Hej.

Letar och letar och hittar inget.
Vi vill bygga ett 1-planshus på 130-140 kvm.
Har lite önskemål. Vidbyggt dubbelgarage eller ett bredare enkelgarage (bred min 6m) med ett 10-16kvm förvaringsrum.Från garaget ingång till en stor 12-14kvm tvättstuga /förråd. Den ska gå direkt till köket med en Ö. Köket ska vara öppet mot vardagsrum kök+vardrum ca 55-56kvm. 1 stor sovrum 14-16kvm. 1 arbetsrum ca 12kvm. Man ska kunna gå ut på altanen från köket. Hallar skall helst undvikas. Stor 10 kvm badrum med badkar. Mindre gäst toa 1,5 kvm vid entrén? Separat dusch i tvättstugan.
Och om det varit möjligt en carport för två bilar i bred framför garaget.


p.s. det ska inte vara några trappor, men öppet till nock.
Tomten pekar mot ett skogsparti mot norr.
Grannen mot ost ligger ca 5 m från tomtgränsen.
Min tomt är ca 30m bred och 40 lång. 25% får bebyggas.

Var hittar man en sån lösning?
Jag försökte skissa men är värdelös på detta. Snälla kan Ni bidra med lite tips?
 
verkligen bra tips.
Men hur får man in garaget med carporten.
Men det verkar mycket bra planlösningar.
Speciellt om man gör lite ändringar.

Rekomenderar ni varm garage eller kall? Eller ska man bara köra med lite tunnare isolering?
 
Det verkar vara ett problem att få in ett dubbelgarage.
Om din tomt är 30 m bred, får du rimligen bygga på 22 m. Med ett garage på 7 m, återstår det 15 m till själva huset.
Båda våra förslag är ca 17 m breda och det är inte enkelt att spara 2 m.

Nu önskar jag att jag behärskar något ritprogram för att visa hur jag tänker.
Får försöka förklara istället.

Anslut ett garage till huset. Framsidan bredd 5 m och en 3 m bred port.
Längden 11 m, dvs 2 bilplatser efter varandra.
Baksidan: 9 m bred och förrådsdelen bakom arbetsrummet.

Varm eller kall garage? Det blir inte mycket dyrare att bygga med fullisolering och därför väljer jag varmgarage. Det är ju inte sagt att man måste hålla varmt, bara för att garaget är välisolerat.
 
Du har redan ritat huset halvfärdigt med din önskelista! Du bygger det bäst i lösvirke.

I nedanstående förslag har jag utgått från en ramverkskonstruktion på varmgrund. Carport och utedäck är integrerade i den bärande konstruktionen. Bruttomått 21 x 9 meter, inklusive garage men exklusive carport och utedäck.

Jag reserverar mig för att skissen mycket väl kan strida mot gällande detaljplan beträffande byggnadens tomtläge. Som du ser på tomtkartan har jag placerat huset så långt norrut på tomten som möjligt. Detta medger senare tillbygge av exempelvis generationshus / gästhus / arbetshus närmast gatan. Själv skulle jag lokaliserat vardagsrum och kök mot norr. Detta alternativ tillskapar uteplats i fullsol, alldeles utanför vardagsrummets fönster.

Bilar mår bäst i kallgarage eller carport, kombinerat med motorvärmare. Om du ska använda garaget som förråd eller verkstad bör du isolera det som boningsrum direkt från början.
 
  • kamilenski01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
billy_baver skrev:
Du har redan ritat huset halvfärdigt med din önskelista! Du bygger det bäst i lösvirke.

I nedanstående förslag har jag utgått från en ramverkskonstruktion på varmgrund. Carport och utedäck är integrerade i den bärande konstruktionen. Bruttomått 21 x 9 meter, inklusive garage men exklusive carport och utedäck.

Jag reserverar mig för att skissen mycket väl kan strida mot gällande detaljplan beträffande byggnadens tomtläge. Som du ser på tomtkartan har jag placerat huset så långt norrut på tomten som möjligt. Detta medger senare tillbygge av exempelvis generationshus / gästhus / arbetshus närmast gatan. Själv skulle jag lokaliserat vardagsrum och kök mot norr. Detta alternativ tillskapar uteplats i fullsol, alldeles utanför vardagsrummets fönster.

Bilar mår bäst i kallgarage eller carport, kombinerat med motorvärmare. Om du ska använda garaget som förråd eller verkstad bör du isolera det som boningsrum direkt från början.

Du har verkligen hittat det!
Hade bygget varit lite smalare, hade det varit ganska ok.
Men WC mitt emot köket? Går det att göra lite annorlunda?
Just de med WC stör mig. Och hur skulle man placera dörrarna?
 
Lite smalare, lite måttsatt och lite dörrar ...
 
  • kamilenski02.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
billy_baver skrev:
Lite smalare, lite måttsatt och lite dörrar ...
Tack!

Ska försöka jobba lite själv på Din lösning. Den är mycket bra.
Tack!
 
Roligt att du gillade den. Lycka till!
 
jag gillar inte zoneringen bara. sovrummen vetter mot vardagsrummet och det finns ingen del i huset som är/känns privat och där man kan få vara för sig själv etc. det är ofta smart att dela upp huset så, så att man tex bara kan stänga en dörr och slippa städa hela huset när gästerna kommer. så att föräldrarna kan dra sig undan när barnen kollar på tv med kompisarna och vice versa.

osv osv

se mitt pm.

simon
 
Bra att simon_isacsson för detta på tal: I mitt första förslag har jag markerat utbyggnadszon mot söder. AV trådskaparens kravspec läser jag mellan raderna att man efterfrågar ett hem för ett hushåll utan barn. Därför kan det vara vettigt att diskutera projektet etappvis.
 
Vi har inga små barn. 30 -25 år gamla...
Har eget boende:)
 
Isåfall är juh "problemet" mindre akut...

Förresten tänkte jag tipsa er att gärna anlita en (duktig) trädgårdsarkitekt INNAN ni slutgiltigt begär bygglov. Själva huset är bara en del av ert blivande hem. Jag lovar att ni inte behöver ångra er!
 
Redigerat:
billy_baver skrev:
Isåfall är juh "problemet" mindre akut...

Förresten tänkte jag tipsa er att gärna anlita en (duktig) trädgårdsarkitekt INNAN ni skaffar slutgiltigt begär bygglov. Själva huset är bara en del av ert blivande hem. Jag lovar att ni inte behöver ångra er!
Här har Du rätt! Det kom vi själva på!
Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.