Här är lite gammal data från min anläggning.

06-10-31

totalt antal starter 8511
Drifttimmar 4509
Elmätaren 26115

Oktober får då:
8,3 starter/dygn
3,9 tim/dygn
885 Kw = 28,5Kw/dygn

Uppgifter från valla väder:
Medeltemp ute. +9,1
Max Temp ute. +19,1
Min Temp ute. -3,7

--------------------------------------------
Oktober 2005 hade följande värden.
12,3 starter/dygn
4,4 tim drift/dygn
833 Kw = 26,9 Kw/dygn

Uppgifter från valla väder:
Medeltemp ute. +7,9
Max Temp ute. +19
Min Temp ute. -5,9

---------------------------------------------------

Jag kan se en anteckning från fjärde januari i år. då var det -19 grader ute. Pumpen gick då 1,5 timma & vila 30 minuter imellan. (kb sjunker då ner till +2 grader som lägst i den driftcykeln)
 
Mkt intressant Carman.

Din anläggning och med ditt hus kräver lika mkt energi vid -19grader som mitt vid -5grader om jag räknar lite grovt.
Jag är imponerad. Ditt Borrhål verkar vara riktigt lyckat även då du plockar ut mkt effekt.
Jag ser att det går att justera hur länge tillskottet skall ligga inne eller om det är hur länge den skall vänta innan den kopplar in tillskottet, vad tror du detta står för man kan ställa från 0min-300min och kan det ge ngt att ändra från nuvarande 60min?
Tack för datan.

/Mith
 
mith skrev:
Mkt intressant Carman.

Din anläggning och med ditt hus kräver lika mkt energi vid -19grader som mitt vid -5grader om jag räknar lite grovt.
Jag är imponerad. Ditt Borrhål verkar vara riktigt lyckat även då du plockar ut mkt effekt.
Jag ser att det går att justera hur länge tillskottet skall ligga inne eller om det är hur länge den skall vänta innan den kopplar in tillskottet, vad tror du detta står för man kan ställa från 0min-300min och kan det ge ngt att ändra från nuvarande 60min?
Tack för datan.

/Mith

Jag ändrade min till 3timmar! Alltså att den ska kalla på eltillskott i 3h innan den får de.

Anledningen är att jag nyss installerat bergvärmepumpen och vill se hur länge den klarar sig utan el.. Hade tänkt stänga av elvärmen helt, men gjorde så istället.
 
1,5 plans hus byggt 1938, ca 50 m2/plan tilläggsisolerat 5 cm 1965. Tillbyggd 50 m2 1990. Värmepump 7,5 kw med 500 m slang. Eltillskott går aldrig in. Elförbrukning totalt 17 - 18000 med ca 6000 till Vp. Ja har en separat mätare för den.
 
Jag har har nog inte nämt vad jag har för värmepump.
jag har en Nibe 1215-8,5Kw

ni som kan nibe vet att de gamla pumparna har effekt benämning efer vad dom levererar vid 50 gradit vatten & 0 grader KB, så även min.
medns konkurenter o nyare Nibe visar effekten vad pumpen ger vid 35 grader & 0 grader kb.
så min Nibe 1215-8,5 är alltså samma pump som en Nibe 1225-10

men nu har jag ju varmare Kb än noll grader, så jag plockar ut ca 12kW så här års
så om pumpen nu går 4 timmar på ett dygn så är det 4X12= 48Kwh


nu vet jag inte vad din pump ger exakt (man måste ju beräkna in din tempratur du skickar ut till radiatorerna & KB tempratur)
men om den ger 6kW & går i 17 timmar så är det 102kW

kan det var möjligt att ditt hus gör av med dubbelt så mycke energi som mitt?
 
CarMan skrev:
Jag har har nog inte nämt vad jag har för värmepump.
jag har en Nibe 1215-8,5Kw

ni som kan nibe vet att de gamla pumparna har effekt benämning efer vad dom levererar vid 50 gradit vatten & 0 grader KB, så även min.
medns konkurenter o nyare Nibe visar effekten vad pumpen ger vid 35 grader & 0 grader kb.
så min Nibe 1215-8,5 är alltså samma pump som en Nibe 1225-10

men nu har jag ju varmare Kb än noll grader, så jag plockar ut ca 12kW så här års
så om pumpen nu går 4 timmar på ett dygn så är det 4X12= 48Kwh


nu vet jag inte vad din pump ger exakt (man måste ju beräkna in din tempratur du skickar ut till radiatorerna & KB tempratur)
men om den ger 6kW & går i 17 timmar så är det 102kW

kan det var möjligt att ditt hus gör av med dubbelt så mycke energi som mitt?
Hej igen

Det kan nog vara möjligt att mitt hus kräver dubbelt så mkt energi då min pump nu går på 75% då det är runt -5grader Kbin 1,5gr KBut -2gr då den skickar ut runt 40grader till elementen. Jag har lite vind isolering på mitt 170m2 hus (30cm sågspån på 60m2 och 18cm sågspån på resterande 80m2) samt att den mekaniska ventilationen som suger ut 20 gradig luft och skickar den ut tull kråkorna. Dessa två saker skall tas itu med så fort tid medges lite intressant att kolla först utan åtgärd för att se vad en eventuell åtgärd sedan kan ge.

/Mith
 
ja där har du 2 stora energibovar!

mitt hus är buggt med 5 cm glasull & 20cm kutterspån, sen har jag lagt på 20 cm stenull (det är taket vi pratar om)

hamva mitt hus har tegelfasad & andra halvan är trä, här har tidigare ägare tillägsisolerat isamband med att träpanelen bytts.

sen har jag bytt innre glasrutorna i mina fönster mot en dubbelruta med argon imellen.
ventilationen är självdrag (om det nu drar nått?)
 
mith skrev:
Hej
Jag är bara nybörjare på detta men min gissning är att det borde gå att laborera en del med hur lång tid tillskottet skall vänta innan det går in. På min pump är det 1h tror jag och under den här timmen kan kompressorn kanske lyckats balanscera ut och tillskottet behöver inte gå in.
Det är helt i sin ordning att tillskottet går in då man plockat ut mkt varmvatten och man behöver hålla värmen i huset men tillskottet går in då så korta stunder.
Jag är också intresserad av samma sak så jag är övertygat om att vi snart har fler tips att gå på.

/Mit
Varför inte pröva att ändra inställningen på VP så att den inte automatiskt går in med elpatron?

Lilla Marna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.