Vi har ett nybygge på gång och funderar nu på värmesystem till det. Bergvärme ska det bli det är redan klart. Men vi funderar på två saker:
-Återvinning av frånluftvärmen - är det självklart att man ska ha det? Tjänar man in det? Man måste väl ändå ha ventilationen så det är bara den extra modulen för återvinningen av värmen från den luften och den modulen är inte så dyr i sammanhanget? Av en leverantör fick jag ett ungefärligt pris på 8000 för den modulen.
-Om man vill använda bergvärmehålet även till att kyla huset - hur funkar det? Vad behöver man? Fördelar och nackdelar?

Det känns lite som en djungel detta så förklara gärna på lägsta möjliga nivå :)
 
Hej. ventilation behlöver du väll i huset av någe skag antar jag. ta presis vad du vill !
bäst ur energi synpukt är väll FTX agrigat, men svårt att motivera då bergvärmen ger så billig energi.
själva bergvärmen klarar sig bra uten återvinningen (den lilla effektöknngen är bättre att ta med djupare borra istället)

Vil du ha frikyla o ska kyla stora ytor, så är det fördelaktigt att överdiminsionera borrhålet.

frikyla är enkelt, du köper en fläcktkonvektor avsed för detta (den har en uppsamlare för kondens vattnet). den kopplas in på borrhålet med en egen cirkulationspump, vidare går det år en backventil för att vattnet ska tvingas ignom borrhålet o inte bara lopa runt i huset.

på inkomande ledning från borrhålet mot värmepumpen, monteras 2 T-kors, med en backentil imellan. det här är avstickaren & returen för frikylan.
på med en cirkulationspump lite rör & sen en eller flera fläcktkonvektroer & tillbaka till röret igen.
 
Hej! Byggde en enplans villa från FH-villan förra året. Valde en kombi pump från IVT som både är bergvärme samt tar vara på frånluften. Ett stort plus var att ventilationsrör+ ritning ingick när jag valde denna pump. Denna skall enligt uppgift nöja sig med ett ganska "grunt" borrhål. Har för mig att det låg på ca 50m. Men jag valde ändå att borra 160m för att gardera mig mot ett ev pumpbyte i framtiden till en "vanlig" BV pump. Fördelen dessutom är ju att man kan utvinna mer energi ur ett djupare hål, även om inte just denna pump krävde det. Hur som helst. jag drog spiro rör från kök, 2x bad, klk samt tvättst. Dessa sammanstrålar sedan innan dom går ner i värmepumpen och "återanvänds". I vårt klimat anser inte jag att man behöver lägga energi på att kyla sitt hus sommartid. Ett nytt modernt hus är så pass bra isolerat att värmen stängs ute, precis som värmen stägs inne vintertid.
Jag förbrukar idag ca 12000KWh inkl hushållsel. Utan kamin.
Inte mkt att lipa över anser jag. =) Pumpen är dessutom förhållandevis billig. Kostade mig ca 60`inkl ventilations kittet.
 
pinebo: Har du testat att köra utan frånluftåtervinningen (en längre tid) för att kolla hur mycket det påverkar brine temperaturen?
 
Hej! Nej jag alltid kört med frånlluften. Vet inte ens om det går att stänga av den. Inte sett till nån sån funktion i menyerna iaf =)
 
Tak för svar CarMan och Pinebo! Håller nog med om att det kanske inte är värt att lägga energi på att kyla ner huset. Med stora fönster som det är i moderna hus går det ju fort att svalka ner huset på kvällen.

Någon mer som har åsikt om frånluftsmodulen?
 
Jag har en Nibe 1250 men frånluftsmodul FLM30. Det jag märkt efter att ha kört ett år är att borrhålet (160m) håller en högre temperatur nu än då jag körde igång, jag inbillar mig att från april-->oktober så värms hålet upp av frånluftsmodulen.

Om det är värt pengarna vet jag inte, men jag var ju tvungen att ha någon form av frånluftsventilation så varför inte ta vara på värmen.
 
Det är klart du ska ha frikyla om du har bergvärme, men att kyla ner hela huset kanske är onödigt, det går väl åt en rät savfig anläggning till det.

men du kan ju kyla sovrumena.
 
Frikyla kollade jag också på och hade förhoppningen att kunna köra denna via ventilationen. Tanken var att ha ett frikyleaggregat i pannrumet och dra egna ventilationskanaler för till luften (annars har jag den via ventiler i fönster).
De jag pratade med var tveksamma till om detta skulle funka rent komfortmässigt och om kostnaden då inte skulle var bättre att lägga på en klassisk A/C anläggning.
Det finns moduler för frikyla att koppla in på tilluft men de används mest i större lokaler.

Det andra alternativet är det då man har ett "fristående" aggregat som antingen fästs i taket eller stående. Detta matas med inbäraren från borrhålet och leder tillbaks överskottet.

Det finns en del trådar på forumet om detta, jag skippade detta då det var hiskeligt fula kolosser som syntes i rummen man ville kyla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.