Håller på att spåna på mitt framtida uppvärmningssystem, och har kommit fram till följande:

Kökspanna, Ackumulatortank(ar), solpaneler och ev pelletsbrännare till bef. panna.

Värmer idag med det svarta guldet vilket troligtvis kommer att räcka hela vinten.

Jag har redan en classical no5 kökspanna och två beg 500l ack.tankar strömnäs (den ena med vvbredare och solslinga).
Tänkte kompletera min bef. panna med en pelletsbrännare och montera solpaneler på taket.

Huset är bra isolerat och på ca 190m2 samt 95m2 källare som idagsläget bara hålls frostfri.

Ackumulattankarna jag har är ju inte de bästa vad gäller isolering och slingplacering vad jag läst så jag funderar på att köpa en ny tank på 750 liter och ha en 500 liter som slavtank ifall detta behövs. vilken tank skall man köpa?
 
Jag hade åkt till skroten och köpt en ca 750L tank för 500-1000kr och när jag är där gärna en lagom plattvärmeväxlare för 10kr/kg (5-10 är lagom). PVVXen ska vara för solvärmeväxling (du kan/bör även ha en för tappvarmvatten, men man vet aldrig vad som gått i pvvxen tidigare då den kommer från skroten, så köp en ny till dricksvattnet).

Sen hade jag kopplat in tanken, varmt in i toppen, kallt i botten, + lite termometrar. Kollat att allt var tätt och fungerade och sedan byggt in hela tanken med en låda med minst 30cm lösull på sidorna och 50-60cm ovanpå.

Till det hade jag köpt ett TVA paket från sfinx på 4600kr för att göra varmvatten och kopplat in mellan panna och tank.

Totalkostnad: under 10000kr för allt.
Resultat: en tank bättre (både isolring och skiktning) än köpes för 25000kr med slingor och elände.
 
Kan man inte isolera med fogskum om man bygger en stabil form som är öppen upptill för expantionen av skummet.
 
Att bygga en form som håller för fogskum ska väl inte vara omöjligt men varför? Vanlig isolering kostar 400kr/m3. Vad kostar fogskummet? Betydligt mer...
 
Den bästa tanken är den som är bäst isolerad

Minst 200mm på sidorna och minst 400mm på topp, gärna mer

Fogskum försvårar service och inspektion på tanken

Fogskum låter som ett dyrt alternativ som primär energi-isolering, det är väl just avsett för mindre applikationer i just fogar och liknande ställen?

/R
 
niklash skrev:
Kan man inte isolera med fogskum om man bygger en stabil form som är öppen upptill för expantionen av skummet.
Visst kan man. Men förutom vad andra redan sagt så innehåller fogskum en hel del "mysiga" ämnen som man helst ska hålla sig borta från. ;)
 
rog_ohl skrev:
Fogskum försvårar service och inspektion på tanken

Fogskum låter som ett dyrt alternativ som primär energi-isolering, det är väl just avsett för mindre applikationer i just fogar och liknande ställen?

/R
Jo förvisso! Köper du en ny tank kan du koppla in o köra annläggningen en stund.Kolla så att allt är tätt sen isolera.:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.