Hej,
så här ser offerten ut:
Timdebiteringen för arbetet är 450:-/ink.moms. Beräknad tid för rivning, bortforsling och montering ca 109 timmar

Rivning och bortforsling av kök inkl deponikostnad blir 14400:-/ink.moms.
Montering kök exkl.infästningsmtrl,lim etc blir 34650:-/ink.moms.
Rotavdrag 50% => ca 25000

Kakelsättning exkl mtrl är 1400:-/M2 ink.moms

VVS,el,målning och ventilationsarbete ingår ej men kan tillhandahållas via
oss om så önskas.

Verkar detta rimligt?
 
  • kok_3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Seriöst känns det som rena bedrägeriet !!

Normalt sett river man ut och kör iväg ett kök till återvinningsstationen på 5-6 timmar...

Beroende på var du bor kan kostnaden skilja lite för att bli av med det.
Här i Skåne betalar vi som hantverkare 400:- för ett lass.

Ett normalstort kök tar sällan mer än 40tim att montera upp.

De har garanterat dubblat för normalt sett skulle det kostat dig runt 20-25000:- inkl. moms.
 
Kan inte mycket själv men det låter som rena rånet.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Ett normalstort kök tar sällan mer än 40tim att montera upp.
Vad ingår i dom 40 timmarna? Täcksidor, passbitar, takanslutningar, krön-/ljusrampslister, beslag, bänkskivor, urtag/skarvar/kantning på bänkskivor, montering diskho/spishäll/kyl/disk/spiskåpa osv?
 
Jag blir fundersam på "ca 109 timmar". Hur har de lyckats bestämma tiden med tre siffrors noggrannhet?
 
ACME skrev:
Vad ingår i dom 40 timmarna? Täcksidor, passbitar, takanslutningar, krön-/ljusrampslister, beslag, bänkskivor, urtag/skarvar/kantning på bänkskivor, montering diskho/spishäll/kyl/disk/spiskåpa osv?
Ja... men förutsatt att det är ett färdigt kök och inga platta paket som ska avemballeras och monteras ihop också för då kan det ta längre tid...

De flesta normala kök utan en massa special tar någonstans mellan 30-40tim.
Men visst... nu jobbar jag ju nästan bara med köksmontage också... :surprised:

Utrivning & bortforsling inkl. lagning av "kakelyta" cirka 6tim
Emballera av nya köket cirka 2tim
Montering av stommarna cirka 8tim
Tillpassning & montering av passbitar, takanslutningar och socklar cirka 4tim
Läggning av bänkskivor cirka 2tim
Kakelsättning cirka 6tim
Ursågning för häll och läggning av denna samt hängning av fläktkåpa cirka 2tim
Insättning av vitvaror cirka 4tim inkl. integrerad diskmaskin
Hängning av luckor och insättning av lådor samt handtag cirka 4tim

Naturligtvis ungefärliga tider som styrs lite av vilken typ av kök det är samt om det är i en villa eller i en lgh på 4vån utan hiss, eller annat som styr tidsåtgången.

Dock finns det ingenting som styr det till att behöva ta 109 timmar ! :eek:
 
Redigerat:
Hej och tack för svar. Jag hade missförstått tidtabellen, glöm 109 timmar.

Tidtabellen är ca 2 veckor och då är det två snickare som demonterar, fraktar bort och monterar upp det nya.
Vårt nya kök kommer den 20 november. De som lämnat offerten kan vara klara före jul, då påbörjar de arbetet i slutet av november, eller början av december.

Själva köket som kommer från Marbodal kostar ca 98000 exkl. vitvaror.

Kostnaderna är som jag skrev innan dvs
Rivning och bortforsling av kök inkl deponikostnad blir 14400:-/ink.moms.
Montering kök exkl.infästningsmtrl,lim etc blir 34650:-/ink.moms.
Rotavdrag 50% =>
24525 kr

"Skall exempelvis takanslutning göras ovan kökskåp tillkommer en kostnad på 450:-/timme. Beräknad tid ca 1 arbetsdag för en man. Ca 8 timmar."

Vad är takanslutning? Behövs det?

Tacksam för svar!!!
 
pillan71 skrev:
Jag hade missförstått tidtabellen, glöm 109 timmar.

Tidtabellen är ca 2 veckor och då är det två snickare som demonterar, fraktar bort och monterar upp det nya.
Ok, så rätt tidsåtgång beräknas vara 160 timmar??? ( två veckor a´40h x 2 man) låter myyyycket i mina öron

Timpriset skulle således bli 306:- per timme ( 14400 + 34650 / 160 ) vilket låter lågt, det är under 250 spänn excl. moms.......
 
Redigerat:
Min pappa hade två snickare som bytte kök på en vecka. Nedplockning, ut med köket utanför huset. Inmontering av det nya köket (kviq) och sedan kakling. Totalt 2x40 timmar. Då ingick inte bortforsling av det gamla till tippen. Köket är väl ca 16-18m2.
 
Jag skulle ju varit rik idag om jag lyckats få den betalningen när jag lämnar offerter och utför arbeten med köksmontage...

Normalt sett river jag ut ett kök på måndagen vecka 1 och sen byggs el och ev. vvs om innan målaren spacklar och målar det som ska göras.
Köket kommer på fredagen samma vecka och då börjar jag direkt och har uppe merparten av skåpen innan helgen.
Normalt sett är köket igång på tisdag vecka 2 och vill kunden ha kaklat också så blir det klart på onsdagen.

Alltså totalt 5 arbetsdagar á 8tim = cirka 40tim på EN person...

Senaste projektet rev jag ut och körde bort på måndagen och samma dag kom elektrikern och vvskillen och byggde om de bitarna...
På tisdagens förmiddag la jag 13kvm junkersgolv till kunden och sen fick målaren eftermiddagen samt onsdag och torsdag på sig att fixa väggar och tak med spackel och färg.
På fredagen kom köket kl. 8 och kl. 12 kom de från granitfirman och mätade till bänkskivorna.
På tisdagen var köket klart och det enda som återstod var granit och kakel.
Totalt cirka 32tim exkl. kakelsättningen men inkl. golvläggning ;)

Börjar undra om jag är FÖR effektiv...:surprised:
Jag kanske skulle börja maska som alla andra...:rolleyes:
 
  • Gilla
VDB90
  • Laddar…
Förstår dessutom inte varför kostnaden för infästningsmaterialet inte ingår i den gigantiska summan de offererat... det handlar om någon hundralapp för skruv och plugg typ...

Takanslutning har man ju för att slippa damma det utrymmet som annars blir över skåpen men det borde ju med ingå...
Det är ju någon form av skiva i liknande nyans med köksinredningen som man måttar och sågar till så att den passar mellan väggskåp och tak.
Det tar väl på sin höjd en förmiddag att såga till och montera takanslutningarna i ett normalkök.
 
Hej, låter som vi borde bott kvar i SKåne istället för att flytta till norrland! Även om vi bytte Redhawks mot Timrå...
 
Ja, jag vet inte hur de kan lyckas få jobb om de offererar de priserna.
Här nere är folk iaf prismedvetna och jag skulle nog inte lyckats lämna ett sådant pris utan att de hade skrattat mig upp i huvudet ärligt talat.

Möjligt att andra hantverkare tycker jag är dum nu när jag lägger fram vad det tar mig i tid att göra ett arbete, men den smällen får jag ta.

Läste ju dessutom i en annan tråd att ni skulle ha stenskiva och då slipper ju dina s.k hantverkare montage av bänkskivor med så de lär tjäna fina pengar...
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Ja, jag vet inte hur de kan lyckas få jobb om de offererar de priserna.
Här nere är folk iaf prismedvetna och jag skulle nog inte lyckats lämna ett sådant pris utan att de hade skrattat mig upp i huvudet ärligt talat.

Möjligt att andra hantverkare tycker jag är dum nu när jag lägger fram vad det tar mig i tid att göra ett arbete, men den smällen får jag ta.

Läste ju dessutom i en annan tråd att ni skulle ha stenskiva och då slipper ju dina s.k hantverkare montage av bänkskivor med så de lär tjäna fina pengar...
Tycker mig sett dig nu i flera diskussionen framhäva dig själv som hantverkare, samt staffanstorp som ort, där det tydligen finns något företag intimt kopplat till din verksamhet. Om det är så, så blir ju det du säger irrelevant, men hur det är med det låter jag någon moderator avgöra.
 
Manberg skrev:
Tycker mig sett dig nu i flera diskussionen framhäva dig själv som hantverkare, samt staffanstorp som ort, där det tydligen finns något företag intimt kopplat till din verksamhet. Om det är så, så blir ju det du säger irrelevant, men hur det är med det låter jag någon moderator avgöra.
Varför skulle det Paul säger vara irrelevant? Mig veterligen får hantverkare berätta om sina erfarenheter och prisstrategier även på byggahus.se.:confused:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.