2 915 läst · 15 svar
3k läst
15 svar
Byte av helvedspanna till panna för 50 cm
Sida 1 av 2
Hej!
Jag har i ett annat forum redogjort för mitt byte av en Veda 70 helvedspanna med överförbränning och tilluftsfläkt till en Gaselle 70 miljögodkänd panna med omvänd förbränning.
Det är ju förenat med både arbete och kostnader vid byte från helved till kortved.
Förut var det bara att lägga in en skottkärra ved och tända. Sedan skötte sig pannan helt själv och stängde tilluftspjäll och fläkt när det brunnit färdigt.
Adressen till tråden i det andra forummet:
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=12161&postdays=0&postorder=asc&&start=0
//Bosse
Jag har i ett annat forum redogjort för mitt byte av en Veda 70 helvedspanna med överförbränning och tilluftsfläkt till en Gaselle 70 miljögodkänd panna med omvänd förbränning.
Det är ju förenat med både arbete och kostnader vid byte från helved till kortved.
Förut var det bara att lägga in en skottkärra ved och tända. Sedan skötte sig pannan helt själv och stängde tilluftspjäll och fläkt när det brunnit färdigt.
Adressen till tråden i det andra forummet:
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=12161&postdays=0&postorder=asc&&start=0
//Bosse
Lite kommentarer.
Första eldningen så får du alltid väldigt dålig effekt i en panna med Keramik. Ny keramik kommer nämligen med en massa vatten i som måste kokas bort innan den fungerar som det ska.
Sen verkar du ju redan fått koll på att om du har för kort ved så sjunker effekten på pannan ganska markant. Är pannan för 50cm ved så ska det vara 50cm, inte 40, för att nå märkeffekten. Mängden ved som får plats i vedmagasinet minskar ju också med 20%. Men då du har 80cm bitar så kommer du ju få för korta stumpar hur du än gör, så kör på med 40 och "kompensera förväntningarna".
Alternativt kan du ju också som du märkt klyva tunnare. Småpinnar brinner ju häftigare och din pannas märkeffekt är ju 20% högre än vad din vedlängd i normala storlekar ger, så du har ju god marginal utan risk för att skada pannan med för hög temp. Men småkluvet brinner ju ner snabbare så räkna med tätare besök till pannrummet sålänge du har kvar av 80cm veden.
Första eldningen så får du alltid väldigt dålig effekt i en panna med Keramik. Ny keramik kommer nämligen med en massa vatten i som måste kokas bort innan den fungerar som det ska.
Sen verkar du ju redan fått koll på att om du har för kort ved så sjunker effekten på pannan ganska markant. Är pannan för 50cm ved så ska det vara 50cm, inte 40, för att nå märkeffekten. Mängden ved som får plats i vedmagasinet minskar ju också med 20%. Men då du har 80cm bitar så kommer du ju få för korta stumpar hur du än gör, så kör på med 40 och "kompensera förväntningarna".
Alternativt kan du ju också som du märkt klyva tunnare. Småpinnar brinner ju häftigare och din pannas märkeffekt är ju 20% högre än vad din vedlängd i normala storlekar ger, så du har ju god marginal utan risk för att skada pannan med för hög temp. Men småkluvet brinner ju ner snabbare så räkna med tätare besök till pannrummet sålänge du har kvar av 80cm veden.
Tack för kommentarernastedevil skrev:Alternativt kan du ju också som du märkt klyva tunnare. Småpinnar brinner ju häftigare och din pannas märkeffekt är ju 20% högre än vad din vedlängd i normala storlekar ger, så du har ju god marginal utan risk för att skada pannan med för hög temp. Men småkluvet brinner ju ner snabbare så räkna med tätare besök till pannrummet sålänge du har kvar av 80cm veden.
Kan man skada pannan med för hög temperatur?
Jag ligger fortfarande som framför altaret och kikar i fönstret för att testa olika inställningar på primär och sekundär för att få så lite rök i början som möjligt.
Ganska snabbt blir förbränningsskålen, under keramikens springa, rödglödgad. Det kan man ju tro att det är för varmt, men VedSol säger att det är ok, men man får räkna med att byta skålen efter ett antal år.
När pannan brinner som bäst är rökgastemperaturen 200 gr.
Vad gäller vedlängden har du helt rätt. Jag har testat att kapa i längden 50 cm och sedan fylla en skottkärra med 15 cm pluttar. Dessa pluttar har jag sedan lagt på sidorna om tändveden. Sedan papper och sedan ett lager småpluttar. Därefter fyller jag magasinet med 50 cm ved. Detta ger ett mycket bra förlopp. men det blir ännu mer hantering, så nu sågar jag 40 cm igen.
Jag har gått ifrån skottkärrorna och har köpt 4 st vedkärror på Clas Olsson för 300 kr styck, vilket är halva priset mot t ex Jula. Dessa kärror är myckuet bekväma att hantera kortveden med.
//Bosse
Den pannan ger betydligt mer än 70 kW om man eldar den hårt...
Men jag tycker att du tänder konstigt? Meningen är att man tänder lite stickor så att man får en glödbädd och sen snabbt fyller pannan med ved innan det hinner övertända. Sen öppnar man inte luckan förrän det brunnit klart.
Men jag tycker att du tänder konstigt? Meningen är att man tänder lite stickor så att man får en glödbädd och sen snabbt fyller pannan med ved innan det hinner övertända. Sen öppnar man inte luckan förrän det brunnit klart.
Hur kan man välja att elda en panna hårt eller mjukt. Som det nu är har jag minskat primären till halva antalet skruvvarv för att inte få så mycket gasbildning, men jag tycker det brinner lika hårt ändå.Matss skrev:
Att luckan öppnades under proveldningen berodde på att vi kollade lite och samtidigt såg till att glöden låg direkt mot springan. Sedan fick vi ju även öppna när vi fyllde på mer ved.Matss skrev:
Jag kanske ska förtydliga hur pannan fungerar vid öppning av luckan. När luckan öppnas blottäggs en smal öppning ovanför vedinkastet. Därvid sugs mesta delen direkt ut i skortstenen utan att passera glödbädden och eventuell rök åker ut den vägen. Den svala pannrumsluften åker således direkt ut i skorstenen. På detta sätt finns ingen speciell draglucka som måste stängas efter en tid.
När jag tänder pannan sätter jag på tillverkarens inrådan för denna springa så att all luft går ut den normala vägen och det bildas snabbt en glödbädd av veden längst ned i vedutrymmet. Jag fyller sedan vedutrymmet ända upp och stänger luckan när det är en fin blålåga i siktglaset.
//Bosse
Vi har sålt nåra system med Gaselle 70 och minsta tanken va på 4,5 m3 och den värmer han nästan med ett ilägg björk. Så nåt funkar helt klart dåligt åt dig. Är det vedkvaliten, eldningstekniken eller inställning av pannan??
Om pannan ger 80 kW så måste det väl vara att vedmagasinet är för litet om man måste lägga in 2 gånger för att fylla tanken.Matss skrev:
Ingen är mera tacksam än jag om du kan ge mig tips på hur jag kan fylla min 2.5 m3 tank på ett ilägg.
Ikväll fyllde jag pannan och uppe fick jag 90 grader och 40 grader nere. Från början var det 60 och 30. Ikväll går det inte heller ut någon värme i husen.
//Bosse
Från min andra tråd har jag hämtat följande uppgifter:Matss skrev:
Om man vill få en uppfattning om hur mycket man behöver elda för att värma upp en acc.tank ( eller beräkna om pannan/tanken är tillräckligt stor) så kan man an vända några tumregler ( alltså ej tänkta att vara exakta men för att få en uppfattning): En m³ vatten inne håller 1kwh per grad. och 2l (liter) ved 1kWh värme
Alltså en tank på 4.5 m³ från 40° till 90° (alltså 50° varmare!) : 4.5 x 50 =225kWh, och pannan rymmer 200 (liter) ved: 200/2 =100kWh per brasa! Alltså behövs mer än 2 brasor ( för att värma tanken! ). Tar man dessutom ut värme i huset samtidigt kanske det behövs 3 fulla inlägg för en tank på 4.5 m³ med Gaselle 70.
Jag har märkt på vissa av mina grannar att det är som när de pratar om sin bil: Den drar ingen bensin. Och deras värmepanna behöver knappt eldas för att hålla värmen i tanken.
//bosse
Jo acktanken är 29 år och den står i ett hörn på nedervåningen i bostadshuset. Jag har sedan isolerat med gullfiber runt tanken. Eventuell läckvärme kommer bostadshuset tillgodo. Eftersom eldningen inte tar mer än 2.5 timmar kan ju inte tankens läckvärme påverka tankens uppvärning vid eldningen i så stor grad. Tanken klarar ju att hålla tappvarmvatten en vecka på sommaren även om inte solen lyser (solvärme).stedevil skrev:
Tankens manlucka började läcka för 2 år sedan pga att packningen torkat. Efter hårt slit med att tömma tanken och ta ut varmvattenslingan, så använde jag byggsilikon till att göra ny tätning och nu verkar det som allt är tätt.
//Bosse
Min erfarenhet är att den sk svanenmetoden (att ta vedutrymmet gånger 18) stämmer bra. I ditt fall blir det ungefär 3,5 m3. Om du eldar 2 fulla ilägg för att värma 2,5 m3 är det något som är fel.
Har du kanske för mycket sekundärluft? Du får räkna med att det blir ganska gul låga direkt efter ilägg när det blir stor yta okolad ved som brinner. Ställer man in blålåga då kommer pannan att brinna magert största delen av eldningen.
Har du kanske för mycket sekundärluft? Du får räkna med att det blir ganska gul låga direkt efter ilägg när det blir stor yta okolad ved som brinner. Ställer man in blålåga då kommer pannan att brinna magert största delen av eldningen.
Korrekt (1,16kWh för att vara exakt)Bosse_A skrev:
Möjligen om det är surved eller med ytterst kass verkningsgrad i pannan.
Tex björk innehåller ca 2,6kWh / L fast ved. Man räknar ungefär 2L travad ved = 1 L fast ved, så ca 1,3kWh / L travad ved.
Räknar man med ca 85-90% effektivitet (moderna panna) så blir alltså 200L björkved = ca 220-235kWh värme
4,5*50*1,16 = 261kWh
4,5*45*1,16 = 235kWh
Även om man räknar med att den del av värmen inte kommer till tanken utan "blir kvar" i pannans keramik/vatten/plåt, så bör man åtminstone fylla 4,5m3 +40C med 200L björkved.
Gran och tall är 20-30% lättare än björk så de har ca 20-30% mindre energi / L (energin per kg trä är i princip konstant från ett träslag till ett annat, dvs tungt trä ger mer energi/L).
Hej!
Ikväll gjorde jag en del intressanta iakttagelser vid eldningen i min Gaselle 70.
Jag satte en vridtansformator till den sugande fläkten och sänkte spänningen till 90 Volt istället för den normala 230 Volt.
Det visade sig då att lågan i brännkammaren var lika blå och fin som vid fullfart på fläkten och effekten höll sig fortfarande på 70 kW. Att jag kan se detta beror på att man på termoventiler har talat om följande data för min Laddomat 21-100:
http://www.termoventiler.se/index.php?sida=produkter&undersida=laddomat&produkt=laddomat_21-100
Pumpen i denna laddomat ger på högsta hastighet 4000 l/tim. Om laddomatens termometrar då har följande temeraturskillnader mellan det som kommer ut från pannan och det som stoppas tillbaka där nere får man fram effekten:
18 gr = 84 kW
16 gr = 74 kW
14 gr = 65 kW
12 gr = 56 kW
10 gr = 45 kW
Min temperaturskillnas var 15 gr efter ung 20 min och det höll sig nästan ända till slutet. Jag tände panna 17.50 och magnetventilen stängde 19.50. Pannan var nästan full när jag tände och jag öppnade inte förran 10 minuter före slutet och då var det bara en liten glödbädd kvar.
Gaselle 70 har en keramikbädd med en springa mitt i och i den ligger en rundstång som gasen måste passera. Under keramiken finns en skål av temperaturhärdigt stål och det är i den som förbränningen sker. Under nästan hela eldningen är skålen rödglödgad och inuti den finns blålågan. Jag kunde inte se att den lägre fläkthastigheten på något sätt minskade temperaturen i skålen; snarare tvärt om. Trots att Laddomatens pump gick på högsta småkokade det nedtill i pannan. Att det kokar lite ser jag inte som något problem för det gjorde det även i helvedspannan.
Trots att jag inte fyllde på mera ved under eldningen kom tanken upp i högre temperatur mot tidigare eldningar.
Vi nästa eldning ska jag skriva upp tanktemperturerna före och efter.
Jag vill också nämna att rökgastemperaturen ikväll låg på 180 gr mot tidigare normalt 200 gr.
//Bosse
Ikväll gjorde jag en del intressanta iakttagelser vid eldningen i min Gaselle 70.
Jag satte en vridtansformator till den sugande fläkten och sänkte spänningen till 90 Volt istället för den normala 230 Volt.
Det visade sig då att lågan i brännkammaren var lika blå och fin som vid fullfart på fläkten och effekten höll sig fortfarande på 70 kW. Att jag kan se detta beror på att man på termoventiler har talat om följande data för min Laddomat 21-100:
http://www.termoventiler.se/index.php?sida=produkter&undersida=laddomat&produkt=laddomat_21-100
Pumpen i denna laddomat ger på högsta hastighet 4000 l/tim. Om laddomatens termometrar då har följande temeraturskillnader mellan det som kommer ut från pannan och det som stoppas tillbaka där nere får man fram effekten:
18 gr = 84 kW
16 gr = 74 kW
14 gr = 65 kW
12 gr = 56 kW
10 gr = 45 kW
Min temperaturskillnas var 15 gr efter ung 20 min och det höll sig nästan ända till slutet. Jag tände panna 17.50 och magnetventilen stängde 19.50. Pannan var nästan full när jag tände och jag öppnade inte förran 10 minuter före slutet och då var det bara en liten glödbädd kvar.
Gaselle 70 har en keramikbädd med en springa mitt i och i den ligger en rundstång som gasen måste passera. Under keramiken finns en skål av temperaturhärdigt stål och det är i den som förbränningen sker. Under nästan hela eldningen är skålen rödglödgad och inuti den finns blålågan. Jag kunde inte se att den lägre fläkthastigheten på något sätt minskade temperaturen i skålen; snarare tvärt om. Trots att Laddomatens pump gick på högsta småkokade det nedtill i pannan. Att det kokar lite ser jag inte som något problem för det gjorde det även i helvedspannan.
Trots att jag inte fyllde på mera ved under eldningen kom tanken upp i högre temperatur mot tidigare eldningar.
Vi nästa eldning ska jag skriva upp tanktemperturerna före och efter.
Jag vill också nämna att rökgastemperaturen ikväll låg på 180 gr mot tidigare normalt 200 gr.
//Bosse