Har en borrad brunn på ö i skärgården med handpump. Ska nu byta ut detta mot en elpump. Brunnen kommer att ligga ca 15 m från sommarstugan och lite ovanför huset. Vilken pump är bäst - dränkpump? Annan pump? Behöver man ytterligare en pump inne i huset eller räcker trycket i pumpen i brunnen?


Stugbyggarn ???
 
Japp, det är dränkpump som gäller.
Och gör inte misstag 1a och köp en hydropress - satsa på en hydrofor på en gång!
Vattnet blir fräshare och du slipper fylla på den där satans gummitutan hela tiden, dessutom blir det enklare och billigare om ni behöver nån form av filter.
 
En hydropress är ett tryckkärl med en gummiblåsa i. Den uppblåsbara gummiblåsan ska motsvara "luftkudden" i en hydropress - plus lite till.
Man brukar räkna med att en 50 liters hydropress motsvarar en 150 liters hydrofor...dvs den klarar att dra iväg lika mycket vatten innan det är dags att starta pumpen igen.
Så långt allt väl kan man tycka.

Problemet är bara att:
Den håller inte riktigt vad den lovar.
Den går inte att öppna och sanera då och då.
Vattnet kommer aldrig i kontakt med luft på vägen till kranen.
Efter ett tag tappar de tätheten och man får springa och fylla på luft 1-2 gånger i månaden.

Fördelarna med hydropressen är egentligen bara att den är billigare och tar mindre plats.

Vi började med hydropress men har skaffat hydrofor istället. Det är en milsvid skillnad i komfort och besvär.
 
Bob_the_builder
KarlXII skrev:
Efter ett tag tappar de tätheten och man får springa och fylla på luft 1-2 gånger i månaden.
Jag har inte hört talas om problemet. Mina föräldrar har en hydropress som fungerar alldeles utmärkt. Luft fylls kanske på vartannat år...
 
Bob_the_builder skrev:
Jag har inte hört talas om problemet. Mina föräldrar har en hydropress som fungerar alldeles utmärkt. Luft fylls kanske på vartannat år...
Nu har du det. :)
 
efter många år i branchen så tycker jag du har fel !! hydropressen är väldigt effektiva.
 
Bob_the_builder
Dock var just hans exemplar uppenbarligen inte riktigt friskt. :-/
 
Plus två av mina bekanta. De utgör tillsammans med mig själv i princip hela min bekantskapskrets som har haft egna brunnar med hydropress.
Mina två bekanta har också bytt till hydroforer och är nu mycket nöjda. Min granne har en hydrofor, vilken har skött sig fint i femton år.
Det är på den basen jag rekommenderar hydrofor. :)

 
Bob_the_builder
Då representerar vi ytterligheterna... Mina hydropressbekanta har inga sådana problem.
 
Jag har en hydropress som fungerar, men vattnet i sig är ganska dåligt, mycket järn och mangan, luktar illa. Vi tar bort delar av det med ett filter idag. Skulle en hydrofor förbättra vattenkvaliten iom att den "luftar" vattnet?

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.