"Roxi Stenhus har en ny produkt i lättbetong som gör att stommen (ytterväggen) har ett mycket bra isolervärde, u-värde från 0,11. Väggen består av endast lättbetong."

Någon som vet vad det här är för vägg och om fler än Roxi Stenhus erbjuder den?

Säljaren på Roxi Stenhus avslöjade inte mer än att den innehåller gas som reagerar och formar en luftspalt som isolerar samt att den är 365 mm.
 
isolde skrev:
"Gasen" som "reagerar och formar en luftspalt" heter luft.
Snyggt förklarat! :D
 
Målaren, vet du att det är Multipor säljaren talade om? Menar du att Roxi Stenhus skulle använda "vanlig" lättbetong till bärande väggar och sedan tilläggsisolera med Multipor och på så sätt hamna på 0,11?
 
Jag skulle nog ta uppgiften med en nypa salt då både Celcon och andra tillverkare av lättbetong har u-värde 0,17 för färdig vägg med block som är 500mm alltså bredare än blocket som anges nedan. Om inte jag minns fel så blåste det ganska rejält kring företaget i fråga för en tid sedan.
 
Jag håller med dig. Har inte för avsikt att bygga med Roxi Stenhus efter allt jag läst om dem, men är intresserad av att kolla upp lättbetongen. Om inte annat så lär jag mig något. :)
 
Målaren, vet du att det är Multipor säljaren talade om? Menar du att Roxi Stenhus skulle använda "vanlig" lättbetong till bärande väggar och sedan tilläggsisolera med Multipor och på så sätt hamna på 0,11?

ja är svaret
 
Ok, det tackar jag för.
 
Jag skulle också vilja anamma denna kunskap i just detta specifika fall men är lite skeptisk, för även om du tilläggsisolerar med en bättre isolerande platta utanpå en bärande vägg av lättbetong så är det svårt att få u-värde 0,11 med väggtjocklek om totalt 365mm. Jämför tex med "vanlig" isolering (läs sten/glasull) där man använder produkter som har betydligt bättre värmekonduktivitet (0,033 alt 0,036) och med en isolertjocklek på 390mm får ett u-värde på 0,1.
Nu sk... jag i dessa siffror för är man såld på materialet som sådant så är man. Det gäller att kompensera på andra också viktiga bitar på huset som gör att du får ett mycket bra värde totalt. Tex ventilation mm.
 
Ja, jag tänker likadant. Har svårt att få ihop det. :)

Målaren, du får gärna förklara hur detta fungerar om du vet mer.

Skulle gärna vilja åstadkomma organiska former och det kanske blir dyrt med lättbetong.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.