Kan någon vara så vänlig och förklara för mig vad shunten som sitter på pannan gör?
Höjde den från 30 till 50 och nu så får jag elda oftare!
Returen ligger på 45 grader oavsett.
Det e en TMV-panna från 62 (som ska bytas så småningom)
 
En shunt har som uppgift att blanda varmt vatten tillsammans med kallt vatten för att uppnå en önskad temperatur ut till element, golvvärme eller vad nu mottagaren av varmvattnet är.

// Mats
 
C
Returen kan omöjligt vara 45 om du har 30 på framledningen, isåfall har du nog en storbrand inomhus som värmer upp radiatorerna eller nåt liknande.

Jag rekommenderar en shuntautomatik.
 
  • Gilla
AxelAxel
  • Laddar…
kollade igen och shunten står på 30 och returen mäter 45 så det e nog fel på shunten.
 
Sitter shunten på pannan så är den troligtvis kaputt, de brukar vara det på äldre pannor.
Eller så kan termometern vara kass såklart. Testa att vrida shunten till sina maxlägen och se vad som händer.
 
det som händer om jag höjer shunten till max e att varmvattnet blir kallt mycket snabbare
och trots detta så märks det ingen skillnad på värmen i huset.
 
C
Det kanske beror på att du har termostater på elementen? Vad händer med framledningstemperaturen, vilka temperaturer får du?
 
Pompe1997 skrev:
kollade igen och shunten står på 30 och returen mäter 45 så det e nog fel på shunten.
Shunten står på 30 ?? Är det en graderad skala 0-100 ?? då har den inget med temperatur att göra utan bara hur stor del av vattnet som kommer från pannan och hur stor del som återcirkuleras.

Protte
 
Pompe1997 skrev:
det som händer om jag höjer shunten till max e att varmvattnet blir kallt mycket snabbare
och trots detta så märks det ingen skillnad på värmen i huset.
Du förstör säkerligen skicktningen i tanken pga högre flöde, vilket ger samma temp i hela systemet och därför tar varmvattnet "slut" snabbare. Energin finns i tanken, bara fördelad på ett sätt som gör det oanvändbart för varmvatten.
 
Pompe1997 skrev:
kollade igen och shunten står på 30 och returen mäter 45 så det e nog fel på shunten.
Om mätaren visar 45° oavsett hur du vrider shunten så kan i och för sig shunten vara trasig, men lika gärna kan mätaren fastnat, speciellt om det är en bifjädermetallmätare det händer att dom "stelnar" med tiden och står still eller rör sig endast inom ett väldigt begränsat område, sedan kan det ju ta ett tag sedan du ändrat shunten innan du ser faktiskt utslag på mätaren

/R
 
Tack för alla svar som ni lagt in.
Nu e jag på bättre förstånd.
d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.