Funderar på att köpa mig en byggsåg/bordscirkelsåg och skulle gärna få lite synpunkter på bl.a Luna BCS 315 B och Bosch PTS 10. Och ja, jag vet att dessa två skiljer sig en hel del från varann men mina funderingar är: Hur är precisionen på Lunan och hur mycket orkar Boschen med ifråga om lite grövre virke?
 
Lunasågen ser ut som den som ex.Classe, DUAB mfl har en varsin färgvariant av. (LUNA har även andra budgetmaskiner, ex plan/rikthyvlar som finns för betydligt bättre pris på Clas O, DUAB mfl...) Jag köpte Clasohlsson-varianten för ett antal år sedan, så den kan jag kommentera... Tyst och bra motor som har genomlidit det mesta. Klyvanhåll som är alldeles för rappligt för att få något finare resultat. Eftersom det saknas spår i bordet är det svårt att göra egna jiggar. Kort och gott- bygg/klyvsåg , ej finlir.
 
Jah har en Elektra-Beckum som är snarlik Boschen.

Jag är mycket nöjd med den. Bra anhåll och precision.

Plastchassit har sprickit i ena hörnet för mig men jag kör ofta omkring med den mellan olika arbetsställen och det var under vintern den sprack så var lite försiktig.

Jag har köpt så att jag har tre olika klingor.

En speciellt avsedd för grov klyvning. Då klarar sågen utan problem att klyva 70 mm tjocka stycken bara man inte matar på alltför fort.

Sen har jag två tunnare klingor som ger en mycket fin klyvyta men dessa klarar inte lika tjocka dimensioner.
 
Jag har GTS10 på1800W. Den klarar ju en del, men jag kan rekommendera en klyvklinga. Hammer (Felders budgetmärke) är en av de få som har en på 250mm. Kostar väl 450kr ca.
 
Tack för er "input" i ämnet men jag tror faktiskt inte att Luna sågen riktigt går att jämföra med de nämnda alternativen... Den är däremot väldigt lik en variant som Jet har i sitt sortiment... Det jag gillar med Luna sågen är att det är 3 fas. Anhållet känns faktiskt rätt stabilt. Har däremot kännt på Metabo TKHS 315 M som känns väldigt rappligt för prisklassen. Plus att Justerbordet är kasst... Om man byter kli nga på Lunas såg kanske man kan få hyfsade snitt eller? Men det kanske är så enkelt att man behöver båda annars så blir det en kompromiss mellan finlir och kraft?!!
 
  • Gilla
Molle3003003
  • Laddar…
Varför går det inte att jämföra den här och den här? Säger inte att det är samma, men inte är de gjorda långt från varndra...

Såg att Clas Ohlsson slutat med sin motsvarande såg, (finns ej i årets katalog.)
 
Redigerat:
Kolla till exempel på anhållet så ser du att på Capital har du bara en simpel skruv medans du på Luna har en ganska så rejäl excenterlåsning-snabbare och låser bättre. Sen skiljer det även 10 mm i kapacitet vid 45 graders klyvning vilket tyder på att det knappast är på samma fabrik i alla fall. I övrigt så kan jag hålla med om att de ser lika ut men det finns det många som gör.....
 
Hej

Köpte en Woodstar med 315mm klinga, 2,8 Kw 3fas förra året.
Det är en billighetsmodell av Scheppach.
-Gillar att kunna höja och sänka bordet med en vev (det har inte Scheppach)
-Parallell anslaget är tyvärr inte tillräckligt bra noggrannhet för finsnickeri.
-Bättre klinga krävs från början.
Den är nog en av de bättre för byggjobb (med plåtbord).
Skall man finsnickra så behövs det helst en med gjutjärnsbord.

Planomaskin hade den för 3000:- inkl moms och frakt.
(enligt mig så var de trevliga)

/Peter
 
Den modell som Jet har som är väldigt lik heter Jet 315-S. Har dock ej koll på pris på denna... Kollade på Woodstar och anhållet på den ser lika ut som på Metabo som jag inte gillade.
 
Bigsnucke -Den var däremot väldigt lik...
 
Hoppas du hittar nå´n såg som passar. Själv håller jag på och gnetar för att slippa ta till "mellansteget" med GTS10 och liknande portabla varianter. (Inget ont om dessa!, men...) ...jag vill ha ett tungt as med riktigt justerbord... (Det vill inte plånboken):(
 
ett riktigt justerbord skulle vara grymt men som sagt så.....Smakar det så kostar det.. Funkar PTS 10 hyfsat till lite finsnickeri?
 
Ett alternativ kan ju va kolla på beggade kvalitetsmaskiner, då de flesta äldre tunga asen är av mycket god kvalitet.
 
H
Scheppach byggsåg nu 1 demoex rea 70% på Bauhaus Barharby.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.