät.

När det gäller lb så hyser jag inget agg mot materialet i sig. För mig personligen och för mitt projekt anser jag att leca passar bäst.
Leca murar man lb klistrar man...
 
Gallimatias skrev:
Anledningarna till att jag håller leca framför lb är flera:
¤ högre densitet=lagrar mer värme=högre komfort inomhus
¤ lättare att dela med enkla redskap. -man behöver ingen bandsåg alt handsåg. Leca delar man lätt med yxa och handslägga.
¤ leca och leca-balkar finns att köpa över disk 7 dagar i veckan till vettigt pris.
¤ leca tål större laster än lb.
¤ leca tål mer fukt än lb
¤ leca är en bättre putsbärare
Inte för att jag vill lägga mig i, men du vet väl att lättbetong finns i olika densiteter, och det omkullkastar alla ovanstående påståenden.

- Lättbetong finns i allt från 350 kg/m3 till 800 kg/m3. http://www.hplush.de/c/document_library/get_file?folderId=101342&name=DLFE-3528.pdf Räcker inte det, finns det kalksandsten 1400 kg/m3 och 2000 kg/m3.

- Bandsåg används till LB enbart för att få fin passform - I de fall blocken ska limmas. I de fall lättbetong ska muras med murbruk, kan blocken med fördel kapas med vinkelslip modell större.

- Vilken proffsig bygghandel som helst tar in leca- eller lättbetongblock på beställning, och det tar inte många dagar. "Över disk" får du inte några större mängder om vi pratar husbygge. Beträffande balkar, och särskilt de med spännvid över 2m, gjuter man helst på plats, i betong.

- Leca tål inte större laster än LB. Tvärtom!
För lättbetong, 600 kg/m3 anges tryckhållfasthet till "mer eller lika med 5,0 MPa. http://www.xella.de/images/non_lang/product_details/tech_data/PlanblockW_produktkenndaten.jpg
För leca, 600 kg/m3 anges tryckhållfasthet till 3,0 MPa. http://www.nystromscement.se/pdf/NC_Blocket.pdf

- Leca sägs absorbera mindre mängd vatten. För att verifiera att det verkligen förhåller sig så bör man göra ett litet experiment. Stoppa ett block LB och ett block leca av samma densitet i varsin hink vatten, ta upp dem och väga. Låta dem stå några dagar och väga igen.

- Leca är till synes bättre putsbärare pga av sin grova struktur. I verkligheten fäster puts lika bra på LB, för att inte tala om tunnputs som fäster suveränt på förhållandevis slät häftmassa, som i sin tur sitter på slät cellplast.
 
isolde skrev:
Inte för att jag vill lägga mig i, men du vet väl att lättbetong finns i olika densiteter, och det omkullkastar alla ovanstående påståenden.

- Lättbetong finns i allt från 350 kg/m3 till 800 kg/m3. [länk] Räcker inte det, finns det kalksandsten 1400 kg/m3 och 2000 kg/m3.

- Bandsåg används till LB enbart för att få fin passform - I de fall blocken ska limmas. I de fall lättbetong ska muras med murbruk, kan blocken med fördel kapas med vinkelslip modell större.

- Vilken proffsig bygghandel som helst tar in leca- eller lättbetongblock på beställning, och det tar inte många dagar. "Över disk" får du inte några större mängder om vi pratar husbygge. Beträffande balkar, och särskilt de med spännvid över 2m, gjuter man helst på plats, i betong.

- Leca tål inte större laster än LB. Tvärtom!
För lättbetong, 600 kg/m3 anges tryckhållfasthet till "mer eller lika med 5,0 MPa. [länk]
För leca, 600 kg/m3 anges tryckhållfasthet till 3,0 MPa. [länk]

- Leca sägs absorbera mindre mängd vatten. För att verifiera att det verkligen förhåller sig så bör man göra ett litet experiment. Stoppa ett block LB och ett block leca av samma densitet i varsin hink vatten, ta upp dem och väga. Låta dem stå några dagar och väga igen.

- Leca är till synes bättre putsbärare pga av sin grova struktur. I verkligheten fäster puts lika bra på LB, för att inte tala om tunnputs som fäster suveränt på förhållandevis slät häftmassa, som i sin tur sitter på slät cellplast.
Jag är fullt medveten om att jag generaliserade när jag staplade upp fördelarna med leca jfr med lb. Jag anser trots ditt inlägg att mitt påstående är sanningsenligt.

Både leca och lättbetong kan fås i olika densiteter och därmed olika egenskaper. Lättbetong är dessutom ett vidare begrepp än lättklinker eftersom de ingående beståndsdelarna kan vara fler i lb.
Du valde att jfr lb med leca vid samma densitet. Det anser jag vara något missvisande eftersom lättbetongens största fördel mot lecan faller med ökande densitet. Egenskapen jag syftar på då är värmeisoleringsförmågan.
Vid byggande skall många parametrar räknas in vid metod- och material-val. Är man ute efter egenskapen tryckhållfasthet kontra pengar vinner leca. Önskas maximal isoleringsförmåga utan tilläggsisolering kontra pris vinner lb. Önskas maximal isoleringsförmåga och tryckhållfasthet till bra pris utan att väggen blir för tjock, är leca + cellplast en oslagbar kombo. Rätta mig gärna om jag har fel på den punkten!
När det gäller arbetstid räknar jag inte in den eftersom jag bygger på fritiden till mig själv. Arbetsinsats är alltså ingen kostnad.

Ang delning av block och vinkelslip modell större så behövs inte modell större vinkelslip utan modell större motorkap och den kostar skjortan oavsett om man hyr eller köper. Sågar man brottsanvisningar och slår av räcker det givetvis med vinkelslip men du får inte den ytjämnheten som krävs för tunnfogning/limning. Murar man lb med murbruk tappar man mycket av lb:ns viktigaste egenskap, värmeisoleringsförmågan, pga köldbryggorna.

Jag är fullt medveten om att man kan köpa lb hos de större byggvaruhusen. Finns det inte inne kan dom lätt och snabbt beställa hem.
När jag drar igång tillbygget kommer jag inte ta hem lastbilslaster med material. Jag bor redan på tomten och kommer bygga under längre tid. När jag bygger kommer jag hämta pallar med pb-släp allt eftersom jag förbrukar block. Balkar kommer jag även där köpa hem efter behov. Finns inte block och balk inne på k-rauta så finns det på bauhaus, hornbach, byggmax, beijer, optimera. Uppräknade firmor finns inom någon mils avstånd.
Drabbas jag av tidsbrist, pengabrist eller om något annat inträffar under byggtiden som gör att jag inte kan bygga, behöver jag inte ha materialupplag över hela tomten.

Lägger man, som du beskriver, leca och lb-block i en var sin balja, plockar upp och väger får man en vikt och därmed information om hur mycket vatten materialet suger. Om du tar ett block av varje från nylevererad pall så har lb-blocket kopiösa mängder vatten jfr med lecan. Om man doppar ner något som redan håller mycket vatten blir givetvis vattenuppsugningen mindre.
Om man å andra sidan väljer att låta respektive material vattenmättas maximalt för att därefter torkas i samma kontrollerade atmosfär kommer lecan torka avsevärt snabbare än lb:n.
Vidare så bryts lb ner av vatten. Låter du ett lb-block och ett leca-block vara fuktig under längre tid kommer lb:s struktur och egenskaper brytas ned irrreversibelt. Lecan har samma egenskaper som vanligt efter torkning.

Jag tycker du, Isolde skriver bra inlägg och jag har läst en hel del av dig med intresse! Anledningen till min trådstart var INTE att jämföra lb med leca. Det finns redan flera sådana trådar.

Återigen: Jag har inget emot LB. Jag hade mycket väl kunna tänka mig att uppföra ett lb-hus till mig själv. Dock inte med de givna förutsättningarna jag har idag!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.