Hej,

har någon några erfarenheter av Scan Products spotlights?

http://www.scan-products.se/Default.aspx?ID=34&M=Shop&PID=41&ProductID=29

Godkända för montering utan pottor. Vad får man betala för dem, ligger priset i samma härad som andra spottar?

Ska sätta in spottar i befintligt Huntonit-tak i mellanbjälklag med stegljudsisolering resp. vindsbjälklag med lösull. Vill inte byta tak, så att pottor inte krävs är avgörande. Har funderat på LED också, men tycker inte att det är tillräckligt bra ännu. När man monterar spottar i vindsbjälklaget kommer jag behöva ta hål i fuktspärren. Vad är bästa sättet för att täta fuktspärren igen efter monteringen?

För några år sedan hittade jag pottor som var delbara, så att man kunde få upp dem i spot-hålen och sedan sätta ihop den färdiga pottan ovanpå innertaket. Jag tror det var en tysk produkt, men är osäker. Det kunde kanske vara ett alternativ, men om Scan Products spottar är bra så är det ju enklare förstås.

Tacksam för hjälp och råd.
 
Jag tolkar det som att du inte vill plockar ner taket, så hur har du tänkt lösa kabeldragningen?
 
Redigerat:
Genom att pilla genom spothålen! Kabeln knyts i t.ex najtråd som sträcks som en pinne och matar kabeln till nästa hål osv.
 
Och om det är en regel i vägen? :)
 
Scans spottar är för övrigt mig veterligen de enda som är godkända att monteras direkt i isoleringen. Men det kanske finnas andra tillverkare också? Ska du absolut vara utan pottor är det väl bara att köpa de.

LED-spottar är inte per automatik godkända att monteras direkt i isoleringen
 
Jag har ganska bra koll på reglarna, det ska gå. Det är klart att det kommer att bli många svettiga timmar och en stel nacke, men undertaket på hela nedervåningen sitter ihop utan avbrott (öppen planlösning). Det är 70 kvm tak, så att ta ner hela är inget alternativ. På toaletterna tar jag nog ner taket och sätter upp nytt, det är ju bara några kvadrat. Jag har hört att det ska gå att skära ut enstaka Huntonit-plattor och limma upp en ny, men går det verkligen att få det snyggt? Syns det inte i skarvarna sen?

Och hur gör man bäst för att täta fuktspärren på vinden efter att ha tagit hål för spottarna? Finns det åldersbeständig tejp, eller något kladd, som kan användas för att sätta dit en ny bit fuktspärr?
 
Är skivorna limmade? När jag gjorde badrummet förra året skruvade jag bara upp skivorna, så det är ju inga större problem att plocka ner en mindra yta. Men det blir ju värre om det är limmat.
 
Lite märklig beskrivning på spoten tycker jag, det står ju montering direkt i isolering, men märkning anger att den inte är godkänd att täcka över. F symbolen ska väl ha ett extra tak om den får täckas?
 
Nej de är inte limmade. Troligen skruvade. Men är det inte knepigt att plocka ner en bit mitt i taket? Skivorna är väl spontade runt om och låser varandra? Jag får nog börja med toaletterna så får jag se hur det går att plocka ner dem.
 
Jo de låser varandra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.