Thoomas skrev:
Vad rekommenderar du för infästning av planken?
Jag hade satsat på Torx-skruv minst 120 mm långa. Två i varje bjälke. ;)

Appropå kvalitet: När jag lyfte upp några plankor på sågbockarna var det en planka som jag knappt orkade lyfta! Den vägde minst lika mycket som 2 andra. Kärnvirke?
Kan det vara eller så var den inte lika torr som de andra. :)
 
Virket har legat i ett och ett halvt år i ladan så då borde det inte vara fuktigt.

Torx=skruvhuvud, eller är det något annat spännande?
 
Med Torx-huvud slinter du inte och spänt blir det.
 
Då var 200 torxskruvar inköpta!:) Blir till att ladda skruvdragarn.

Snickarn på Beijers bygg tyckte jag skulle lägga planken dikt an utan något mellanrum.
 
De första planken är kapade och här ska det skruvas men........

Min skruvdragare orkade inte dra i skruven hela vägen!! Finns det nån uppladdningsbar som klarar ett såddant här jobb eller är det med sladd som gäller eller kanske nåt i tryckluftsväg?
 
Det ska inte vara några problem att dra kraftiga skruvar tungt med en ordentllig skruvdragare. Dags att köpa en ny?
 
...eller förborra. :)
 
Nej det verkar inte som min säkert tio år gamla B&D klarar uppdraget. Men frugans ännu äldre Bruksbo(!) borrmaskin klarar av jobbet!:D
 
:eek: Fanns Bruksbo då? :rolleyes:
 
Nu är golvet lagt!! Tack för alla bra tips o idéer.:)

Helt plötsligt ligger gårdens finaste golv i min gamla lada! :eek:
Än så länge går jag i strumplästen för att inte skita ner golvet men det lär inte hålla i längden i en lada. Vad tycker ni att jag ska göra med det? Behandla det på något sätt för att skydda det eller bara acceptera att golvet kommer att bli lika slitet och oljeindränkt som det gamla golvet som ligger bredvid hur ångestframkallande det än är?
 
  • DSC02389.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC02401.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Immobil skrev:
:eek: Fanns Bruksbo då? :rolleyes:
Det var väl då det fanns? Finns dom kvar idag? :eek:
 
cheetah1 skrev:
Det var väl då det fanns? Finns dom kvar idag? :eek:
Bruksbo är ett av Rustas varumärken och det finns fortfarande. Rusta startade 1986 och jag är ganska säker på att Bruksbo har funnits längre än tio år. Frugan hade sin borrmaskin när vi träffades för sju år sen och hade då enligt henne redan haft den ett antal år. Tiden går fort!:)
 
Det blev inoljning med en träolja för utomhusbruk. :D
 
  • DSC02405.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.