jepp det var ejektor jag tänkte på. kom inte på namnet bara. tack!
va synd.
ngt annat förslag?
jag har bara ett spiro som går upp på taket och kunde jag koppla på immkanalen i köket så vore det ju bra. paxfläkt i röret och ett kallrasskydd??
lär väl inte vara godkännt.....
 
Jaha.
Efter att ha pratat med sotaren som har hand om området så kan jag skippa isoleringen och brandfilter, ngt annat kul jag hittade.
Då ett hus är en brandcell så behövs inget.
Och med ny fläkt med effektivt fettfilter så kommer väldigt lite upp i kanalen.
så trycker jag in lite gips så räcker det alla gånger var hans åsikt.
 
Sa sotaren att du inte behövde brandisolera imkanalen överhuvudtaget eller bara ovanför skåpen?
 
Jag fick backning av sotarn när jag inte isolera min imkanal i köket.
Jag flytta spisen 2 meter åt sidan och drog en anslutningslag (för imkanal) längs innertaket och byggde in den.
Hans argument var att den inte längre var lättåtkomlig och mena att ett skåp med kryddhylla är lättåtkomligt!?
 
Han sa att jag inte över huvudtaget behövde göra något så länge som den inte ligger dikt an mot brännbart material.
Men då pratade vi om köket och röret i köksskåpen. Resten av röret som går bakom gipset i trapphuset är redan isolerat.

När jag då sa att jag trycker väl in gips runt omkring så sa han typ "kan du väl göra om du vill".
Han sa att en villa ses som en brandcell, hade det varit flera familjer och man byggde nytt så sätter man in brandspjäll i ventrör som går emellan brandcellerna. Och att om det skulle börja brinna upp i röret och sprida sig via kontaktvärme så har det redan börjat brinna på andra ställen. Jag frågade om sotning av immkanalen och hans respons var att det var rätt onödigt med dagens fläktar. Det är mer fett i filtret och i själva fläkten än i kanalen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.