vilket är viktigast?

ett hus med verkligen perfekt planlösning men inte så fint utseende ( inte jättefult)
eller ett jätte snyggt hus med en okej planlösning men inte optimal.

vilken skulle ni välja?
 
Beror ju på vad du tänkte dig med huset. Ska du bo där är planlösningen viktigast säger jag. Om du ska spekulationsbygga är nog ytan viktigare.
 
JBa skrev:
Beror ju på vad du tänkte dig med huset. Ska du bo där är planlösningen viktigast säger jag. Om du ska spekulationsbygga är nog ytan viktigare.
nä, huset är till oss..
 
Det där är verkligen individuellt. En del tycker att hus ska ha charm för att man ska trivas där, och att fönster, dörrar etc bör vara symmetriskt placerade på fasaden. Andra tycker att t.ex. fönstrens läge, form och storlek får anpassas till hur planlösning och inredning ser ut, sen får det bli hur knasig fasad som helst.
 
Det skall se bra ut!

Planlösningen inne kommer ändå att spolieras av alla ouppackade flyttkartonger och lådor med papper :)
 
Varför tumma på något? De flesta bygger bara en gång i livet. Jag tycker att det ska kännas rätt på alla plan. Måste jag ändå välja säger jag utseendet, om inte planlösningen är helt åt skogen.
 
Planlösning, men det brukar ju gå att kombinera. Om en duktig person som ritar så brukar det bli bra.
 
Glöm inte att du kan ändra på väldigt mycket i utseende när det gäller kataloghus. Husen i katalogen är bara "förslag" och panel, fönster, planlösning, storlek etc går att ändra på.

Välj en planlösning och gör om resten till det bästa möjliga!
 
Planlösning. Du tittar ju ändå ut. Men som sagt, tänker man ett varv till brukar utsidan gå att få ihop.
 
Eller så kan man göra som vi gjorde och välja den svenska medelvägen. Vi hade tre olika alternativ när vi skulle välja hus.
Alternativ 1 var det klart läckraste huset
Alternativ 2 hade den bästa planlösningen
och det alternativ vi valde kommer att bli ett väldigt fint hus, men inte lika snyggt som alt 1 hade blivit och med lite mer kompromisser i planslösningen än alt 2.
 
då tomten vi har ägs av ett husföretag finns det inte så många hus vi kan välja på.
utan det står verkligen mellan dessa två....
 
Den perfekta planlösningen alla gånger! Eftersom det dessutom inte är 'jättefult' tycker jag inte det är något att fundera på. Om planen är att sedan bo i huset större delen av livet tror jag ni kommer att ångra er om ni väljer det med sämre planlösning. Det är ju vardagen som ska funka. Hur ofta står man egentligen utanför och beundrar sitt hus...?
 
Skulle nog också säga planlösningen...

Får man fråga vilka hus det gäller? Blir lite nyfiken :)
 
Camilllla84 skrev:
Skulle nog också säga planlösningen...

Får man fråga vilka hus det gäller? Blir lite nyfiken :)
det gäller lb-hus classic 121 som är det snygga huset men i våra ögon lite litet plus att jag inte gillar föräldrarsovrummet
och classic 135 som vi kommer ha tillbyggdgarage till vilket är ett STORT plus.
vi kommer även välja sadeltak så då blir det ännu bättre då jag inte gillar funkis...
 
Jag hade valt bästa planlösningen och sett vilka förändringar man kan få till på utseendet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.