Jag vet faktiskt inte. Vet inte vad som passar bäst. Är det någon som har några bra ideèr. Var helt inne på porslin så jag funderade inte ens på rostfri diskbänk. Vet ialla fall att den måste stämma med den övriga inredningen.
 
Mycket interessant tråd.

Vi ska löse önskemålet om marmor att baka på vhja en bit tjock bänkskiva i trä (köksbänken är i laminat) som vi fäller inn marmoren i. Ställer den undan när vi inte använder den. Har marmoren reda, rest från ett bankbygge på 80-talet.

mvh hanneli
 
Nu börjar det som vanligt bli lite off-topic här.... ;)

... men jag måste ändå fråga en sak...

>>Marie - blir hyllplanen också i furu? Är inte det lite väl mjukt? Det är bara en fråga och inte kritik. Tänkte närmast själv på de hyllplan som varit i massivt trä i den gamla skänken på på landet. De såg inte riktigt ut som hängmattor men åt det hållet i alla fall efter en del år med tungt porslin och sådant.

MVH
/A.
 
Marie

Slå en egen diskbänk. Med tanke på att du kostar på köket en hel del, så är den kostnaden relativt ringa.
Då kan du få exakt det du vill även där.
Stjäl alla goda idéer från morsans länkar och tillverka en egen som bakar ihop det just ni vill ha.

Jag har messat dig, men anar att du kanske inte hittat den länken. Titta uppåt till höger (ja på bildskärmen alltså).
Eller också har du bara ignorerat mig ;) Det går bra det med...
 
...och ett nytt lite udda tips.

Betong ?!
Någon som provat?
Lär väl kunna avfärgas för att få en ljusare, mer marmorlik om man så vill, yta.
Frågan är bara ytbehandling.
Dammbindning, lack, ...???
 
Ska ha furu till hyllplanen. Snickaren har inte sagt att det skulle kunna vara för mjukt så jag utgår från att det funkar. Han har ju trots allt gjort en del kök innan. Har laminat till hyllplan i dag. Där kan man snacka om att det sviktar.
Annorlunda med betong. Skulle kanske funka. Känns inte rätt bara
 
Oavsett vilka stenskivor du väljer bör man betänka att det - väger!

Om kåken har bjälklag av trä gäller nog för bänkskivor av sten detsamma som om du väljer golv av sten: Du måste ha bjälklag cc300 istället för sedvanliga cc600.
 
Tror nog kanske inte att Billy läst hela tråden... ??? Det är inte hyllplanen som ska vara i sten utan en bänkskiva.

Det krävs knappast bjälklag cc 300 för att lägga in en bänkskiva av sten i köket. Kör lugnt på du bara Marie. Och skulle det vara annat så skulle nog säkert din snickare säga till.

Hilsen
/A.
 
Almen skrev:
Tror nog kanske inte att Billy läst hela tråden... ??? Det är inte hyllplanen som ska vara i sten utan en bänkskiva.

Det krävs knappast bjälklag cc 300 för att lägga in en bänkskiva av sten i köket. Kör lugnt på du bara Marie. Och skulle det vara annat så skulle nog säkert din snickare säga till.

Hilsen
/A.



Jag tror nog han läst:
Om kåken har bjälklag av trä gäller nog för bänkskivor av sten detsamma som om du väljer golv av sten
Hittar inget om hyllplan i hans inlägg ;)
 
Jo - men ärligt talat.....
Bjälklag med 30 cm bärighet för att lägga in en bänkskiva av sten i köket? Har aldrig hört talas om ngt liknande påstående.
 
Almen skrev:
Jo - men ärligt talat.....
Bjälklag med 30 cm bärighet för att lägga in en bänkskiva av sten i köket? Har aldrig hört talas om ngt liknande påstående.
Du vet väl att du måste ha cc30 om du ska ha gjutjärnsgrytor i skåpen också, cc60 är bara godkänt för aluminiumkastruller ;-)

/T
 
;D ;D ;D
 
Kollade precis upp med min källa, och det handlar om tydligen om mitt lilla missförstånd. :D

Fristående kök (ej vägghängda) som står vattenburen golvvärme kan med bänkskivor av massiv granit ge så stor belastning på köksbenen som upp mot 100 kg/ben. Om en slinga hamnar rakt under ett sådant ben riskerar den bli sammanklämd. Men man kan mycket väl undvika denna risk enklare än med förstärkt golv.

I våtrum (åtminstone badrum) bör man förstärka bjälklaget under ytskikt av sten för att hindra golvsvikt (som i sin tur vålla sprickor i tätskikt). Byggnormen föreskriver INTE samma fuktsprärr i kök som i badrum. Men vill man ha den tryggheten tillsammans med köksgolv av sten bör man förstärka kökets bjälklag till 400cc (inte 300cc som jag förut skrev).
 
Nu har jag läst tråden lite slarvigt men vill ändå säga att det finns ju akrylsten som ser ut som marmor men är tåligare mot syra mm. Det är dock lika dyrt om inte ännu värre...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.