Y
först trodde jag det var 2glas... alla firmor (via telefon i andra ärenden) tog tog det för givet att det var 3 glas så jag tittade närmare och inbillade mig se en glaskiva i mitten, att limmet synets på den mellersta..

och berärande värdet, alla prata U värden... det finns en klisterlapp på alla fönster och där står det K-värde: 0,24

antar att det är dåligt, eller? allt annat är ju dåligt i huset så...
 
Har du k-värde 0,24 är det mycket bra nästan för bra. ett modernt fönster har k-värde mellan 1-1,3. Har du under 1,0 så är det så bra att det kan bli rimfrost på utsidan när det är minusgrader, och det är inte så roligt det blir helt enkelt för lite värme som passerar glaskasetten.

Vet du hur tjock kasetten är?, Ett vanligt mått på en 3glas kasett är 36 mm. 4mm glas 12mm luft 4mm glas 12mm luft och 4mm glas
 
Y
2.0 w/m stod det visst, undra vart jag fått 0,24 ifrån..
vet inte hur tjock den är eller var/hur jag ska mäta..
 
W
tänd ett ljus å håll en bit ifrån glaset, då ser du hur många lågor som speglar sig
 
Dagens iq test:)
 
Y
3 tydliga, sen blev det några svaga också såsett men... fiffigt... hehe

Fast detta med 2.0 w/m då, kasst?
 
2 W/m2 är nog ganska normalt för hus byggda 1980 (det är vad jag har här, Elitfönster från 1982). Dagens fönster ligger väl runt 1 W/m2 men det är sällan det lönar sig att byta enbart för att spara energi. Vänta tills de ruttnat istället...
 
Y
mjo, 1981 här, två mot sönder har ruttnat såpass så det tagit in vatten och skadat väggarna lite.. så får bli nått nytt där iaf... antar att det bara är plåt nuförtiden som gäller, bör väl stå emot solen, för den tar styggt märker jag på samtliga byggnader..
 
svartöra skrev:
2 W/m2 är nog ganska normalt för hus byggda 1980 (det är vad jag har här, Elitfönster från 1982). Dagens fönster ligger väl runt 1 W/m2 men det är sällan det lönar sig att byta enbart för att spara energi. Vänta tills de ruttnat istället...
Lönar sig aldrig att byta ut fönster, vänta inte tills de har ruttnat utan satsa på underhåll vart tionde år typ.
 
hugodog skrev:
tänd ett ljus å håll en bit ifrån glaset, då ser du hur många lågor som speglar sig
Bra tips! :)
Själv brukar jag i dagsljus hålla upp ett finger på insidan och räkna hur många jag ser i fönstert.
Ett varningens ord: Skulle en granne vara ute, använd inte långfingret. :D
 
Vad har mittenfingret för betydelse egentligen:)
 
Ett exempel:
e4.gif

:eek: :D
 
W
Immobil skrev:
Ett exempel:
[bild]

:eek: :D
hehe :D
 
Roligt om grannen skulle peka mot en, jag skulle nog inte blivit arg, utan tackat honom för dagens skratt.
 
Så svårt kan de ju inte vara att avgöra antal glas i ett fönster, släng upp en bild på ett fönster så svarar jag snarast efter första titten:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.