Mikael_L
Mikael_L skrev:
OK.
Returströmmen tar fel väg någonstans. (den som ska tillbaka i nollan, eller en annan fas).

1. Jord & nolla ihopkopplad någonstanns. = halva strömmen som ska gå i nollan går genom PE-ledare istället.
2. Nolla lagd på fel nollskena = all returström går fel, dvs detekteras inte av JFB = den löser.
3. Läckström = en trasig apparat läcker lite till PE
Inget av dessa fel uppstår om det inte är någon förbrukare igång, så hittar man vilket uttag som ofelbart leder till att JFB löser så är det lättare att felsöka.

I felfall 1 kan tyvärr apparater på andra grupper än den felande ändå lösa JFB, men ofta krävs det lite högre effekt/strömstyrka.

Det kan även vara fel i enlighet med 3, men i anläggningen istället, typiskt vid rutten och sprucken ledarisolering på fel ställe.
 
Mikael_L
Viktor90 skrev:
Borde jag inte kunna mäta på detta?
Kommer inte på några bra sätt att mäta på i anläggningen.
Ja, slå ifrån JFB och sen HB, mät att det inte är kontakt mellan jord och nolla.

Har du en misstänkt apparat kan du mäta läckströmmen. Får du inget mätvärde med multimetern kanske meggern avslöjar fel i 250V-läget.
Men innan du meggar på prylar ska du nog fråga någon erfaren kollega innan du skjuter sönder nåt.

På tal om kollegor, har man inte som lärling en chef eller handledare att fråga om?

Fast du är kanske ute efter att bredda din kunskap så mycket som möjligt, det respekterar jag.
En av mina bästa vänner är ABL-behörig, jag skulle kunna fråga han om allt, men ändå frågar jag här en hel del.
I vissa frågor är ju inte alla elektriker överens, då tycker jag att jag kan lära mig mycket på att få fler synpunkter.
Sen är det skönt att inte belasta kompisen med frågor hela tiden, han kommer få nog mycket besvär med mig iaf. :D
 
jag lär mig mycket på firman men känner att jag lär mig minst lika mycket här, dessutom är det roligt och bra att man kan fråga vad som helst och ändå få svar.
När jag installerade dessa extra uttag så gick jag från ett infällt och spikade kulo vidare till nästa uttag, är det inte lätt hänt att det kunnat bli fel i det infällda uttaget och kontakt mot metall ramen i uttaget?
 
Viktor90 skrev:
Borde jag inte kunna mäta på detta?
Kolla med din chef eller handledare om ni inte har en läckströmstång på företaget, med en sådan kan du enkelt gå över en anläggning och få en perfekt bild av olika delar. Om du lär dig detta är det överlägset som komplement till okulärkontroll, meggning mm även enkelt att förutse om kunden senare kan drabbas av problem genom att ligga på gränsen, leta N-PE fel blir också en barnlek.
 
Viktor90 skrev:
När jag installerade dessa extra uttag så gick jag från ett infällt och spikade kulo vidare till nästa uttag, är det inte lätt hänt att det kunnat bli fel i det infällda uttaget och kontakt mot metall ramen i uttaget?
Hur har du gått ut? Har du satt en förhöjningsram eller har du borrat in bakom bara? Hur sitter det infällda uttaget fast? Om det sitter i klor så är det inte helt omöjligt att du klämt nollan i ramen. Inga kardeler som petar?

Kan också vara så att när du skalar av manteln på kulon att den har kommit i kontakt med någon av ledarna. Att ett litet jack har uppstått i ledarna.

Det borde iofs en isolationsmätning ha märkt.
 
Mikael_L skrev:
Det är ju ganska ovanligt, utom i elpatroner och skadad utomhusutrustning (infravärmare som vanlig bov).
Ah, JFB:en satt där från början. Då kanske inte läckström på några uttag är det första man kommer att tänka på.
 
Om man vill se hur mycket "normal" läckström man har i anläggningen (och man inte har en läckströmtång) kan man använda en installationstestere i JFB läget.
Rampa läckström först med alla säkringar i och sedan med alla sägringar ur. Räkna ut skillnaden. Klart
 
Megga anläggningen så ser du var felet är. Om de inte är något fel så kan de helt enkelt vara så att de totala läckströmmarna från alla apparater blir för hög. Då kan man måsta sätta två JFB eller en separat PSA för någon grupp. Använd en läckströmstång eller en avancerad JFB testare (typ Eurotester) där man kan kolla exakt vid vilken felström JFB löser. Om den tex löser redan vid 10mA så är de för mycket felström någonstans.

De troligaste är väl dock att det är något litet jordfel i anläggningen. Så börja med att megga.
 
fick själv strul med att jfb löste ut när jag bytte central hemma. Mätte och hade bara 2,4 mA i läckström. Funkade ett tag och löste sedan ut igen oftas när bara frugan var hemma. Slog på allt jag kunde hitta luftvärmepumpen pannan kompressorn tvättmaskin och spis fick ändå bara ca 3,5 mA i läck. Stod vid centralen och tjurade när plötsligt läckströmmen skenad. Det visade sig vara ugnen som när elementen blev upphettade började läcka mot jord. (har 2st ugnar och det var den lilla används forfarande inte då jag inte har bytt element än).

/Jesper
 
Har haft samma problem när ugnen blev varm. Fick byta båda värmespiralerna på en ganska ny spis.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.