Tack för tipset Linnea
Vet du var jag kan finna denna?

 
Vill återvända till Almens inlägg

-undrar om det verkligen är någon som har påstått att man kan klara av att fixa till en hel flammig skiva med hjälp av sandpapper och matolja? Det jag har för mig sägs ibland är att om man har en sprillans nyslipad och helt obehandlad skiva så mättas denna upprepade gånger med matolja i början och sedan vid behov. Och får man sedan ett litet hack i skivan så putsar man på detta lilla hack med sandpapper och oljar om.

- Alltså en metod att förbehandla skivan så att fläckar och flammig inte uppstår. Plus en metod att fixa små, väldigt begränsade skador.

Har dock aldrig provat själv, rätta mig gärna om jag har fel.
 
Som svar på frågan Sara....

Yep - det var min utgångspunkt också när vi var på Gysingedagarna och frågade om det verkligen var möjligt att få marmorskivorna lika fina och blänkande igen som när de var nya. Jag beskrev rätt väl hur de såg ut och enligt den killen som jag pratade med skulle det inte vara några större problem. Anledningen till att diskussionen dök upp var helt enkelt att vi var inne i det huset som de har flyttat och gjort iordning ett hus med gröna väggar i köket och marmorbänkar - det huset de byggt till med en modert badrum för Er som varit där. (Vi pratade rätt mycket om byggnadsvård över huvudtaget eftersom jag själv har haft funderingarna på att flytta ett hus och bygga upp det igen)

Jag fick rekommendationer på i vilken ordning som slipningen skulle ske och vilken grovlek på pappret det skulle vara. Kommer t.o.m. ihåg att han rekommenderade att det skulle vara vanlig matolja och inte majsolja eller olivolja. Så jag borde inte ha uppfattat honom på fel sätt. Fast jag kan ju iofs inte svara på om han uppfattat mig på fel sätt men jag tror inte det...

Mvh
/A.
 
Aha, nej då borde det ju inte ha kunnat bli sådana missförstånd...

Det jag har läst tror jag står i den där boken "invändig renovering".
 
Hej Marie,


Det var ett tag sen den här tråden avslutades... men läste ditt inlägg idag och eftersom jag just nu befinner mig i samma situation som du gjorde i höstas, så blev jag nyfiken på hur det har gått för dig! ::)

Jag håller också på att planera ett nytt kök till mitt 1700-/1800-tals torp och jag är också inne på att ha bänkskivor i marmor och en porslinsho.

Vad bestämde du dig för, vad blev det till slut?


Från ännu en villrådig... :-/
 
Jag köpte en från ikea ''Marmor'' Men nu har jag upptäkt en spricka som går som ett sträck som om någon har ritat på den hur ska jag göra?

Finns det något behandlings medel som man kan behandla marmor med!
 
Torpar-Anna skrev:
Hej Marie,


Det var ett tag sen den här tråden avslutades... men läste ditt inlägg idag och eftersom jag just nu befinner mig i samma situation som du gjorde i höstas, så blev jag nyfiken på hur det har gått för dig! ::)

Jag håller också på att planera ett nytt kök till mitt 1700-/1800-tals torp och jag är också inne på att ha bänkskivor i marmor och en porslinsho.

Vad bestämde du dig för, vad blev det till slut?


Från ännu en villrådig... :-/
Eftersom denna tråden ligger i byggnadsvårdsforumet så tillåter jag mig en sån där tråkig besserwisserkommentar: Jag är helt övertygad om att en torpare på 1700, 1800-talet inte hade varken porslinsho eller marmorskiva. Osannolikt att torpet någonsin haft sådan utrustning varken då eller senare. Om torpet moderniserades med ett kök, så är det troligtvis med rostfri diskbänk och arbetsytor i Perstorp. Skulle jag renovera ett gammalt torp skulle jag definitivt välja rostfritt i Perstorp ;) Att sätta marmorbänk i ett torp är ungefär lika stort stilbrott som att hänga en kristallkrona i taket.

Att gamla marmorskivor hållit sig snygga, kan det inte bero på att man förr i dessa familjer hade anställd personal som skötte köket yrkesmässigt, och som visste vad man fick o inte fick göra på en marmorskiva? Vem har i dag den hushållerskekunskapen?

För övrigt skulle jag undvika marmor i badrum också (som kommentar till ett inlägg långt högre upp i tråden) . Omöjligt att ta bort kalkavlagringar med barrumsrengöringsmedel utan att samtidigt förstöra marmorn!
 
Sommartorparn skrev:
Att gamla marmorskivor hållit sig snygga, kan det inte bero på att man förr i dessa familjer hade anställd personal som skötte köket yrkesmässigt, och som visste vad man fick o inte fick göra på en marmorskiva? Vem har i dag den hushållerskekunskapen?
Hade man råd med personal så hade man också råd att byta skivan då och då och så noga var det inte med att passa på en marmorskiva som var bilig och lagom duglig för kök ( biligt jämfört med dåtida fabrikstillverkade kakel eller stål). Själva den inhemska materialet var bilig men om den importerades för den annorlunda och eftersökta färgens skull, formades och bearbetades till högsta finish så var det andra priser på det som fex rikt skulpterade kaminhyllor, utsirade pellare och trädgårdsfigurer. I köket hamnade det oftast bitar som inte dög till annat ...skivor som var för klena för en gravsten eller ett hel trappsteg...

Man får inte glömma att herrskapet bodde inte i köket och tog inte emot gäster där heller ( som vi brukar göra idag) så det var inte så viktigt med estetiskt utformad kök och några repor eller fläckar var inget dom brydde sej om ... viktigast var att det serverades god mat :).

Som exempel: varje steg i min svängd källartrappa anno 1938 är gjort av en masiv bit svart matslipad svensk skiffer ... inte för att imponera men för att det tydligen inte varså dyrt och mer praktisk än trä ( hållbar och lättstädat). Inte var det en stor lyx på den tiden och inte köksbänkar i marmor heller. Små praktiska marmorbänkar närmast spisen har jag också sett i hyreshus från 40-50-talet. Idag kostar dock detta mer än jag skulle ha råd med .
gaia
 
Det kanske är en död tråd men jag känner att jag måste bidra lite med mina geologiska kunskaper.
Marmor är kalksten som är metamorf, d.v.s. den har utsatts för ett högt tryck och en hög temperatur under en långtid på stort djup och därmed omkristalliserat sig. Ibland blir det vackra strukturer av föroreningar som inte är av kalk och för att della skall synas behöver skivan poleras.
Kalk är oerhört känsligt för syror, därför är det mindre lämpligt att använda vid matlagning. Det är sant att kalk kan ha en hårdhet på 8 enligt mohs skala men den kan vara dåligt cementerad och blir då betydliligt mjukare och porösare. Vill man behålla en blankpollerad yta är mitt tips att man lägger ett tunnt lager epoxylim som är otroligt hårt. men å andra sidan kommer skivan att se ut som en skridskobana.
När man polerar en skiva så använder man slippapper som är otroligt fina, oftast består de av diamanter som är tiotusendels millimeter och det är alltså inget som man köper i fackhandeln. Vill man ha en helt matt yta kan man våtslipa det med ett fint papper men då blir skivan ännu känsligare för syraangrepp.
Enligt fackhandeln finns bara granit och sandsten i olika varianter, detta beror på att man t.ex. kallar diabas för svart granit. helt fel alltså. Tips på hårda bänkskivor är kiselcementerad sandsten eller granit som har en hög halt av kvarts, generellt ju mer kvarts och mindre fältspat ju hårdare.
Men ingen blankpolerad skiva är evigt blank. Skall du skära med kniv på den så bör du se till att knivens egg ligger lägre på mohr-skalan än skivan.
 
Ludlan, du verkar kunna det här. Finns det ingen möjlighet att polera en marmorskiva själv? Inte ens om man nöjer sig med lite halv blank/matt yta? Det är ju subjektivt vad som är blankt förstås, men hamnar man långt ifrån en fabrikspolerad yta om tar det finaste sandpappret? Är matt yta så dåligt, förr hade man inte tillgång till diamantskivor antar jag, och ändå hade man marmorskivor. Känsligare blir den förstås, men om man är noggrann och inte har något emot en "använd" skiva så kanske det duger... Hoppas jag. :D
 
fundera på att köpa gamla marmorbord som inte längre används till soffbord.
Borde de inte gå att lämna in och dela i de mått man vill ha? Bara en tanke,billigt om inte annat..
 
Går det inte att kapa dem själv? Rätt verktyg kan säkert rekommenderas under "Verktyg, maskiner och fordon". Själv hade jag nog prövat med något till vinkelslipen. Kanske det går med en vanlig stenskiva som man har till tegelpannor?
 
Vinkelslip med stenskiva går fint, men ännu bättre funkar diamantskiva. Kapade i förrgår till flera marmorskivor á 3 cm i tjocklek med diamantskivan från classes, funkade fint. Gick jädrigt mycket snabbare än jag trodde att det skulle göra faktiskt. Tar man det lite lugnt och har stadig hand så blev snitten raka och fina, sen slipade jag kanterna med en rotex. Blev bättre än jag förväntat mig...
 
P
Inte är väl marmor så farligt dyrt. Betalade drygt 5 tusen för 4 skivor om sammanlagt 310cm för ett ca 3år sedan. Bra bänkskivor i trä är ju inte heller gratis. Håller däremot med om att det är väldigt känsligt så det är tveksamt om jag skulle välja det till vårt nuvarande hus. Läste någonstans att nya marmorskivor är polerade och behandlade med polermedel medans gamla skivor enbart är slipade och därmed lättare att underhålla. Tror det var i någon byggnadsvårdsbok från Gysinge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.