C
Hej!
Mamma vill ha ett linneskåp, 50 djupt, 100 brett, 250 högt (yttermått i cm), med skjutdörrar. Hur bygger jag detta på något billigt sätt så att det fortfarande blir stabilt och snyggt?
 
Vilken stil gillar hon? Det finns många olika designer att välja på.

Vilka tekniker behärskar du? Vilka maskiner har du tillgång till?
 
C
Haha, jag har aldrig byggt några möbler i den bemärkelsen, men jag vet hur man använder en överhandsfräs och en skruvdragare och en slipmaskin osv, och jag är inte främmande för att lära mig.
Hon vill ha ett slätt skåp, alltså ganska modernt, men helst i vitlaserad furu eller gran, alternativt helt vitt (funderar på att göra nåt av vanliga laminat, men det känns lite tråkigt). Vi har konstaterat att det finns limträskivor i stora format på Bauhaus, för göra själv orkar jag inte. Har varken tillgång till planhyvel eller nog med limknäktar heller för den delen.

Vi har letat i secondhandbutiker men inte hittat nåt skåp med dom rätta måtten och det rätta utseendet.
 
Skissa upp det i Sketchup och bygg det i MDF. De skivorna kan du få sågade i önskade mått på de flesta byggvaruhus.

Fördelen med sketchup är att du kan se proportioner innan och ha måttsättning klar.

/Kent
 
C
Det kan man ju förstås göra.. Fast jag är inte alls förtjust i mdf, är det verkligen rätt val?

Jag kan ju dock inte rita nåt skåp innan jag har en aning om hur jag ska utforma det, så jag behöver lite tips.
 
Är du ute efter en lackad (inte klarlackad) möbel kan ju MDF fungera fint. Vill du vitlasera eller liknande går ju MDF helt bort. MDF är ju trevligt då det är slätt och fint men glöm inte bort att det faktiskt går att fräsa speglar och liknande i MDF även om det kanske inte är det första material man tänker på vid sådana byggen.
 
Mitt tips är att du kör med limträskivorna från Bauhaus. Har själv precis byggt två stycken vitrinskåp av furuskivor. Ska du måla skåpet vitt spelar träslaget ingen roll. Furu duger gott till detta.
Fräs ut en kant i bakkant av sido, topp och bottenstyckena och gör backstycket i 6 mm plywood som du lägger i det urfrästa spåret för stadga. Se bif bild.
Topp, botten och sidostyckena kan du antingen använda skruv och lim, träplugg eller kex (lammer) för att fästa ihop.
För hyllplan kan du borra hål med jämna mellanrum och köpa hyllbärare på t ex Clas Ohlsson. Tänk på att borra hålen innan du sätter ihop skåpet. Det är lättare att borra när skivorna ligger på arbetsbänken. Eftersom skåpet är högt kan det vara bra med ett fast hyllplan i mitten som du skruvar fast i sidostyckena.
Gör det lätt för dig, som sagt, eftersom du ska måla skåpet kan du spackla över ev skruvskallar (försänk dem en bit bara).
Lycka till och hoppas mamma blir nöjd med skåpet.
 
  • skåp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Furuskivorna är kanske lite lättare att få till. Om du gör kant runt dörren på framsidan stärker det skåpet väldigt mycket, dessutom blir det lite mindre Ikea över det hela.
 
C
Mr Handyman skrev:
Furuskivorna är kanske lite lättare att få till. Om du gör kant runt dörren på framsidan stärker det skåpet väldigt mycket, dessutom blir det lite mindre Ikea över det hela.
Utveckla?

Något jag funderar starkt över är hur man ställer det på golvet? Ska man bygga sockel som på ett gammalt ikeaskåp, eller ska man ställa det på fötter eller vad är lämpligast?

Limträskivorna på bauhaus var inte av furu utan av gran. Men det kanske kvittar?
 
Limträskivorna på Byggmax är av furu. De är bra.
 
cheetah1 skrev:
Utveckla?

Något jag funderar starkt över är hur man ställer det på golvet? Ska man bygga sockel som på ett gammalt ikeaskåp, eller ska man ställa det på fötter eller vad är lämpligast?

Limträskivorna på bauhaus var inte av furu utan av gran. Men det kanske kvittar?
Mindre kåda och kvist i gran. Hållfastheten är väl i stort sett den samma för ditt syfte.
 
Gran är väl normalt något mjukare, men det spelar nog ingen större roll här. Ska man lasera kan det vara lite knepigt att blanda, för granen gulnar inte av solljus på samma sätt som furan.

Fötter eller sockel är väl lite smaksak. Är det totalhöjden din mamma angett? Det blir ju mer skåp och mindre garderob med fötter tänker jag.

Om vi säger att du gör en 40mm kant runtom dörröppningen så blir skåpet otroligt mycket stabilare, och förhoppningsvis inte särskilt klumpigt i alla fall. Sen kan du lägga dörren utanpå den ramen, och fräsa ur i dörren så att den kommer ner i öppningen en aning.

Troligen behöver du tvärreglar här och där, särskilt i dörren då. De kan man fräsa ner i dörren med en sinkfräs till handöverfräsen. Detta för att dörren mm inte ska slå sig över tid.

Vilken tjocklek hade du tänkte på materialet?
 
C
Jag har ingen aning. You tell me.

Hur bygger man skjutdörrar då?

Höjden är nog det minsta bekymret, råkar det bli 240 eller 260 är det lugnt. (Lite osäker på takhöjden, men jag har för mig att det är närmare 270).
 
Furuskivor är 18 mm om jag inte misstar mig. Det borde vara detsamma för gran.
Gör en skalenlig skiss så att du får en känsla för hur skåpet ska se ut vad det gäller proportionerna. Om du vill att det ska se ut mer som ett skåp än som en garderob bör du sätta ben på skåpet. Kanske så höga som 30 cm. Bygg en sarg under skåpet och fäst benen i denna antingen med färdiga beslag eller med egentillverkade stöd i trä. Här får du kolla i en bok om snickeri eller på nätet för att se hur du ska göra. Lite pyssligt att förklara utan ritning. ;)
Tänk på att om du sätter skjutdörrarna på insidan av skåpet kommer du bara kunna ha en halva öppen åt gången. Det finns flera sätt att göra skjutdörrar. Lättast är att använda färdiga skenor för detta. Kolla med t ex Lundell & Zetterberg. Tror också att Bauhaus har en hel del beslag.
För att inte dörrarna ska slå sig kan du göra "handtag" som går längs hela dörren på bägge långsidorna. T ex med planhyvlad furu 45x15 som du fräser rund på ena långsidan och skruvar och limmar i kanten på skivan som du använder som dörr.
Eftersom dörrarna blir rätt tunga är nog upphängning och styrning i skenor att föredra.
Hoppas du förstår. Har inget bra ritprogram att rita tyvärr.
 
Oops, glömde bort att du ville ha skjutdörrar. Om man vill köra på ramkonstruktionen jag skrivit om, bör nog dörrarna hänga på utsidan av den ramen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.