Idag när jag kopplade in högtryckstvätten blixtrade det till i eluttaget. En propp gick och eluttaget ser nu ut som på bilden. Har inte testat uttaget efter byte av propp men högtryckstvätten fungerade efter detta i annat uttag.

Uttaget är nyinstallerat i somras och jag har använt det innan. Dock inte säkert att jag använt just det högra uttaget innan.

Vad hände? Ska jag ringa elektrikern och reklamera det?
 
  • IMG_0585.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Förmodligen var kabeln dåligt åtdragen. Det blir glapp och gnistbildning och trådar kan brinna av om de sitter löst.

Om det är en elektriker som installerat uttaget så ska du absolut reklamera det.
 
Får man fråga vad tvätten är på för effekt?
 
Det är ju ett kvalitetsuttag, så troligen har det varit dålig kontakt som sagts här ovan.
 
Har du möjlighet att slå ifrån den säkringen utan att det drabar mycket andra förbrukare?
Vore spännande att se hur det ser ut om du skruvar bort fronten.
 
Redigerat:
Tycker inte de ser så farligt ut.. men du kan ju försöka låta bli att använda just de uttaget iaf
 
1900W står det på hemsidan.
 
Det eluttaget behöver jag inte använda.

Är kopplat på samma säkring som belysningen i köket så den proppen drar jag helst inte ut längre stunder.
 
Jag har varit med om att fjädrarna till petskyddet hoppade ur och gjorde kortslutning och det blev så svart. Ta av locket och titta om kontaktblecket är brända eller om det bara är i locket.

Protte
 
H skrev:
Är dock inte säker på att tvätten var påslagen när jag kopplade in den.
Det låter som att du brukar koppla i och ur högtryckstvätten när den är påslagen? Då bränns uttaget till slut.
 
Om inte uttaget var använt sedan installation skulle det kunna vara samma sak jag har varit med om.

Elektriker installerar nytt uttag utan att testa det..
Vid första inkoppling ser uttaget precis ut som på din bild.
Han hade då lyckats få nolledaren att ligga över "ingången" till uttaget med fas på.

När man då körde i kontakten trycktes nolledaren ner i "fasuttaget", isoleringen skadades och det blev kortslutning.
 
nsiak skrev:
Om inte uttaget var använt sedan installation skulle det kunna vara samma sak jag har varit med om.

Elektriker installerar nytt uttag utan att testa det..
Vid första inkoppling ser uttaget precis ut som på din bild.
Han hade då lyckats få nolledaren att ligga över "ingången" till uttaget med fas på.

När man då körde i kontakten trycktes nolledaren ner i "fasuttaget", isoleringen skadades och det blev kortslutning.
Det är nog något liknande som hänt. Nu är det reklamerat och elfirman ska komma och byta ut det.

För protokollet så sätter jag på högtryckstvätten efter jag kopplat in det i eluttaget :cool:

Tack alla för hjälpen!

Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.