F
Garage används ofta som förråd så ingen bil får plats, vad är problemet där egentligen?
 
C
Ehm, vad är egentligen frågeställningen?
 
F
Ok jag tänkte ändra och utveckla frågan, varför det är så dåligt med förråd i nya och ofta i gamla hus så garagen blir det istället. Det har förmodligen med byggekonomi att göra, men i vart fall män vill ha stora garage till bil. Riktigt gamla hus har ofta en rejäl vind. Ska man tvingas rita själv, lägga på ett halvplan som förråd eller ha ett extrastort garage?
 
C
Klart det kostar, men nog tycker jag att man ska ha ett rejält förråd att gömma bråte i. Sen kan man ju fundera över hurvida folk har för mycket prylar. Vi har säkert ett 20-tal kartonger med grejer i i källaren som vi förmodligen inte behöver, men dom är det inte jag som bestämmer över.

Sen trivs ju bilar som används (bruksbilar) bäst utomhus, och då är det ju lätt att hålet i garaget där bilen kunde ha stått blir fullt med grejer istället, åsså står man där och svär dagen man ska byta olja.

Det är nog lättare för en entusiast (det finns kvinnliga sådana också, btw) att hålla rent i garaget så att finbilen får plats.
 
Vi har resonerat på precis samma sätt. Vi bygger nytt och ritar det emsta själva inkl garage.

Jag var först inne på ett dubbelgarage men eftersom alla jag känner som har dubbelgarage max utnyttjar den ena platsen till vad den är tänkt som, så blev det istället ett enkelgarage med extra carport. Själva garagedelen har jag gjort extra bred (4,4m) så man kan öppna dörrar osv. I änden på garaget och förlängningen på carporten så har jag ritat ett förråd. Eller rättare sagt tre förråd. En del som bara blir en förlängning på garaget, där man kan ha mc (om man har det) plus lite arbetsbänk och andra ytor. En mittendel med dubbeldörrar som öppnas från garagets "baksida" (alltså mot tomten). Här är det tänkt att vi ska ha gräsklippare och trädgårdsredskap. Denna del har också en dörr in till garaget så man kan komma åt verktyg m.m. därifrån. Sen är det ytterligare en del (framför carporten) som kommer bli ett rent förråd för prylar, kläder, frysbox och annat som man har i ett vanligt förråd... Total yta på hela huset blir 8m*9,6m men då är ju ett hörn av det en carport (6*3,4)...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.