Är det någon som stött på någon arkitekt som ritar (och kanske bygger) Ross-liknande men med annat byggsystem än Dorocell (Dorotherm)?
 
Hej!

Har rätt nyligen låtit rita upp ett "Ross-inspirerat" hus med en arkitekt, tyvärr är jag inte jättenöjd och vill inte rekommendera denner arkitekt men det beror nog mest på att denne var rätt ung och oerfaren....
Vet inte exakt vad du är ute efter men om det är nåt av hans hus du gillar speciellt så kan väl godtycklig arkitekt rita nåt liknande antar jag (Så gjorde jag).
Vad gäller byggsystem om man vill ha runda väggar så är nog dorothermen en av de bästa att bygga med eftersom dom kan tillverka rundningen från fabrik.
Finns även några konkurrenter till Dorocell med liknande system t.ex. Bewi och Pallikka, en del murar även upp rundade väggar i lättbetong och det går t.o.m. att få rundade väggar med trästomme, vet t.ex. att Willa Nordic har bygg några Ross hus (åtminstone sa säljaren på WillaNordic det).

Lycka till!
 
Hej!

Intressant! Tack för ditt svar.

Insåg du att ritningen inte blev helt bra och lät därför bli att bygga eller byggde du och fick ett annat resultat än det du väntat dig?

Jag gillar mycket av det Ross gjort. Några exempel är Villa Siljan, Villa Atrium 360 och Villa Östersund. Vill gärna ha någon form av "torn" med takterass som på Villa Ekstranden. Villa Ljunghusen finns en liten promenad bort så jag ska tala med ägaren. Någon form av blandning av dessa skulle vara intressant. Vi har ingen pampig tomt med utsikt så det får bli lagom nedtonat.

Jag håller på att ta reda på om Dorocell passar oss. Vi vill ha ett exceptionellt energismart hus och det ser ut som att den bästa Dorocellväggen har ett u-värde på 0,17, vilket inte är jättebra. Annat jag funderar över är brandsäkerhet och avsaknad av värmetröghet (antar jag). Jag gillar stenhusens egenskaper. Svalt på sommaren, varmt på vintern.

Intressant med rundade väggar i lättbetong. Vet du någon som behärskar detta?

Jag skickade en intresseanmälan till Willa Nordic för några dagar sedan. Ska bli spännande att se vad de svarar.

Trä var jag först inne på och inledde ett samarbete med Trivselhus, men de höll inte måttet och nu tänker jag på fuktrisken. Vet inte om jag har fog för det.

Några fler tankar om allt detta?
 
Apropå egenskaper i hus av sten och andra material: Den komfort man upplever av magasinerad värme i tunga material uppnår man mest ekonomiskt genom att magasinera i golv/grundplatta, plus möjligen mellanbjälklag, innerväggar, eldstäder och rökgångar inne i husets kärna.

Ytterväggar av sten är överreklamerade, helt enkelt därför att de avger värme delvis "åt fel håll". Visst går det att minska denna olägenhet. Men dessa kompromisser är både krångliga och dyra.
 
Vad ska man tänka på för att åstadkomma det du föreslår?

Kan man inte hindra väggarna från att avge värmen åt fel håll med hjälp av utvändig isolering?
 
Visst kan man isolera en murad vägg utvändigt, och utanför denna lägga fasad av träpanel eller puts, alternativt fasadskivor eller fasadsten. Det enda som skiljer en sådan vägg från en regelvägg av trä är 1. en bara marginellt mera fördelaktig värmemagasineringsförmåga, 2. en betydligt högre kostnad.

Själv är jag inte särskilt förtjust i Ross´ formgivning. Men om DU gillar honom kan du ta en titt på hans trähus. Han har faktiskt ritat sådana också, och de känns genomgående lite mer trovärdiga än stenhusen. Tycker jag.
 
billy_baver skrev:
Den komfort man upplever av magasinerad värme i tunga material uppnår man mest ekonomiskt genom att magasinera i golv/grundplatta, plus möjligen mellanbjälklag, innerväggar, eldstäder och rökgångar inne i husets kärna.
Tack för dina råd. Ja, jag gillar Ross formgivning. Är det inte så att han bara klär EPS med träpanel?

Hur ska man tänka när det gäller magasinering av värme i t.ex. golv? Spelar det någon roll vilket golv man lägger eller är det plattan det handlar om?
 
Det är möjligt att Ross´ lägger endast träpanel. Jag har aldrig kollat.

Vanligaste småhusgrunden idag är gjuten, isolerad platta med golvvärme. Detta funkar bäst ihop med hårda golv av t.ex. keramik, som också lagrar värmen. Golvvärmens största poäng är att rummet känns varmare när fötterna känns "bekväma". Därför drar man spontant ner tempen en aning jämfört med vägghängda radiatorer.

På 1960- och 70-talen jobbade man i objektsbostäder stenhårt med elbolagens dåvarande billiga "nattaxa" för industri. Man värmde helt enkelt upp bostadshusens betongmassor nattetid till lågpris, och slog av värmen på morgonen. Värmelagret räckte i princip hela dan.
 
Ja, jag misstänkte att hårda golv skulle funka bättre. Kan dock inte tänka mig att ha sådana. Gillar trä där. Eventuellt bambu.

Lite off topic; här används trä som värmebatteri: http://www.enertia.com/
 
billy_baver skrev:
Visst kan man isolera en murad vägg utvändigt, och utanför denna lägga fasad av träpanel eller puts, alternativt fasadskivor eller fasadsten. Det enda som skiljer en sådan vägg från en regelvägg av trä är 1. en bara marginellt mera fördelaktig värmemagasineringsförmåga, 2. en betydligt högre kostnad.
Man slipper väl organiskt material inne i väggen. Minskar inte detta mögelrisken?
 
Att bygga ytterväggar av oisolerat timmer eller limträ är fullt jämförbart med att använda oisolerad byggsten. Alltså inte särskilt effektivt eller listigt.

Mögel uppstår inte i organiskt material som hålls torrt och väl ventilerat. Det finns för övrigt oorganiskt isoleringsmaterial av olika kvalitet. Jag skulle tro att den vanligaste orsaken till mögel i ytterväggar är att man installerat ångspärren på fel ställe.
 
Ja, anledningen till att jag drar mig för träväggar är främst att det verkar som om mer kan gå fel om byggarna inte gör ett bra jobb. Jag har erfarenhet av en tillbyggnad på min mammas hus där mycket gick snett. Ytterväggarna funkar - kanske för att de är i lättbetong med bara puts. Taket gick det illa med. Saknades bland annat nödvändig luftspalt. Nu är taket bytt av en annan firma. Hoppas på det bästa.
 
billy_baver skrev:
Att bygga ytterväggar av oisolerat timmer eller limträ är fullt jämförbart med att använda oisolerad byggsten. Alltså inte särskilt effektivt eller listigt.
I enertia-fallet är konceptet lite annorlunda, men vet inte hur väl det fungerar. Ett hus i ett hus. Såg en liknande variant med trähus i ett glashus där mellanrummet används till odling av exotisk frukt. :)
 
Utan överdriven ansträngning går det alldeles utmärkt att bygga in fel i hus av vilket material som helst. Jag skulle nog säga att risken för byggfel är störst med material som är så nya att byggarna måste läsa om dem "på baksidan av påsen"...
 
Ja, nya byggmaterial är så klart riskabla av den anledningen. Blir det EPS för vår del måste vi hitta någon med (åtminstone viss) erfarenhet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.