Träd i villaområden är i många fall en källa till ont blod.

Hur vanligt är det inte att en grannes träd skymmer utsikten eller skuggar ens tomt. Grannen däremot har inga obehag av dessa träd (annars hade de knappast varit kvar).  Av någon anledning är ofta grannen (trädägaren) i detta typfall mycket obenägen att fälla träden.

Frågan man kan ställa sig är vem som ska ha rätt att besluta över träden

1) Grannen som lider obehag av träden (ingen utsikt och/eller mörk tomt)
2) Trädägaren som inte påverkas speciellt mycket av träden

Om jag fattat det hela rätt har den person vars tomt träden står på full rätt att avgöra trädens öde på egen hand. Är det verkligen rätt?
 
3 kap. Rättsförhållanden mellan grannar

1 § Var och en skall vid nyttjande av sin eller annans fasta egendom taga skälig hänsyn till omgivningen.


2 § Tränger rot eller gren in på fastighet från område intill denna och medför detta olägenhet för fastighetens ägare, får denne taga bort roten eller grenen. Områdets ägare skall dock beredas tillfälle att själv utföra åtgärden, om denna kan befaras medföra skada av betydelse för honom.


Jordabalken ;) Finns mycket att läsa här
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19700994.HTM
och här
http://lagen.nu/1970:994
 
Kan bli lite ansträngt om man kommer till sina grannar och snackar om jordabalken...
 
Svenne Banan skrev:
Kan bli lite ansträngt om man kommer till sina grannar och snackar om jordabalken...
Varför det :-? Det är ju den som gäller ;)

 
Du kan bara påverka de delar av ett träd som befinner sig utanför trädägarens tomtgräns.
Här räknar man också in om ett träd är sjukt och riskerar att falla vid en storm på så sätt att annans egendom kan bli skadad.
 
Nickenorpan skrev:
T

Om jag fattat det hela rätt har den person vars tomt träden står på full rätt att avgöra trädens öde på egen hand. Är det verkligen rätt?
Jamen hur skulle det annars se ut och fungera? Självklart är det rätt.

Om du skulle få kapa mina träd på hälften för att det stör solen på din nya balkong, vad hindrar dig att måla om min knallblåa bil till en färg som bättre tilltalar dig? I nio fall av tio stod träden på plats när du flyttade in så vad finns där egentligen att klaga på? Har man en bra relation med grannen (vilket går att få om man inte ertappas med att fälla träd mitt i natten) så tror jag trädproblem ofta kan lösa sig efter lite kommunikation.

:)
 
MathiasS skrev:
[quote author=Nickenorpan link=1144406326/0#0 date=1144406326]T

Om jag fattat det hela rätt har den person vars tomt träden står på full rätt att avgöra trädens öde på egen hand. Är det verkligen rätt?
Jamen hur skulle det annars se ut och fungera? Självklart är det rätt. :)[/quote]

I Tyskland har man annat förfarande.
Där måste man söka fällningslov för att ta ner träd över en viss diameter på sin egen tomt. Däremot tror jag att man får beskära egna träd utan inblandning av myndigheter.
Jag hoppas inte att sverige anammar denna policy!
 
Även i Finland lär träd över viss diameter (15 cm?) inom stadsplanelagt område få fällas först efter beviljat tillstånd.
 
Även Sverige förekommer det att man inte får fälla stora träd, men såvitt jag vet bara i samband med "K-märkning" av miljöer.

Där jag bodde förut fanns en granne som hade ett par almar på sin tomt som han inte fick fälla. Förrän de befanns ha almsjuka...då blev han tvungen att fälla dem i stället, på egen bekostnad givetvis.
 
Det där med att man inte får fälla stora träd på egen tomt :

Det vore väl skitbra om Sverige tog efter detta. Många nya husägare hinner väl knappt packa ur flyttlådorna innan de börjar såga ner hundraåriga träd. För de skymmer solen så att de nya ägarna inte kan sitta å sola magen, kanhända. Sen kanske de flyttar om några år  iallfall.  :(
 
Förstår inte riktigt hur man resonerar om man vill "ha rätt" att påverka träd och andra delar av en granntomt.

Trädägaren kanske tyckrr att hans träd är väldigt vackra, att helhetsintryckeet av tomten skulle bli förstört om träden försvann. Varför skulle grannens behov av utsikt prioriteras över trädens ägares behov av skugga på en del av tomten, behov av skönhet.

Om man vill ha ostörd utsikt så får man nog finna sig i att köpa en större tomt.

Självklart bör man kunna diskutera en ev fällning med en granne, men det gäller att kunna ha respekt för att grannen vill behålla sitt träd. Inse att hans rätt till det som finns på hans tomt faktiskt är större än din rätt till hans tomt.
 
Blommis skrev:
Många nya husägare hinner väl knappt packa ur flyttlådorna innan de börjar såga ner hundraåriga träd.
Ja, det händer allt för ofta ... och efter en total trädröjning inhandlas det markiser, persienner, solparasoler, övertäckta terraser. Små små plantor för stora pengar planteras på den tomma nyskappade öken som kanske kommer att likna en trädgård om 4-8 år ;). Ibland blir det en lyckad omvandling ibland inte.
No ja, så länge man härjar på sin egen tomt så är allt OK. Men det verkar att också grannens trädgård hamnar ofta i hata-zonen. Tur för båda att man får själv bestämma över sin egen tomt ;).
gaia

 
Om man har träd som skräpar ned grannens tomt, dvs fäller stora mängder löv på hösten, kan grannen då kräva att man gör rent efter sina träd?
 
Nepp, inte legalt. Men kanske gör man det ändå för gannsämjans skull?
 
Morsans redogörelse för gällande rätt - är rätt.
MattiasS synpunkt om det rimliga - är enligt min mening också det enda rimliga.
Det är tyvärr alltför vanligt att grannar "ser till" att grannträd (möjligen oftare på kommunens mark eller allmänning) dör lite oförklarligt, eller helt sonika fäller dem. Att ta sig sådan rätt är ett synnerligen otrevligt och egoistiskt beteende. Inget som gynnar grannsämjan bättre än en ovilja att fälla ett träd. Dialog och strävande efter samförstånd är det enda som gäller (borde också gälla mycket annat i tillvaron).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.