Suhagg skrev:
Ok går på GCM8s och köper stativ i Sverige.
Skruvdragaren ska vara just till skruvdragande nästan uteslutande. Visst något borrhål i trä blir det men något större eller i plåt/järn så tar jag stora borrhammarmaskinen.

Vill ha något med kraft som orkar gå länge. Ska helst gå att ta 13mm i chucken men den får gärna vara smidig för allt skruvdragande.
En liten slagskruvdragare har nog bättre kraft en än stor slagborrmaskin.
Behöver du 13mm för att borra i metall...använd borrhammaren exakt som du skriver, men varför skall då skruvdragaren ta 13mm??

Åter igen om du skall använda den främst som skruvdragare... varför siktar du då på en slagborrmaskin?? En slagborrmaskin är för att borra i tegel o i puts.
 
Nimajneb skrev:
En liten slagskruvdragare har nog bättre kraft en än stor slagborrmaskin.
Behöver du 13mm för att borra i metall...använd borrhammaren exakt som du skriver, men varför skall då skruvdragaren ta 13mm??

Åter igen om du skall använda den främst som skruvdragare... varför siktar du då på en slagborrmaskin?? En slagborrmaskin är för att borra i tegel o i puts.
Är du säljare eller? :)

Jag vill ha nått som orkar länge och är stark. Värsta som finns med klena grejer och batterier som inte håller länge. Ska jag borra i tegel och puts tar jag min stora borrhammare 220v.

Det du tipsar om verkar vettigt. 1/4 är ju smidigt att köra med till en massa.
Makita LCT204W 10.8v 2pce Lithium Machine Kit Drill Driver DF330Z 10mm Keyless Chuck & Impact Driver TD090Z with 2 x 1.3Ah Batteries & Charger c/w 5mtr PTP Tape£119.99

Är detta vettigt om man vill ha mera ork?
Makita 6270DWPLE 12v Cordless Drill Driver 2 x 1.3Ah NiCD Batteries 10mm Chuck + Makita Torch & 5mtr PTP Tape£72.11

Detta paket var ju inte många spänn dyrare heller
Makita 6280DWPE/8280DZ 14.4v Cordless Drill Driver 2 x 1.3Ah NiCD Batteries 10mm Chuck & 8280DZ Hammer Drill supplied NAKED + 5mtr PTP Tape£112.55
 
NEJ.
det är NiCD batterier. Håll dig till Li Ion eller NiMH

Batterikapaciteten skall vara tillräcklig för att räcka den tiden som det tar att ladda ett extra batteri.
Se till så att laddaren laddar på max 30min.
 
Bosch GCM8S + GTA 2600 bord för 5000kr inkl moms hos lokala handlaren. UK priserna är ju ingen hit då? Bara sågen går ju på 4000kr + frakt. Blir ju dyrare än i Sverige även om jag köper stativ löst. :(
 
Om du inte tänker borra med skruvdragaren så föreslår jag i stället en skalskruvdragare. Det har nog sagts tidigare. Sen jag skaffade slagskruvdragare så har jag inte dragit något annat än någon enstaka karmskruv med de vanliga skruvdragarna.
 
Om det inte är några stora skillnader i modellen på sågen, t.ex. att den billiga saknar något den i England har verkar det ju klokare att köpa det i Sverige. Då blir nog frakten på det andra billigare också. GTA3700 är roligare än Kinastativen i alla fall även om de är ok.
 
Jag har BHP452, BDF442 och 10,8-voltskittet.

BHP452 är inte så värst klumpig tycker jag, och smalare i handtaget än 10,8-voltarna.
BDF442 är visserligen mindre än BHP452 och har mindre batteri (14,4V), men är inte alls lika prisvärd just nu även om den är min absoluta favorit.

Ska du inte borra över 8-10 mm sisådär funkar 10,8:surprised:rna finfint att skruva det mesta med. Men skulle jag bara ha en borrmaskin/skruvdragare skulle det blir BDF/BHP 442/452.

Slagskruvdragare (liten mutterdragare med bitsfäste) är kanonbra att skruva med (framför allt att skruva ur med) men låter en del. Starka som f-n. Finns i 18- och 14-voltsserierna också.

Jag skulle köra BHP452 (för priset, eller den något billigare BHP442), alternativt 10,8-kittet om du VET bergis att du inte vill borra större hål utan att köra borrhammaren.

Och lägg extrapengarna på en GCM8S i stället. Hellre den utan stativ än den andra med stativ, tror jag.
 
Danne78 skrev:
Jag har BHP452, BDF442 och 10,8-voltskittet.

BHP452 är inte så värst klumpig tycker jag, och smalare i handtaget än 10,8-voltarna.
BDF442 är visserligen mindre än BHP452 och har mindre batteri (14,4V), men är inte alls lika prisvärd just nu även om den är min absoluta favorit.

Ska du inte borra över 8-10 mm sisådär funkar 10,8:surprised:rna finfint att skruva det mesta med. Men skulle jag bara ha en borrmaskin/skruvdragare skulle det blir BDF/BHP 442/452.

Slagskruvdragare (liten mutterdragare med bitsfäste) är kanonbra att skruva med (framför allt att skruva ur med) men låter en del. Starka som f-n. Finns i 18- och 14-voltsserierna också.

Jag skulle köra BHP452 (för priset, eller den något billigare BHP442), alternativt 10,8-kittet om du VET bergis att du inte vill borra större hål utan att köra borrhammaren.

Och lägg extrapengarna på en GCM8S i stället. Hellre den utan stativ än den andra med stativ, tror jag.
Vill kunna borra lite också. Jag tycker inte dagens skruvdragare är så klumpiga.
När du skriver BHP452 vilken maskin menar du mera exakt? Får upp alla dessa när jag söker.
http://www.power-tools-pro.co.uk/advanced_search_result.html?keyword=BHP452&search_in_description=1

Antar det är denna du menar, är ju grymt dyr men jag antar man får vad man betalar för. Den är ju inte klumpig så att dra skruv samt att borra måste ju detta vara optimalt?
http://www.power-tools-pro.co.uk/ma...atteries-13mm-chuck-5mtr-ptp-tape-p-4359.html

GCM8S med stativ blir det ifrån lokala handlaren. 5000pix.
 
Redigerat:
Det där är BDF452. BHP452 är den du hade i senaste uppräkningen prylar.

BDF452: 18 volt, ingen slagborrfunktion, därför lite kortare i nosen.
BHP452: 18 volt, har slagborrfunktion, därför lite längre i nosen

BDF442: Identisk med BDF452, men med 14 voltsbatteri (lite mindre, men 30/44Nm i vrid i stället för 36/50)
BHP442: Identisk med BHP452, men med 14 voltsbatteri (lite mindre, men 30/44Nm i vrid i stället för 36/50)

14-voltsbatterierna är billigare att köpa nya. Finns dock fler andra maskiner till 18-voltsbatterierna. Eftersom du ändå vill ha sladd till allt annat: köp BHP442 för den är sjukt billig just nu på PTP med två batterier (150 pund):

http://www.power-tools-pro.co.uk/ma...atteries-13mm-chuck-5mtr-ptp-tape-p-3843.html
 
Så här slutar det. Nu är det beställningsdags

Verktyg att köpa

Skruvdragare Makita BHP442RFE 14.4v Lithium Combi Hammer Drill 2 x 3Ah Batteries 13mm Chuck & 5mtr PTP Tape £150,00 1 740,00 kr http://www.power-tools-pro.co.uk/ma...atteries-13mm-chuck-5mtr-ptp-tape-p-3843.html

Sticksåg Bosch GST135BCE Jigsaw Pendulum 720w motor & Blower £123,00 1 426,80 kr http://www.power-tools-pro.co.uk/bosch-gst135bce-jigsaw-pendulum-720w-motor-blower-p-186.html

Vinkelslip Makita 9558NB Angle Grinder 125mm 840w motor £47,00 545,20 kr http://www.power-tools-pro.co.uk/makita-9558nb-angle-grinder-125mm-840w-motor-p-3399.html

Borrhammarmaskin Makita HR2470T SDS-Plus Rotary Hammer Drill 2kg 3 Function 800w motor 24mm SDS-Plus Quick Change Chuck £138,00 1 600,80 kr http://www.power-tools-pro.co.uk/ma...r-24mm-sdsplus-quick-change-chuck-p-4804.html

Cirkelsåg Hitachi C7BU2 190mm Circular Saw 1200w motor 66mm Depth of Cut £133,00 1 542,80 kr http://www.power-tools-pro.co.uk/hi...ith-1200w-motor-66mm-depth-of-cut-p-5066.html

Tigersåg Billigare såg typ Meec eller annan Jula £35,00 406,00 kr Något billigt skräp

Laser Julas Stanley Laser £60,00 696,00 kr Jula

Gersåg Bosch GCM8S Mitre Saw 216mm Slide Compound 1400w motor 48T TCT Blade med stativ £400,00 4 640,00 kr hos min lokala handlare


Total inkl 17.5% VAT £1 276,05 14 802,18 kr
 
fattar fortfarande inte varför du fortsätter att kalla din tegelborrmaskin för skruvdragare.... Speciellt som du gång på gång säger att du inte behöver en slagborr..

Det är inte så att du blandar ihop det hela med slagskruvdragare???
 
Nimajneb:

BHP442 är samma maskin som BDF442, förutom att man kan ställa den i slagborrläge också om man vill. Vill man aldrig ha den till det ställer man den inte i det läget, och då är den i allt väsentligt en BDF442 borrmaskin/skruvdragare med lite längre nos. Han köper den för att den av någon anledning just där och just nu kostar tusen spänn mindre än BDF442.

Hade du missat detta angående dessa Makitamodeller eller är du av någon anledning extremt negativt inställd till borrmaskiner/skruvdragare med slagborrfunktion? Bara nyfiken på varför i så fall? Pajar de lättare eller något sånt?
 
De är lite tyngre. Men för tusen spänn kanske man kan leva med det.
 
Momsen har för övrigt varit 15% när jag köpt därifrån. Vet inte om det kanske kan ha ändrats sen dess.
 
Jag tar hellre en lite tyngre "skruvdragare" om den har mera kraft. Ska inte borra betong men vill kunna borra ett större hål i trä lite snabbt alt ett litet hål i plåt. Blir den klumpig köper jag en 10 voltare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.