Vi har tänkt sätta liggande panel i vardagsrum/kök till våren, ytan är ca 40m2. Vad är grundprincipen, river i gamla gipsskivor och spikar på reglarna eller sätter vi panelen direkt på gipset?

Vi har även tänkt att riva ut köket i samma veva vilket medför lite eljobb.. Är det värt (tidsmässigt) att samtidigt byta ut alla g:a ojordade uttag samt byta central eller tar det en evighet?
 
Hej Xekich, svarar på din första fråga:
Lämna gipsen kvar, så bidrar den till ljudisolering mellan rummen.
Dessutom är det ganska nedskräpande att riva gips.

El: Det kan vara rätt dyrt att byta central. Är det värt kostnaden?

//KoW
 
Gipset tycker jag du ska låta sitta, ta reda på c.c måttet märk ut reglarna. Nu vet jag inte hur mycket uttag och hur stor central du har men räkna ca en dag + material ,ta 2-3 offerter. Jorda uttagen är ingen störe operation om det gäller infälld el i rör. Centralbyte från diazed till dvärgbrytare/ automatsäkringar är mest i kosmetiskt i mitt tycke Gamla porslinsäkringar med jfb fyller samma funktion.
 
Ok, om vi nu gör som så att vi låter gipsen sitta kvar hur gör vi då med befintliga apparat/kopplingsdosor? Dessa kommer ju hamna en panelbredd "längre in" i väggen.. Finns det påbyggnadsdosor eller liknande?
 
Fnularn skrev:
Centralbyte från diazed till dvärgbrytare/ automatsäkringar är mest i kosmetiskt i mitt tycke Gamla porslinsäkringar med jfb fyller samma funktion.
Samma funktion ja, men stå där en lördagkväll och din gamla porslinsäkring går åt helvete och du har inga hemma.... Nu var det et huvudsäkring som gick för mig, vilket gjorde att jag hade lite svårt att "byta ut" något som jag inte behövde. Efter en del telefonsamtal, så hittade jag tillslut någon som hade några extra proppar hemma som jag kunde få.

Lärdom, ha alltid extra proppar hemma, man vet aldrig när de bestämmer sig för att sluta fungera.... eller ha inte alla maskiner igång samtidigt... :)
 
Det stora problemet som jag ser det är väl att det kommer ta sin lilla tid med allt vad det innebär (micromat, oförstående familjemedlemmar mm..) OM vi nu väljer att byta till dvärgbrytare samt jorda v-rum/kök är det praxis att även jorda resterande rum på nedervåningen?

Arbetskostnaden är ingen faktor i det här fallet då det finns elektriker i nära släktled :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.