Hej!
Vi har en snickare som gör om vårt badrum hemma och när jag kom hem här om dagen, hade han gjort två nya hål i väggen på utsidan av badrummet för att installera dimmer och golvvärmestermostat. Tyvärr hade han gjort hålen horisontellt ut från lyskontakten som satt där innan - alltså inte lodrät nedåt utmed dörrfodret, vilket väl vore det mest naturliga. Jag kanske må vara petig med sådant, men han fick helt enkelt flytta på hålen, vilket gick bra.

Problemet är nu att det är två stora hål i tapeten (som f.ö. var ruskigt dyr) och det är ju inte så snyggt. Tursamt nog har vi kvar av tapeten, men jag vet inte riktigt hur jag skall gå tillväga för att "laga" tapeten på bästa sätt. Snyggast misstänker jag att det blir om man byter ut hela våden... Men hur fasen får man bort en enstaka våd och helst utan att puts och spackel bakom följer med? Är det någon som har några tips och tricks på det, alternativt hur man annars kan laga den? Tapeten är en ganska tjock mönsterpassad historia av papper. Det är inte mer än ett år sedan vi satte dit den... Rikligt med tapetklister använde vi också...
 
Det bör gå bra att komplettera med en ny våd, på de flesta tapeter kan man ju riva av ytskiktet enklast att pilla i hörnen då, kolla på den tapeten du har över först.

Frågan är väl hur du enklast fyller igen de större hålen, så att det inte blir hål i den nya våden igen, kanske om det passar med doslock + spackel.
 
Tapeten är med största säkerhet spaltbar så du behöver inte vara orolig att underlaget följer med,när du ska byta våden som är(uppsatt kant i kant?) var noga med att lossa tapeten snett uppåt mot fodret i ditt fall.
 
Eftersom snickaren håller på med badrummet på andra sidan väggen, var det inga problem att fylla hålen som blev med lite spånskiva och spackel. Våderna sitter kant-i-kant, vilket ju givetvis är en fördel... Jag får väl testa om det går att dra bort det yttersta lagret av tapeten... Kan det underlätta genom att fukta tapeten eller något innan tro?
 
Fukta tapeten så kan limmet lösas upp och man kan då dra bort tapeten lättare.

Du kan ju tapetsera över det gamla bara...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.