Vi skall bygga vårt första kök i en sekelskifteslägenhet. Då vi bygger om en matsal till kök (förutsägbart, jag vet) har vi inte så mycket utrymme att spela på (spis med ugn, delad kyl- och frys, diskmaskin, en vask med blandare och en uppsättning skåp). Tanken är enkelt, stramt och praktiskt. Själv är jag rätt intresserad av kvalitet och hantverk, och tror och hoppas att dessa storheter kan kombineras med stramhet. Snickeridetaljer i all ära, men det är inte vad vi söker denna gång.

Budgeten (inkl. maskinpark) är cirka 150 tkr.

Märken som verkar intressanta är SieMatic, Poggenpohl, Multiform, Kvänum, Saari och Lidhult. Av dessa verkar Multiform, Kvänum, Saari och Lidhult mest intressanta i nuläget. SieMatic, Boffi och Poggenpohl verkar vara mycket design och kanske inte lika mycket kvalitet. Infällda spots och annat bjäfs går bort. Jag vill ha en Volvo V70 handbyggd av Porsche om detta kan vara någon vägledning.

Några väldigt konkreta frågor som jag söker svar på är:

- Mellansegmentet (Ballingslöv och de andra i Nobia-stallet) är det något att ha?

- Är Saari egentligen IKEA i SieMatic-skrud?

- Är det verkligen skillnad på olika spånkompositmaterial (som vissa gör gällande)

- MDF eller spånkomposit? För och nackdelar.

Famlar som ni hör och tar tacksamt emot alla tips.

Alternativet "kontakta en bra snickare och platsbygg" är säkert bra för vissa. Men det är inte vad vi tänker oss i nuläget. Jag känner för hantverkarprofessionen på samma sätt som andra känner för tandläkare!
 
Shit vilken sågning!

150' i budget låster lite klent då jag antar att du vill ha design på "vitvarorna"
Lägg in bilder, ritning mm så kanske du kan få lite bättre råd och tips.

Skall det göras något åt eldragningar? Vatten? fläkt? golv? väggar?

Lägg in en bild på bilen med när du är i farten.
 
Sågning säger du? Du tänker på jämförelsen mellan snickare och tandläkare? Skulle säga att denna var ganska smickrande (för snickarna): de har yrkeskunnandet, vill säkert jätteväl - men det innebär inte att jag för den sakens skulle vill träffa dom i onödan.

Bilder och ritning kan komma i senare skede. Just nu är vi mest intresserade av att veta vilka leverantörer man skall undvika, och inte undvika.
 
Med den budgeten tror jag du får ett riktigt litet kök med dessa tillverkare. Du får tänka på att du kommer att lägga minst 50 tusen på vitvaror, induktionshäll, inbyggnadsungn, diskmaskin, kyl och frys. Har du sen 100 kvar för installation, el, rör golv, målning osv kommer du inte ens få in ett Ikea kök. Tror du helt enkelt får öka din budget med 3 - 4 ggr ifall du vill ha ett exklusivt kök som inte är Ballingslöv, Haga eller Ikea.
 
Hm, nu tänkte jag att budgeten - cirka 150 tkr - bara avsåg prylar och inte installation (dessutom drog vi el och rör när vi renoerade senast, för att bygga ett kök just här). Men även med installtion inkluderad så kostar alltså ett kök 450 - 600 tkr? Det är mycket pengar. För mycket pengar för oss. Samtidigt så var vi inne på SieMatic och fick en uppskattning på ett ganska stort kök, och fick höra att detta med maskiner kostade 180 tkr. Även om detta då var deras sniklinje.


Så slutsatsen är alltså en hundring för IKEA eller 450 - 600 för andra mer exklusiva märken. Då är med andra ord Kvänums utställningsexemplar av Tradition (med en ILVE-spis) för 99 tkr. fyndens fynd?

Finns det fler nyanser i detta ämne månne eller är det straight otta Kungens Kurva till helgen som gäller?
 
Redigerat:
150tkr räcker gott till en fint kök i "Nobia-stallet" ca 100tkr för stommar mm, är rimmligt med tanke på att snittet ligger runt 85000 för just detta i sverige. Sen gäller det såklart vad man väljer för bänkskiva m.m.

Jobbar själv med att rita kök så det låter inte som en omöjlighet
 
Puustelli gör bra kök, gå till dem och få det ritat, med normalkök så borde du få in det i budgeten.
 
När jag sa 3-4ggr mer tänkte jag mest på köksdelen ex vitvaror, dvs 3-4ggr 100k.

Jag tittar själv just nu efter kök och kommit fram till att stommar, diskbänk, skiva med snygga luckor kommer att gå på mer än 100 tusen med ett Ballingslövskök. Jag har nog lite andra krav, där inga hyllor skall vara i skåpen utan modernt med lådor samt rull på allt.
 
Redigerat:
Ett annat fabrikat som man kan fundera på som jag anser vara blnad de bättre är Invita ett danskt märke med kvalitet och i alla fall på Invita Göteborg är det otroligt kunnig och serviceinriktad personal

Niclas
 
Hej Petter,
Lite siffror från oss, kanske kan vara intressant även om du tittar på andra märken.
Vårt kök är ca 17m2 och vi ska få ett nytt kök levererat från Marbodal nästa vecka.
Vita stommar och lucka grappa samt svart stenskiva (diabas). Kostnad: 98000. Idag var vi och kollade på spis, fläkt, kyl och frys på Elektrolux/Huskvarna. Ett paket med svarta vitvaror skulle gå på 36.000 kr. Diskmaskin köpte vi för ett par månader sedan (akut behov) Elektrolux ca 6000kr.
Ingår inte arbetskostnader, nytt golv, kakel, tapeter och målning. Vi tar lite i taget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.