Jag och min fru har blivit intresserad av en tomt i ett område under detaljplanering och framdragning av kommunalt VA. Förmodligen kommer det ta mellan 3-5 år innan det är färdigt och tills dess är byggrätten 45 + 20!. Tomten ligger i ett attraktivt inflyttningsområde men är pga byggrätten ganska så billig (2-300 000 billigare än tomter med större byggrätter). Det vi funderar på är att köpa denna tomt och sen bygga upp två hus efter max-måtten. Men hur länge orkar man bo på denna lilla yta??. Vi har ett barn på knppt 2 månader. När sen byggrätten görs om tänkte vi bygga ut till kanske 100-120 kvadratmeter.

Byggandet hade jag tänkt sköta för det mesta (utom kanske grund och stomresning )och vi hade tänkt ta in arkitekt som ritar ett fullstort hus med allt vad det innebär men att man sen bara realiserar en liten del, men att när man vill bygga till så är det gjort så enkelt som möjligt. Är det någon som gjort på detta sätt? och hur länge orkar man bo såhär litet. Vore också kul att se bilder på små hus för att få inspiration. Hur ser en arkitekt om ett sånt här uppdrag?
 
är det byggytan som är begränsad till 45m2 eller boytan? 45m2 byggyta i 2 plan är ju faktist 90 m2
 
Hur ser begränsningarna ut vad gäller takvinkel, våningsantal, byggnadshöjd?
Det bästa, enklaste vore ju att bygga ett hus, som sedan kan "förlängas" när byggrätten ändras. Behöver inte bli så komplicerat om ni tänker er enplanshus.. Men troligt är väl ändå att inte bara byggnadsarea utan även sådana saker som just byggnadshöjd etc förändras iochmed en ny detaljplan?
 
Eller så bygger ni ett "Garage" till att börja med. Bara dimensionera vatten och avlopp för det större huset..
 
  • Gilla
Linnéa Malgerud
  • Laddar…
Jag har gjort detta, anledningen var att jag köpte en tomt med en stuga på som jag bodde i under tiden jag byggde huset. När det nya var klart så rev jag stugan och byggde till sista etappen. Första delen var ca 70 m2 och andra ca 30m2. Fungerade hur bra som helst.

Angående förslaget om garage så tycker jag det är perfekt, men i ditt fall så verkar din framtida byggyta vara för liten för att även rymma ett garage?
 
vi har också byggt i etapper. Hade från början 60 m2 (ett barn) och nu är vi uppe i 200m2+40m2 garage.

Rätt skönt att kunna ta det i etapper både för ekonomin och för att man får tid att tänka igenom alla belsut i lugn och ro. Jag skulle bli galen av att sitta med kataloger ochbestämma precis varenda detalj i ett hus. Det är så sjukt mycket att ta ställning till. Nu har vi gjort denna process över 3 år och det har blivit kanon.
 
bmx skrev:
vi har också byggt i etapper. Hade från början 60 m2 (ett barn) och nu är vi uppe i 200m2+40m2 garage.

Rätt skönt att kunna ta det i etapper både för ekonomin och för att man får tid att tänka igenom alla belsut i lugn och ro. Jag skulle bli galen av att sitta med kataloger ochbestämma precis varenda detalj i ett hus. Det är så sjukt mycket att ta ställning till. Nu har vi gjort denna process över 3 år och det har blivit kanon.
Har du någon byggtråd där man kan se hur huset utvecklats från 60 kvm?
 
Marive skrev:
är det byggytan som är begränsad till 45m2 eller boytan? 45m2 byggyta i 2 plan är ju faktist 90 m2
Det är byggyta och det är bara tillåtet med en våning och ingen källare. Ganska snålt tilltagen yta, men nya detaljplaner beräknas vara klara om ett par år.
 
bmx skrev:
vi har också byggt i etapper. Hade från början 60 m2 (ett barn) och nu är vi uppe i 200m2+40m2 garage.

Rätt skönt att kunna ta det i etapper både för ekonomin och för att man får tid att tänka igenom alla belsut i lugn och ro. Jag skulle bli galen av att sitta med kataloger ochbestämma precis varenda detalj i ett hus. Det är så sjukt mycket att ta ställning till. Nu har vi gjort denna process över 3 år och det har blivit kanon.
Byggde ni huset från början med tanke på att bygga till, vad gäller vatten, avlopp och disposition av rum?
 
Hemmakatten
Det är klart att ni kan bo på 45kvm BYAsom kanske blir 40kvm boarea. Dessutom får ni ju bygga 20 kvm till. Ni skall också tänka på att ni har en tomt att gå ut på, det gör stor skillnad. Jämför med många som bor i 2-rumslägenheter på ungefär samma yta.

Jag tycker ni skall ta kontakt med arkitekt som redan från börjar planerar och ritar för tillbyggna och därmed gör era första hus så optimala som möjligt.

Ni skulle ju kunna bygga era 45 + 20 bredvid eller mittemot varandra med en terrass emeller och ett skärmtak (max 15kvm är bygglovsfritt) emellan för att hålla samman de två husen. I det lilla huset kanske ni har badrum, tvättstuga, arbetsrum. Viktigt tror jag är att binda ihop de två husen så att er yta känns större oxh att det skall föreberedas så att de två husen lätt kan byggas ut eller ihop. Dessutom har ni bygglovsfritt rätt att uppföra en friggebod på max 15kvm. Det skulle ni kunna utnyttja som förråd.

Det är väl få fall där det är så motiverat att ta kontakt med arkitekt som i ert.
Lycka till! :)
 
surfarn skrev:
Jag och min fru har blivit intresserad av en tomt i ett område under detaljplanering och framdragning av kommunalt VA. Förmodligen kommer det ta mellan 3-5 år innan det är färdigt och tills dess är byggrätten 45 + 20!. Tomten ligger i ett attraktivt inflyttningsområde men är pga byggrätten ganska så billig (2-300 000 billigare än tomter med större byggrätter). Det vi funderar på är att köpa denna tomt och sen bygga upp två hus efter max-måtten. Men hur länge orkar man bo på denna lilla yta??. Vi har ett barn på knppt 2 månader. När sen byggrätten görs om tänkte vi bygga ut till kanske 100-120 kvadratmeter.

Byggandet hade jag tänkt sköta för det mesta (utom kanske grund och stomresning )och vi hade tänkt ta in arkitekt som ritar ett fullstort hus med allt vad det innebär men att man sen bara realiserar en liten del, men att när man vill bygga till så är det gjort så enkelt som möjligt. Är det någon som gjort på detta sätt? och hur länge orkar man bo såhär litet. Vore också kul att se bilder på små hus för att få inspiration. Hur ser en arkitekt om ett sånt här uppdrag?
Intressanta frågeställningar!
Vi tittar också på liknande tomter i Stockholmsområdet. Det råder ju inget överskott på obebyggd mark här direkt, så det som finns till salu är ofta föredetta fritidshusområden som står inför att få nya detaljplaner (ökade byggrätter, ofta i samband med att kommunalt vatten och avlopp ordnas).
Det värsta är väl bara att man sällan får några garantier på hur stort man kommer att få bygga - och framför allt när man får börja... (Risken finns alltid att planförslaget överklagas och det hela drar ut ännu mer på tiden.)
 
Fundersam över hur man ska lösa det med grundläggning till ett bygge som är tänkt att växa med tiden. Inte så svårt om man bygger på plintar kanske, men (värme-)platta på mark???

Läste detta på Hemnet, om ett objekt till salu i Nacka.

"Det finns idag ett befintligt bygglov på 50 kvm + 20 kvm samt 120 kvm bottenplatta.
Detaljplanen beräknas vinna laga kraft 2010 med en byggrätt på 120 kvm 30 kvm och 8 meter takhöjd.
I den kommande detaljplanen skall vägen breddas och hela området skall få kommunalt vatten och avlopp."

Men det måste vara ovanligt med bygglov på platta med plats att växa på,
jag har aldrig hört om det förr iaf...
 
Redigerat:
Hemmakatten
Den extra stora plattan kan man väl kalla och använda som terrass/altan under tiden. Och för en altan på mark behövs inget bygglov. ;)

Många gör ju tillbyggnader till sina hus och gjuter då en platta även för tillbyggnaden. Hur det rent tekniskt praktiskt o tekniskt går till vet jag dock inte.
 
surfarn skrev:
Byggde ni huset från början med tanke på att bygga till, vad gäller vatten, avlopp och disposition av rum?
Nej vi köpte en liten stuga så vatten och avlopp fanns däremot så fick ju dispositionen av rum och utbygget bli beroende på hur huset såg ut. Vi valde att byta tak och panel på den befintliga delem. Sen byggde vi in en del (köket+ett badrum) inne i den nya huskroppen innan vi rev taket. Sen rev vi grundmuren under en del av köket och pallade upp det på balkar. Sprängde sen ner en källare där. Rent byggtekniskt var ju detta projekt givetvis vansinne men det fanns som sagt andra skäl som gjorde at tjag tyckte det var en bra idé.

På bilden ser man gjutningen av den nedre plattan som idag är källargolv. Som ni ser så hänger köket i luften. Den väggen som det sitter fönster på är idag innervägg i vardagsrummet och den är förhöjd upp till 4,2 meter
 
  • DSC00148.JPG
Redigerat:
Ja då var man tomtägare då, skall bli intressant att se vad en arkitkekt kan pussla ihop för något snyggt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.