Jag har en Panasonic värmepump som slår ut jordfelsbrytaren så fort fläkten ska gå igång. Pumpen gick gasnak hårt förra året, men skulle tydligen ha varit servad 2007. Vet någon vart jag kan hitta delar till denna? Misstänker att något har skurit i motorn, men om jag kan laga den för kanske 5000 istället för att köpa en ny för 20,000 så hade ju det varit bra.

Den lokala leverantören, ville inte ens försöka att kolla på den, han ville sälja en ny till mig istället.

Mvh Tobbe
 
Kan det inte vara någon garanti kvar på den? På min Sverigepump så var det 5 års garanti på, hmm vad var det nu, kompressorn (? lite osäker). Kanske var begränsad garanti? Kan du inte ringa återförsäljaren centralt och höra vad som gäller?

Som många andra Sverigepumpsägare så drabbades min av lagerproblem med rejäla missljud.
 
Kolla även med ditt försäkringsbolag om dom är
intresserade av att sponsra en reparation.
 
Om fläkten löser jfb borde det ju vara fläkten eller något runt den som läcker till jord, låter inte alltför bökigt att komma tillrätta med.
 
Göran.W
Säkert bara lite kondens i fläkt motorn.
Torka den med en hår tork ett par timmar och prova igen.
 
När folk säger 'fläkten' betyder det oftast kompressorn. Att vissa kompressorer löser Jfb är inget konstigt, men att den pumpen gått tidigare tyder på att kompressorn havererat. Har du garanti så ta dit en installatör.

Har du ingen garanti och känner dig händig så kan du mycket väl hitta felet själv. Bryt strömmen till pumpen. Skruva ur ett gäng skruvar på utedelen som håller plåten på framsidan på plats. Om du nu känner att 'fy fan vad illa det luktar!' så är det bränd kompressor elelr elekrtonik, alltså ett rejält haveri.
Kompressorn är en Pet flaskformad (fast större), burk. På toppen av den sitter en plasthatt, lossa den. Där ser du ett par kontakter.
Det jag har varit med om vid ett flertal felsökningar är att kontakterna vid "kraschtillfället" helt enkelt smält sönder. Ser det misstänkt illa ut kan du fundera direkt på att byta ut hela apparaten, att byta ut kompressorn utan garanti är dyrt och besvärligt och inget man gör själv.
 
C
Mja, fläkten startar väl vanligtvis samtidigt som kompressorn, och fläkten går väl mycket sällan sönder.
 
Göran.W
Fläkten går nästan aldrig sönder men den sitter väldigt utsatt till för regn så fukt i den som löser jfb är inget ovanligt efter stilleståndet på sommaren
 
Nu har jag skruvat isär allt mer eller mindre. Ser inga konstigheter på kontakter eller kretskort. kopplade bot en kontakt åt gången och som det ser ut nu så verkar det vara kompressorn.

Har en kompis som precis har slutfört sin värmepumps kurs så han kan koppla in kompressorn godkännt. Går det att få tag i en kompressor till ett rimligt pris?
 
www.lmg.nu är generalagent fortfarande tror jag, kan ju kolla med dom. Fast störst chans har man kanske att få köpa av en installatör som har en havererad liggande, inte särskilt troligt dock skulle jag tippa..
 
Nu har jag fått tag i ett företag som kan fixa kompressor men vart sitter serienumret?

Mvh Tobbe
 
Hittat.

Ska publicera ett pris så fort jag får ett.
 
En kompressor kostar ca 4000 + moms, att låta en firma göra bytet brukar kosta lika mycket. Sverigepumpen har 5 års kompressorgaranti vilket innebär att endast bytet kostar pengar vilket vanligtvis täcks av hemförsäkringen. Jag har varit med om att försäkringsbolag hellre tagit en reparationskostnad på 16 000:- istället för nyköp på 18 000:- då det varit billigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.