Hej!
Jag har en fundering, då jag vill uppföra ett så billigt och kompakt enbostadshus som möjligt, ej fritidshus:

Är det någon som har några bra exempel på planlösningar som uppfyller kraven på BBR.

Jag kan tänka mig två varianter. En helt i ett plan och en i 1½plan. Det som kommer skillja i praktiken är att det ska in en trappa i nedreplanet på 1½-plansvarianten.

Jag har sett varianter där bottenvåningen varit 47 kvm BOA. Någon som har något exempel på mindre?
 
hejsan hejsan!
Du får nog ta och specificera vad som skall in.. annars går det ju i princip hur litet som helst, man kan t ex kika på nybyggda mindre lägenheter. Där får man hall och förvaring, handikappanpassat badrum med tvättpelare samt kök och rum i öppet samband, på mellan 40 och 50 m2.
Vad gäller 1,5 plan är det ju ofta bra att lite bredd på huskroppen, för att få en användbar övervåning, bättre då med rent tvåplans hus!

Arvesund har en del hus i den storlek vi talar f.ö. De förefaller också enkla och rediga (=billga).

mvh / hurk
 
Redigerat:
Du får nog ta och specificera vad som skall in.. annars går det ju i princip hur litet som helst, man kan t ex kika på nybyggda mindre lägenheter. Där får man hall och förvaring, handikappanpassat badrum med tvättpelare samt kök och rum i öppet samband, på mellan 40 och 50 m2.
Den enda spec som behövs är att det ska uppfylla BBR, det vill säga handikappkraven och dess funktioner som ska inrymmas på ett plan.

Jätte bra tips att titta på lägenheter! :) Är det något som kan skilja mer än att det kan vara så att det finns tvättstuga i ett flerbostadshus?
 
Har hittat lägenheter på 39 kvm, som verkar fungera. Antagligen svårt att göra mindre än så.
 
Jag tror att du får specificera lite vad du är ute efter. En friggebod med trinettkök behöver du inget bygglov för, kan det vara en idé?
 
Hittade några ganska nygjorda skisser, objektsbyggda enplans markbostäder för ensamboende äldre (utan tyngre vårdbehov) respektive två samboende (varav den ene med tungt vårdbehov).

Ensambostäderna håller en yta runt 35 kvm (plus förråd). Husen för samboende är runt 60 kvm. Båda är ämnade att fungera som enskilda hem tillsammans med gemensamma ytor.
 
  • Senior03.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Senior02.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.