Hallå där!

Har nog ställt till med ett totalt fiasko hemma. Har tillägsissolerat fasade och spikat ny panel. men jag glömde spickläckten (hörde mig inte riktigt för). 45x45 reglar sen papp och panel och lock direkt på. Det är ett mellanrum på lite drygt 80mm mellan panelen så det är ju en lite luftspalt men räcker det? 22mm x 120mm som panel och lock. Vad kan hända? Lära jag riva allt å göra om?
 
C
Hurpass fyllde isoleringen mellan reglarna? Jagmenar pressar pappen mot panelen eller hänger den lite löst?
 
nja...den sitter ganska tajt...
 
C
Aight. Det bör ju helt klart kunna röra sig luft bakom panelen.

Det kanske går att göra nån habrovink med en lång pinne med nån intelligent spets på som du kan peta in mellan pappen och panelen så att det blir en liten luftspalt?
 
liten luftspalt äre på tanken att det är lock panel. ska nog göra som du säger köra lite lungt med en pinne å trycka in isoleringen. Men tror du det finns risk för typ mögel eller nåt annat skoj:(...eller blir det för tätt så det isolerar sämre?
 
C
Nä alltså, det kommer bli kondens bakom panelen och den behöver kunna ventileras bort, annars är det risk för röta och mögel. Men bara det kan röra sig lite luft tror jag det är rätt så lugnt faktiskt.
 
Med tanke på eventuell framtida försäljning så kanske du bör beakta att plocka ner panelen försiktigt och sätta upp den igen med spikläkt bakom.

mvh plexi
 
Jag skulle inte tagit bort panelen. Har plockat bort liggand fjällpanel på några hus där panelen var spikat utan läkt direkt på vindpappen och vid inga av dessa har det funnits någon röta.
Mycket av de byggregler som finns är med hängslen och livrem, och sedan förkastas ändå bygmetoderna efter 10-20år då ny fakta kommit fram.
Se bara på dialogen hur du ska isolera, ventilera och sätta luftspalter på kallvindar. Ena dagen luftspalter och ökad isolering, där man nu börjar ifrågasätta.
 
Älvsbyhus bygger i princip så.
 
tack för alla svar...men blir isoleringen sämre?
(petersk) menar du att älsbyhus bygger med principen att spika panelen i mot pappen direkt utan spikläkt?
 
C
Nej, isoleringen blir inte sämre, bara den inte blir blöt, men som sagts så är det nog inte så stor risk. Men det är bra om det kan andas lite.
 
Isoleringen blir sämre ifall du trycker ihop den.

Jag hade gjort om.
 
Tog bort en del av panelen på mitt hus för att laga en skada, ingen vindpapp, isoleringen låg tätt direkt mot panelen. Inte en tillstymmelse till fukt, mögel eller annat äckel päckel.

Jag skulle inte vara så orolig mao. Men det ligger en poäng i det där med framtida försäljning.
 
Min panel är 100 åt (tror jag..) och utan skador (där jag har rivit ner och kollat. Enligt de äldre snickare jag har frågat är det onödigt med spikläkt o man målar med slamfärg. Dessa galma snickare är i och för sig inte direkt vetenskapliga i sina uttalanden i övrigt, men som sagt för mig har det funkat.
 
Fisch skrev:
Isoleringen blir sämre ifall du trycker ihop den.

Jag hade gjort om.
Om konstruktionen är gjord som här beskrivs kan ju aldrig isoleringen tryckas samman! Möjligtvis kan viss isolering pressa utåt om man använder vindplast/duk/papp. Så om vindduk/papp buktar utåt lite och sedan panel pressar in den plant är inget som påverkard det isolervärde som finns angivet för den isolering du valt då det utgår från dess normala tjocklek.

En luftspalt tillför inget i isoleringsnytta då luften cirkulerar där. Däremot ett tlllstängt utrymme med luft isolerar, därav använder man vindduk/papp för att undvika att det blåser in i isoleringen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.