Dum fundering kanske, men är det funkis och riskfritt att ha en webasto och ett radiatorsystem i en kåk som periodvis kan komma neråt -20 inomhus?

Jag skulle nog luta åt ett luftburet system med fotogen- eller diseldrift.

Hur ofta åker ni upp på vintern? Är det rent av så ofta att det skulle vara värt att ha underhållsvärme i kåken hela tiden?
 
Det finns inga dumma funderingar...

Det finns risker med alla tekniska installationer, men i det här fallet är jag inte orolig. Jag tänker ha ett glykolblandat system med öppet expansionskärl.
Webaston kommer att monteras utomhus i en väl isolerad/brandsäker låda.
Tänk bilvärmare....hur ofta brinner bilar upp eller motorblock fryser sönder pga.
bensin/dieselvärmare ? Inte så många :)

Hur menar du att det skulle fungera med underhållsvärme under vinterhalvåret
utan varken el eller fjärvärme ?:rolleyes:
 
tänkte att du inte skrev att den generatorn du köpt var en bensinmotor med en vanlig bilgenerator på utan tänkte att det var ett vanligt honda verk

sen så var det inte menat att det skulle vara svårt att få ett vindkraftverk att funka utan mer att det finns vissa regler som bör följas när det gäller storlek mm för att få bygga det utan bygglov sen så har du en väldans skillnad i effekt du kan få ut beroende på hur högt du kan få upp det och hur det ser ut runt omkring men igenkännlig ska du en bra bit över trätopparna som finns för att få riktigt bra effekt men det blir ganska dyrt och jobbit att fixa det

sen undrar jag vart den stugan är belagd om du får -20C inomhus på vintern för är den isolerad så måste det vara väldigt långa perioder med ett snitt på -20C för du ska få det inomhus då den värmen som är magasinerat i golv, väggar, allt som står inne i värmen avger värme och har du -30C vissa nätter och -20C på dagarna så kommer det kyla ner huset bra men ju lägre temp du får i huset ju långsammare kommer det att tappa värme och ju mer kommer den massan som du har i huset att hålla emot så fast det är kallt i huset så kommer du ha varmare inomhus än du har utomhus när köldknäpparna kommer fast sen har man det att blir det varmt några dagar så kommer huset att vara samma temperatur och då vara kallare än det är ute

sen tror jag helt ärligt att det inte skulle vara så farligt att ha en liten moped motor eller vad du hittat att köras inomhus fast den är bredvid en dieselvärmare när ni inte är där men då ska ju avgasrören ledas ut nånstans och helst då gå en bit inomhus och varför inte genom en IC från nån bil så kan man dra nytta av den sista värmen där med

fast när man är där så kanske det inte är så trevligt att ha det inomhus men om du ska ha brännaren utanför så varför inte sätta generatorn i samma isolerade låda och låta dieselvärmaren höja tempen då den har en del spill värme bla från avgasröret så kan du få lite högre värme i den lådan då jag antar att den inte kommer bli så stor

sen har man ju problemet med att batterina inte gillar kyla så att värma upp där de står kan ju vara en tanke också
sen om du löser det med avgaserna eller att du drar vattenledningarna där de står så men då ska de ju stå i närheten av där du har brännaren

så det finns ju en del att fundera på för ett batteri är ju inte så bra kräm i om det är -20C om det nu håller också
fast jag skulle aldrig ställa vanliga bilbatterier bredvid en motor eller brännare utan de ska ju isåfall vara täta batterier om man ska göra det

och brukar ni ha koll på hur kalt det är i och utanför stugan ? tänkte att är det kalt några dagar så behöver det vara väldigt dåligt isolerat för det ska gå ner till samma temp inomhus

sen tänkte jag fråga om det är ett modernt hus eller är det ett gammalt timmerhus så håller ju ett gediget timmerhus emot bra fast det inte är så bra isolerat men är det modern och bra byggt så håller ett sådant hus mot bra med mot kylan och då det har lättare stomme också går att få varmt fotrare
 
Håller med ovan att -20 inte är bra temp för att få kräm ur batt de fryser ej om de är fulladdade men ger dåligt kräm i kyla och kommer definitivt att frysa om de är relativt oladdade i den kylan,att ha 25m mellan vindkraftverk och batt resp mellan bensinelverk och batt ställer krav på rejäl area på batt kablarna.
 
Nu tycker jag att vi endera lyfter nivån på inläggen i tråden och håller
oss till den ursprungliga frågeställningen, eller så avslutar vi det hela.


/S
(35år i vvs/styr- och reglerbranchen, numera konsult inom byggnadsautomation)
 
Redigerat av moderator:
Låter som ett roligt projekt!

www.alternativ.nu -under övrigt/energi finns det en del som har lekt med vindkraftverk och dylikt. (Med varierande seriösitet och framgång)

Vad skall du skaffa för batterier i den nya 300Ah banken? Kör du vidare på blybatterier, eller finns det några ekonomiskt vettiga alternativ numera?

Vad är det förresten som talar emot att använda en pc/atom/netbook? Känns som det enklaste sättet att slippa löda/programmera chip. En atom-cpu som går för full ånga ligger på ca 2,5W har jag för mig. Om det är förbrukningen som du är orolig för.
 
det är svårt att veta vilken kunskap du har innan du skriver det

men med den kunskapen så kanske du kan fixa ihop lite givare och trigger/relä styrning till usb så skulle jag nog tycka att en EEE eller liknande netbook som sitter på ett 3G modem för de har jag för mig går att få upp från viloläge via nätet men om det funkar via en dongel vet jag inte men då skulle du ju kunna kolla typ allt du vill i stugan om du kan löda och programera det som behövs

för då skulle du kunna kolla allt från temp i huset, temp i värmesystemet, bränslenivå i tankarna och batteristyrka så kan du köra värmaren ett tag på batteri och när de är tomma så kör du på generatorn och du kan se hur tempen räcker eller inte när batteriet är tomt

men att kolla in på ett elektronikforum så kanske du kan få tips om hur du kan göra en USB styring som passar

både clas och kjell har väderstationer så du kan hålla koll på det via nätet och jag kolla så har en EEE1001H en förbrukning på ungefär 5W och det går nog att få ner ännu mer om man inte kör den så hårt och vrider ner skärmen och med en väderstation med vindmätare så kan du ju hålla lite koll på hur mycke du får ut och har fått ut av vindsnurran och det behövs inte mycke för att hålla batterina fulla med en lagom stor snurra och ändå ha datorn jämt på då du inte behöver ladda mer än 0,5A och du borde få ut 3-5A i snitt om det inte ligger bra öppet då borde du kunna få ut betydligt mycket mer om du gör en lagom stor snurra som du placerar bra

så var inte så rädd att göra av med lite energi bara för du inte har fast el för har du sol och vind el så har du el men det är lite svår för oss att säga hur mycket det är men det kan du hålla koll på om du vill och då kan du om det är bra isolerat köra på med värme när du får ut mer från vindsnurran än brännaren drar när du vet att du ska dit
 
Redigerat:
Förlåt om inläggen verkat besserwisseraktiga,man spånar brett utan att ta hänsyn till ev kunskaper hos trådstartare som man ju inte kan veta något om
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.