Hej,

Vi funderar på att köpa Fiskarhedenvillan Tranan, men det är ju inte helt lätt att göra kostnadskalkyler. Vi tänkte anlita ett företag som familjemedlemmar anlitat förut och gett mycket bra referenser. Det företaget gör allt utom el. Vet att de renoverar badrum, men jag är osäker på om de gör vvs-dragningar också.

Vet att det diskuterats mycket kring priser på Fiskarhedenvillan, men de trådarna jag hittade var några år gamla och priser höjs ju hela tiden.

Lättaste sättet att göra en prisuppskattning måste väl ändå vara att se till hur många timmar man måste köpa (eftersom att jag vet timpriset).

Så hur många arbetade timmar är det som behövs ungefär efter stomresningen?? Villa varm anger ca 1000, är det rimligt för fiskarheden också?

Sen undrar jag hur det är med el också. Min sambo gick eltele på gymnasiet och har bra koll på el och är allmänt väldigt händig, men han har ju ingen licens. Skulle det funka att han gör en del eldragningar och att man anlitar elektriker bara till de mer invecklade delarna + till att kontrollera min sambos arbete? Skulle man kunna spara mycket pengar på det?

Hoppas någon har svar,
 
I den offert vi fick från vår snickare för att göra en modifierat Tranan NF var på c:a 1400 h (inkl. en utbyggnad på baksidan). Då är det endast snickartimmarna. VVS, el och målning ligger utanför. Jag tror att det verkar rimligt baserat på referenser som han lämnat (han har byggt ett Spoven förut).
 
Jag tycker det låter lite i överkant att en erfaren snickare behöver 1400 timmar på sig.Men troligtvis tar han i lite i överkant om det är så att han skall lämna ett fast pris. Det kan ju strula. Är han också ensam så går det år fler mantimmar än om man är 2 st.
 
byggankan skrev:
Sen undrar jag hur det är med el också. Min sambo gick eltele på gymnasiet och har bra koll på el och är allmänt väldigt händig, men han har ju ingen licens. Skulle det funka att han gör en del eldragningar och att man anlitar elektriker bara till de mer invecklade delarna + till att kontrollera min sambos arbete? Skulle man kunna spara mycket pengar på det?

Hoppas någon har svar,
Enligt lagar och förordningar är det inte ok, dock är det väl inte fel att kolla med elektrikern.
Ni kan ju också höra med elektrikern om sambon kan hjälpa till under arbetets gång med div.
 
Ett standard Tranan kostar ca 530' kr i snickarentreprenader totalt. Vi bygger ett modifierat, med utbyggd farstukvist i två plan, 2,6 m takhöjd och sekelskiftespanel och betalar 600' kr. Stomresningen ligger på 160' så det blir 440' kvar efter stomresningen. En snickare brukar väl kosta ca 500 kr/h inkl moms så det motsvarar 880 timmar.
 
FredrikR skrev:
Enligt lagar och förordningar är det inte ok, dock är det väl inte fel att kolla med elektrikern.
Ni kan ju också höra med elektrikern om sambon kan hjälpa till under arbetets gång med div.
Hur vida det är lagligt eller ej vet jag inte, men det händer ofta att det är någon som inte är behörig som dra kablar mm och att de sen är en behörig elektriker som kontrollerar att allt är rätt gjort och kopplar in den sista biten. Så har de gått till på alla renoveringar jag har gjort.
 
Vi har nu ändrat oss till Domherren där vi gör om planlösningen en hel del så att den blir lite mer som eksjöhus Lyckan Funkis med vinkel. Vi fick en offert på Domherren där elen var 86 000 och det kändes som ett ganska rimligt pris då det även ingår en hel del material i det. Sen tar vi nog även hjälp med åtagande 1 och 2 (ungefär stomrest + reglarna till innerväggarna). Resten gör vi själva med hjälp av tidigare nämnda företag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.