Ska söka bygglov för att bygga till carport på huset, ska på samma blankett även söka om att få sätta tak över terassen.

Men hur ska man rita upp det?
Behövs verkligen ett tak över altanen ritas upp? Det är trots allt någon stolpe och tak.

Carporten har jag iof klart för mig hur den ska ritas upp. Och är egentligen ingen svårare ritning som behövs. Är bara 1 gavel och tak då det det ska fästas i hus och garage.
Men behöver man rita om hela huset framifrån, eller räcker det med carporten och kanske en liten bit av huset?
Undrar även över detsamma på baksidan med terassen.

Hur petiga är de sen med hur "fina" ritningarna är, eller kan man rita upp detta själv?
Finns det något vettigt program man kan få tag på för att göra det via datorn?
Eller är det en hyfsad ritning och exakta mått som är det viktiga?

Tack på förhand.
 
Lurvas_ skrev:
Finns det något vettigt program man kan få tag på för att göra det via datorn?
Google Sketchup har nämnts i såna här sammanhang. Själv använder jag Autocad i jobbet och förstod inte ett smack av Sketchup när jag testade det :surprised:
 
Bygglovsmyndigheterna brukar ha en "lathund" hur bygglovshandlingarna ska se ut.

Som underlag kan du använda bygglovsritning för befintligt hus. Även om det handlar om "bara ett par stolpar och ett plasttak" så ska du redovisa förändringarna, både på fasadritningar, planritning och situationsplan (den lilla tomtkartan).

Du MÅSTE inte arbeta digitalt. Bygglovsritningen kan mycket väl bifogas ansökan i pappersformat. Om du trivs bättre med det i ett så här litet ritjobb kan du mycket väl använda Typex och blyertspenna, och sedan slå önskat antal kopior av dina pappersoriginal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.